شماره : 110279
23 / 10 / 2017 - 13:53

ازدواج در سنین پایین، راهی به سوی فقر و طلاق

ازدواج مرحله بسیار حساس و سرنوشت ساز در زندگی هر انسان و مورد تاکید دین اسلام نیز است اما اینکه این امر مقدس در سنین پایین و حتی کودکی صورت گیرد بدون شک مشکلات و پیامدهای ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت که فقر و طلاق از جمله تبعات آن است.

به گزارش اهروصال؛ هر از گاهی از طریق اطرافیان، جراید یا فضای مجازی خبرهایی مبنی بر ازدواج دختران و پسرانی در سنین پایین دریافت می کنیم که ممکن است مورد تعجب و انتقاد ما نیز قرار گیرد.
با وجود اینکه در جامعه ای به نسبت مدرن زندگی می کنیم و ازدواج های در سن پایین مورد قبول غالب مردم نیست، لیکن هنوز هم در گوشه و کنار کشور، شاهد ازدواج های زودهنگام هستیم که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
به جرات می توان گفت علت اصلی انجام ازدواج در کودکی و نوجوانی، به پایبند بودن خانواده ها به سنت و فرهنگ گذشتگان بر می گردد که بدون شک این آمار در روستاها که هنوز هم تحت تاثیر سنت و فرهنگ گذشته هستند بیشتر به چشم می خورد.
به هرحال ازدواج در سن پایین به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد، بدون پیامد نخواهد بود و والدین چنین نوجوانانی، آگاهانه یا از روی ناآگاهی با آینده و زندگی فرزندان خود بازی می کنند.
مدیر آموزش و پرورش اهر در این خصوص گفت: متأسفانه در برخی روستاهای شهرستان اهر شاهد هستیم که دانش‌آموزان دختر روستایی در مقطع ششم و هفتم ازدواج می‌کنند که نتیجه آن ترک تحصیل و یا بازماندن از تحصیل است.
جعفر شجاعی از کاهش سنین ازدواج در بین دانش‌آموزان دختر روستایی ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه در برخی روستاهای شهرستان اهر شاهد هستیم که دانش‌آموزان دختر روستایی در مقطع ششم و هفتم ازدواج می‌کنند که نتیجه آن ترک تحصیل و یا بازمانده از تحصیل است درحالی‌که این فرهنگ غلط ضمن اینکه زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد بلکه بیش از پیش در روستاها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.
مدیر آموزش و پرورش اهر ادامه داد: آذربایجان شرقی در زمینه ازدواج کم سن و سالان رتبه دوم کشوری را دارد و این برای آینده بسیار خطرناک است، متأسفانه دختری که از زندگی تجربه و مهارتی ندارد وقتی چشم‌باز کند می‌بیند که مادر یک خانواده است البته خانواده‌ها نیز باید در خصوص ازدواج دختران دانش‌آموز کمی تجدیدنظر کنند.
این مقام مسوول گفت: فرد وقتی ازدواج می کند یک مسئولیت زندگی به او واگذار شده در صورتی که فرد در سن پایین؛ هنوز به خود آگاهی کافی نرسیده و به خوبی دلایل ازدواج را نمی داند.
شجاعی افزود: فرد در سن پایین هنوز به بلوغ روانی و هیجانی کافی نرسیده و با کوچکترین مسئله ای عصبی و خشمگین می شود و همین امر موجب فروپاشی کانون گرم خانواده می شود.
رئیس اداره ثبت‌احوال اهر نیز در این خصوص در گفت و گو با ایرنا با یادآور اینکه در نیمه اول سال گذشته ازدواج ۴۸ دختر زیر ۱۵ سال سن در شهرستان اهر ثبت‌ شده و آمار مقایسه ای امسال در این مورد هنوز استخراج نشده اظهار کرد: طی نیمه اول سال جاری ۸۷۴ مورد ازدواج ثبت‌ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ مورد ازدواج در این شهرستان کاهش‌ یافته است.
ابراهیم نیک نظر، میانگین ازدواج مردان از نظر سن ۲۸ سال و بانوان را ۲۳ سال سن اعلام کرد و افزود: وقایع ازدواج ثبت‌شده در شهرستان اهر از نظر محل سکونت ۶۰۱ واقعه شهری و ۲۷۳ واقعه مربوط به مناطق روستایی است.
وی از ثبت ۱۳۵ مورد طلاق طی شش‌ماهه نخست سال جاری در شهرستان اهر خبر داد و گفت: اگر میزان طلاق را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم ۵ درصد کاهش‌یافته در حالی که به دلیل نبود دفاتر ثبت طلاق در شهرستان‌های منطقه ارسباران، تمامی طلاق‌ها در اهر به ثبت می‌رسد که این امر موجب افزایش آمار طلاق در این شهرستان می‌شود.
نیک نظر بابیان اینکه میانگین سن طلاق در بین آقایان ۳۳ سال و در بین بانوان ۲۸ سال است، بیان کرد: طلاق‌های ثبت‌شده در نیمه اول سال جاری ۷۷ درصد از نظر محل سکونت شهری و ۲۳ درصد روستایی است.
رئیس اداره ثبت‌احوال شهرستان اهر در مورد نقش خانواده ها در ازدواج گفت: خانواده ها می توانند در خوشبختی و ازدواج موفق فرزندان تأثیر بسزایی داشته باشند، اولین توصیه من به خانواده ها این است که قبل از آنکه شرایط اقتصادی و اجتماعی را برای ازدواج فرزندشان فراهم کنند باید او را از نظر روانی برای ازدواج آماده کنند زیرا کسب مهارت های زندگی در ازدواج موفق بسیار مهم است.
وی گفت: کاملا مشهود است که جمعیت این شهرستان با شتاب به سمت پیری حرکت می کند و در مقابل کاهش چشم گیر موالید به دلیل سقوط آزاد آمار ازدواج و سبقت پرشتاب نرخ طلاق از آن، شتاب این حرکت را بیش از پیش تسریع بخشیده است، موضوعی که نشان از وجود مشکلات جدی در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده جوانان اهری است که به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال یا به جمعیت بیکاران همشهری خود می پیوندند و قید ازدواج و تشکیل خانواده را می زنند و یا در صورتی که خوش شانس باشند و از دام هایی چون اعتیاد و بیراهه های مختلف بگریزند، در نهایت به خیل آمار مهاجران این شهرستان به کلانشهرهایی چون تهران و تبریز افزوده می شوند که چاره ای جز اشتغال به مشاغل کاذب و غیرسودمند برای خود و جامعه ندارند.
یک استاد جامعه شناسی با اشاره به تبعات مختلف ازدواج گفت: بسیاری از قربانیان ازدواج های زود هنگام در جامعه با محرومیت های مختلفی از جمله محرومیت در زمینه آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سلامتی فردی مواجه می شوند.
سعید خانی افزود: مهم ترین پیامد این ازدواج ها باز ماندن از دوره های آموزشی و دست یافتن به سطح تحصیلات معقول و مطلوب جامعه بوده و بازماندن از تحصیل هر دو جنس را در سنینی که هنوز قابلیت های روانی اجتماعی و حتی زیستی شان به اندازه کافی رشده نکرده، درگیر مسایل معاش و خانوادگی ای می کند که ابزار های لازم برای رویارویی با آن را دارا نیستند.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش نان آوری پسران در جامعه ایرانی، پسران ترک تحصیل کرده، سر از بازار کار غیرتخصصی با دستمزد و مزایا و منزلت کمتر در می آورند و به هنگام تشکیل خانواده نمی توانند از عهده تامین مخارج زندگی برآیند و در نتیجه آمار خانواده های فقیر افزایش می یابد.
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، یکی از پیامدهای مهم ازدواج زودهنگام را کاهش اعتماد به نفس دانست و بیان کرد: هر فرد باید در دامنه های سنی مختلف یک سری مهارت ها را کسب کند و اگر فردی در سنین ۱۳ یا ۱۴ سالگی ازدواج کند یک باره بدون سپری کردن دوره نوجوانی وارد دوره بزرگسالی می شود و این امر مانع از کسب مهارت های لازم شده و موجب می شود این دختران در روابط بین فردی احساس ضعف و ناتوانی داشته باشند.
نیر ارسلانی، طلاق های زودهنگام و افزایش آمار طلاق را پیامد بسیار مهم و تلخ ازدواج های زودهنگام دانست و گفت: آمارهای رسمی حاکی از افزایش رشد طلاق در کشور هستند و این عامل با ازدواج زودهنگام بیشتر می شود. زیرا وقتی دخترانی که در سنین ۱۳، ۱۴ یا ۱۵ سالگی ازدواج کرده اند این دوره را پشت سر می گذارند و به سن جوانی می رسند معیارهایشان تغییر می کند و همین امر موجب می شود احساس کنند در ازدواج خود اشتباه کرده اند.
وی از دست دادن فرصت های آموزش را از پیامدهای اجتماعی و روانشناختی ازدواج زودهنگام دانست و اذعان کرد: دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند فرصت تحصیل را از دست می دهند و جامعه ای کم سواد و آسیب پذیر را در بین دختران تشکیل می دهند.
گزارش از: رضا بالاگر

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 110279 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 23 اکتبر 2017 ساعت 13:53:05
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر