شماره : 110920
14 / 11 / 2017 - 18:55

بجای معادن باید تمرکز را بر روی فرهنگ بگذاریم / کتاب تاریخ و جغرافیای نواسر گام بزرگی برای حفظ فرهنگ منطقه است

جعفر خضوعی: رونمایی از چنین کتاب‌هایی خود از رویدادهای بزرگ محسوب می‌شود چه برسد به اینکه نمایشگاهی به نام ارسباران برگزار شود. این رویداد بزرگ اندازه کوچک‌تر نمایشگاه کتاب تبریز است.

به گزارش اهروصال؛ جعفر خضوعی؛ نویسنده و پژوهشگر اهری؛ عصر سه‌شنبه در مراسم رونمایی از دو کتاب تاریخ و جغرافیای نواسر و مدرسه نظامیه؛ با توجه به اهمیت تاریخ ارسباران؛ گفت: رونمایی از چنین کتاب‌هایی خود از رویدادهای بزرگ محسوب می‌شود چه برسد به اینکه نمایشگاهی به نام ارسباران برگزار شود. این رویداد بزرگ اندازه کوچک‌تر نمایشگاه کتاب تبریز است.

وی افزود: در نمایشگاه‌ها باید موارد جدیدی برای معرفی عرضه شود که در این نمایشگاه کتاب با رونمایی از کتاب‌ها این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: اینکه استقبال از نمایشگاه کم است باید آسیب‌شناسی شود، برخی آسیب‌ها در سطح ملی و کشوری است ولی برخی دیگر مربوط به فرهنگ و مردم شهرستان اهر است که باید اصلاح شود.

خضوعی خاطرنشان کرد: اکثر اهالی فرهنگ و کتاب در این نمایشگاه حضور یافتند و این ما هستیم که باید پرچم کتاب و کتاب‌خوانی را بالا نگهداریم تا کتاب در بین مردم رواج پیدا کند.

وی اظهار داشت: در ربع قرن پیش استاد دوستی کتاب تاریخ ارسباران را تألیف کردند و پس از ربع قرن اکنون آقای قهرمانی فرد در رابطه با یکی از روستاهای ارسباران کتابی نوشته‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: این کتاب در رابطه با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مردم و روستای نواسر است. ارسباران بیش از هزار روستا دارد و اگر برای هر یک از روستاها یک کتاب نوشته شود خواهید دید چه اتفاق بزرگ و مهمی خواهد افتاد.

نویسنده و پژوهشگر اهری اذعان داشت: ارسباران درگذشته مانند یک جزیره بسته به‌دوراز اتفاقات ملی و منطقه‌ای نبوده؛ بلکه برعکس این بسیار در رویدادهای منطقه‌ای و ملی نقش ایفا کرده است.

وی در رابطه با خسارات تاریخی که زلزله به بار آورد؛ گفت: در زلزله به روستای زنگ‌آباد مراجعه کردیم که ۱۰۰% تخریب‌شده بود. مردم آن روستا را دیدم که به خانه‌های قدیمی تخریب‌شده خود می‌نگریستند و غمگین بودند. آن خانه‌ها برای آن‌ها خاطره و برای ما تاریخ و فرهنگ گذشتگان بود.

خضوعی در پایان اظهار داشت: دشمن اکنون با تهاجم فرهنگی سعی دارد فرهنگ ما را از بین ببرد. بجای معادن باید تمرکز خود را بر روی فرهنگ غنی منطقه بگذاریم زیراکسی برای تصاحب و نابودی معادن ما تلاش نمی‌کند ولی دشمن سخت در تلاش است فرهنگ غنی ما را نابود کند. مکتوب کردن فرهنگ ما باعث می‌شود از دست دشمنان محفوظ بماند و یادگاری باشد برای آیندگان ما. این مجلس گرچه کوچک ولی برای فرهنگ ما کار بسیار بزرگی انجام‌شده است.

انتهای پیام/

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 110920 توسط قربان موحد و در روز سه‌شنبه 14 نوامبر 2017 ساعت 18:55:28
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر