شماره : 111463
27 / 11 / 2017 - 19:01

الگویی موفق از برنامه‌های فرهنگی

برنامه فرهنگی و هنری مشکات یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و مردمی سپاه ناحیه اهر است که هرساله در اماکن عمومی شهر اهر باهدف بیان مسائل و مشکلات مردم در قالب هنری برگزار می‌شود.

به گزارش اهروصال؛ برنامه فرهنگی و هنری مشکات یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و مردمی سپاه ناحیه اهر است که هرساله در اماکن عمومی شهر اهر باهدف بیان مسائل و مشکلات مردم در قالب  هنری برگزار می‌شود.

در اجرای این برنامه‌ها کانون بسیج هنرمندان ، اداره میراث فرهنگی و گردشگری ، اداره ورزش و جوانان و روابط عمومی شهرداری اهر همکاری می‌کنند.

این برنامه‌ با عنوان مشکات در محل‌های گردشگری و تفریحی شهرستان برگزار و هدف از اجرای آن بزرگداشت مناسبت‌ها، پرداختن به موضوعات اجتماعی، شناساندن آسیب‌های اجتماعی و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی در قالب‌های هنری همچون: تئاتر، شعر، نمایشگاه، سرود،تواشیح و … می‌باشد یکی از اولویت‌های برنامه مشکات استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی در اجرای اثرهای هنری است.

ایده برگزاری این برنامه از سال ۹۳ با پخش کلیپ سبک زندگی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری بود ، در محل پارک شیخ شهاب‌الدین اهری بر روی یک پرده ۳ در ۴ متر کلید خورد که با استقبال کم‌نظیر همشهریان عزیز مواجه گردید به دنبال این استقبال پرشور مردم، طرح اجرای جنگ فرهنگی هنری مشکات شکل گرفت و از آن به بعد در ایام بهار و تابستان، برنامه مشکات در محل‌های گردشگری شهرستان به‌ویژه پارک شیخ شهاب‌الدین اهری ، پارک آنالار و شهربازی و حتی حاشیه شهر من‌جمله منطقه شله بران برگزار شد به‌گونه‌ای که شهرستان‌های استان نیز برای الگوبرداری از این ایده موفق ، در این برنامه‌ها حضور یافتند و از نزدیک شاهد اجرای آن شدند.

با توجه به اینکه برنامه مشکات در فضای باز اجرا می‌شد ، هر برنامه به‌مثابه یک رزمایش فرهنگی بود. چیدن صندلی‌ها در فضای باز ، تهیه سیستم صوتی ، نور و آماده‌سازی جایگاه اجرای برنامه و … که گاها در هر هفته ۲ بار اجرا می‌شد، نیازمند به‌کارگیری نفرات بیشتر اعم از عوامل اجرایی و هنرمندان برای اجرای موفق و مؤثر بود که با همکاری و مساعدت نهادهای مذکور محقق می‌شد. از قالب‌های متنوع هنری در این برنامه استفاده می‌شد.از نقاط قوت برنامه مشکات ، همراهی صمیمانه فرمانده ناحیه و مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه ناحیه در اجرای آن بود.گفتنی است امسال اختتامیه برنامه مشکات با چهلمین اجرای آن مقارن بود و لذا به همین جهت نظرات هنرمندان و برخی از اصحاب رسانه در این خصوص خواندنی است :

علیجانپور :رئیس اداره ورزش و جوانان اهر

برنامه‌های جنگ فرهنگی مشکات یک برنامه بزرگ اجتماعی فرهنگی است که خوشبختانه در شهرستان ما جاافتاده و با استقبال کم‌نظیر مردم خاصه طبقه محروم مواجه بوده است به نظر حقیر جنگ‌های این‌چنینی با بالا بردن روحیه مردم و بهبود زندگی و بالا بردن نشاط اجتماعی مردم حتی عمر مفید و کیفیت زندگی آنان را نیز بالا می‌برد و از طرفی چون مکانی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها در شهرستان ما کم هست برای امر ذکرشده چند ساعت گذران وقت در کنار خانواده با برنامه‌های فرهنگی سالم می‌تواند خدمت بزرگی در راستای نیل به اهداف متعالی جامعه اسلامی ما باشد . و از طرفی ایجاد نشاط و سرزندگی در بین مردم و کاهش اضطراب بهره‌وری را در جامعه افزایش می‌دهد.

حسن بالاگر:کارشناس فرهنگی

اقدام بسیار مثبت حوزه فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه اهر یک کار ابن کاری و جوان‌پسند برای جذب جوانان در راستای ترویج برنامه‌های فرهنگی هنری است که متأسفانه در شهرستان اهر جای خالی این‌گونه برنامه‌ها به‌وضوح احساس می‌شود.

پر کردن اوقات فراغت جوانان و خانواده ها یک اقدام ضروری بوده وباید با برنامه‌های مفهومی وب مضامین فرهنگی اجتماعی در این خصوص تلاش مضاعف شود

در گذشته به برگزاری منظم وتقویم دار اینگونه برنامه‌ها کم توجهی شده است که باید در راستای رفع دغدغه فرهنگی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید ویژه به این امر مهم دارند همه دستگاهها تلاش کنند تا با برنامه سازی پرمحتوی با بار فرهنگی و آموزشی و دینی در راستای تقویت بنیان خانواده و آموزش های عمومی با زبان هنر بتوانیم گامهای عملی در جهت تحقق منویات رهبری ودغدغه های معظم له در این حوزه قدم برداریم.

همانطور که اجرای برنامه‌های موفق نشان داده ،اگر برنامه ریزی مطلوب در حوزه فرهنگی هنری داشته باشیم قطعا جوانان ،نوجوانان واحاد مختلف جامعه علاقه مندند از این برنامه استفاده کنند و اوقات فراغت خود را با این برنامه‌ها که برگرفته از آئین وآداب سنن بومی منطقه است سپری نمایند .

اما به نظر بنده برخی کم کاری ها ،غفلت وعدم برنامه ریزی ودر برخی مواقع اجرای برنامه‌های کم محتوی و موازی کاری های بی مورد باعث شده رغبت عمومی نسبت به اینگونه برنامه‌ها کم باشد.

خوشبختانه اقدام در خور توجه برنامه سازان مشکات که با استفاده از هنرمندان بومی ونام آشنای منطقه در فضای باز و پارکها صورت       می گیرد یک افدام ابتکاری و در عین حال یک کار فاخر می باشد که مورد اقبال خانواده ها واقع شده که امیدواریم با تنوع بخشی واستفاده از نظرات مختلف هنرمندان و فعالان فرهنگی هنری بتواند بصورت هفتگی این برنامه اجرا شودتا انتظاراتی که شهروندان بخصوص جوانان ما در برنامه سازی و اجرای جنگ های شادی دارند به همت دست اندرکاران این برنامه ارزشمند محقق شود.

ونهایتا اینکه قشر جوان و نوجوان به جهت موقعیت سنی خود نیازمند برنامه ریزی متناسب با علاقه ها ونیازهای آنها می باشد و اگر ما نتوانیم با مخاطب شناسی کارشناسی شده این گروه سنی را به برنامه خود جذب نمائیم قطعا دشمن با برنامه‌های ضدفرهنگی ماهواره ای و دهها طرح وبرنامه ضد اخلاقی جوان پسند آنها را به خود جذب خواهد کرد و از همان منافذ نفوذ ی بارها مقام معظم رهبری تاکید داشتند این جوانان را به خود جذب خواهند کرد.

پس چه خوب است با تجمیع امکانات و برنامه سازی متنوع متناسب با اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی ما پیشقدم باشیم و جوانان را به برنامه خود جذب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا قدوسی

خداوند اجر دهد به مسئولین محترم ، به این جهت که چنین مراسماتی را بصورت مردمی برگزار می‌کنند.

در برنامه‌هایی که حضور داشتم شاهد بودم که از هر قشری در این برنامه حضور پیدا می‌کنند و می توان گفت که دست پر از مراسم می روند یعنی هم فال است و هم تماشا – هم از مطالب دینی و مذهبی بهره مند می شوند و هم شادی آفرین است و اسلام هم این را می گوید. نمی توان در برنامه‌های فرهنگی یک بعدی عمل کرد.

استقبال مردم هم خیلی خوب است – چه اشکالی دارد که این برنامه در تمامی پارک ها اجرا شود؟ و یا در تمامی شهرها برگزار شود – اینکه فقط در اهر برگزار شود، قابل قبول نیست – درست است که اهر در این برنامه الگو است ولی ایکاش در مابقی شهرستان های استان خودمان لااقل این برنامه انجام بگیرد. بنده از زحمات کلیه عوامل برگزاری این برنامه فرهنگی تقدیر و تشکر می نمایم.

قاسم گل ریحان از هنرمندان اجرای سرود

 

برنامه فرهنگی مشکات شروع یک مقابله بزرگ در مقابل تهاجم فرهنگی می باشد که با استفاده از محتوای اسلامی پیام های بزرگی را در خصوص فرهنگ اسلامی به ملت عزیزمان انتقال می دهد تا بتوانیم فرهنگ ناب محمدی در قالب هنر  هر چه بهتر در جامعه پیاده سازی کنیم.

امیر محمدپور: هنرمند و بازیگر تئاتر

همانطور که قبلا هم عرض کردم برنامه مشکات دراین مدت توانسته نظر بیشتر شهروندان رو به خود جلب کند به طوری که در صورت عدم اجرا خیلی ها پیگیر آن هستن واین از رضایت مردم است وهمانطور که مستحضرید بیشتر آثاری که در این مدت اجرا شده در مورد معضلات اجتماعی اعتیاد، طلاق،مد، ماهواره، فضای مجازی و مشکلات شهر مثل سیمای شهر،جاده اهر،تبریز مهاجرت بوده است.

میرعباس خلیفه لو : هنرمند و کارگردان تئاتر

باید گفت در کنار جشنواره های متعدد سراسری و استانی و منطقه ای برنامه فرهنگی هنری مشکات یکی از برنامه‌های موفق سالهای اخیر بوده است که توانسته مخاطبین زیادی را به خود جذب کند.برگزاری این برنامه در فضای آزاد (پارکها)و همچنین کشاندن آن به مناطق محروم شهر آن هم با نظم و امنیت خاص و استقبال بی نظیر همشهریان و ارتباط با آن از ویژگی بارز این برنامه به شمار میرود که باید تبریک گفت به دست اندر کاران آن.استفاده از هنرمندان بومی شهرستان و ارزش نهادن به هنر آنها در بخشهای مختلف و پرداختن به موضوعات مختلف و تولید اثرات ارزشمند در هر برنامه از ویژگی مهم دیگر این برنامه است.برنامه فرهنگی هنری مشکات در سه سال اخیر توانست همشهریان هنردوست را دور هم جمع کند و لحظاتی شاد را در کنار خانواده ها با اجرای برنامه‌های شاد برای آنها بیافریند که کمک بسیار مهمی برای کشاندن مخاطبین برا اجراهای هنری است.به هرحال با تمام ویژگیهای خوب و مهم این برنامه نقص و ضعف هایی همچو ن برنامه‌های دیگر فرهنگی هنری نیز در آن هست که ایشالا با بر طرف کردن آن شاهد هر چه با شکوهتر برگزار شدن این برنامه در سالهای آتی خواهیم بود.

خسته نباشید و خدا قوت به تمامی دست اندر کاران این برنامه

حمید جبارزاده : مدیرکانون بسیج هنرمندان اهر

با توجه به نقش بسزایی که فرهنگ و هنر در جوامع اسلامی و انقلابی دارد ،برنامه‌های پاتوق فرهنگی هنری که در شهرستان اهر با عنوان مشکات اجرا میشود توانست با برپایی برنامه‌های متعدد هنری در موضوعات و مناسبتهای مختلف ، نقش بسزا و چشم گیری در اعتلای فرهنگ و هنر شهرستان ایفا کند.

موضوع فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره اهتمام واقعی به کار فرهنگی و استفاده از ظرفیت های مردم نهاد مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته داشته است.

معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه اهر با همکاری کانون بسیج هنرمندان توانستند با بینشی وسیع و مبتنی بر جریان تکاملی فرهنگ اسلامی ایرانی و به دنبال احساس نیازی که برای انجام و فرهنگ سازی فعالیت های فرهنگی و هنری در شهرستان وجود داشت این برنامه را پیش برده و این مهم با استقبال بی نظیر مردم این شهرستان روبرو و مورد توجه متولیان امور فرهنگی و هنری استان قرار گرفت.

با توجه به هجمه و نفوذ فرهنگی دشمنان مهمترین رمز موفقیت این برنامه‌ها در شهرستان اهر اجرای برنامه توسط هنرمندان بومی خوده منطقه و ایجاد شور و نشاط اسلامی در بین جوانان و نیز برپایی مراسم در نقاط مختلف شهر بود که در نهایت توانست با موضوعات انقلابی ، معنوی و با بیان مشکلات روز اجتماعی به زبان ساده و در قالب هنر در جهت رشد و عمق بخشی فرهنگ این منطقه گام بسزایی بردارد.

انتهای پیام/

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 111463 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 27 نوامبر 2017 ساعت 19:01:26
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر