شماره : 110168
19 / 10 / 2017 - 13:17

فرماندارجدید اهر،فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو!

شهرستان اهرمرکز منطقه ارسباران است که سابقه فرمانداری آن همسان با کرج مرکز استان البرز است.

حسن بالاگر در اهروصال نوشت؛

شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران که سابقه فرمانداری آن همسان با کرج مرکز استان البرز است، محدوده‌ای بزرگ با پیشینه درخشان تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصاد‌ی که فعلاً جمعیت شهری آن دو برابر کل جمعیت شهرهای هریس، کلیبر، ورزقان ، خداآفرین و هوراند بوده، نشان از اهمیت و موقعیت خاص آن در سطح استان و منطقه دارد.

پرواضح است که برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه این منطقه، توجه و عنایت ویژه مسؤولان کشوری و استانی را می‌طلبد.

این شهرستان با وجود قابلیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی، معدن،گردشگری و داشتن زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی فرآورده‌های لبنی،گوشتی و میوه متأسفانه نتوانسته آنها را بالفعل تبدیل کند.

از طرفی؛ عدم توسعه‌یافتگی لازم در حوزه شهری و روستایی در شهرستان و فراهم نبودن زمینه برای فعالیت در بخش‌های مختلف، بیکاری مفرط برای قشر جوان، مهاجرت مغزها و سرخوردگی جوانان نخبه را فراهم کرده است.

هم اکنون در این شهرستان بیش از ۲۰ هزار نفر جوان بیکار و تحصیل‌کرده وجود دارد که نبود فرصت‌های لازم برای اشتغال آنها، باعث شده کارآمدی،ظرفیت و خلاقیت آنها با گذشت زمان دچار فرسایش شده و فعالیت آنها به روزمرگی تبدیل شود.

این در حالی است که اکثر این جوانان مجبور شده‌اند به جهت فقدان فرصت‌های شغلی در منطقه، از شهر و دیار خود سفر کرده و با ترک خانواده، در دیار غربت و شهرهای مختلف به کارهای غیرتخصصی و حتی کارگری مشغول شده و گذران امور روزمره کنند.

اگر امروز مسؤولان شهرستان علنی اعلام می‌کنند که آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته و جوانان دچار افسردگی و برخی مشکلات روحی و روانی شده‌اند، همه این‌ها نشان از نبود فرصت اشتغال و درآمد لازم برای تشکیل خانواده و فرصت ازدواج و گذران زندگی است که این عوامل دست به دست هم داده‌اند و برخی مشکلات حاد اجتماعی را سبب شده‌اند که انتظار داریم مسؤولان ارشد شهرستان با تعامل و هم‌فکری و ارائه راهکارهای مناسب و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیمه دولتی همچنین حمایت از فعالان اقتصادی، زمینه را برای اشتغال جوانان و رشد و توسعه شهرستان فراهم کنند.

شهروندان اهری انتظار دارند، جناب محمودی به عنوان فرماندار جدید شهرستان، با بهره‌گیری از مشاوران امین و کاردان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حوزه‌هایی از این دست، با اشرافیت به مشکلات و قابلیت‌های منطقه و انتخاب مدیران توانمند و ریسک‌پذیر با تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در این خصوص، اقدامات اساسی خود را آغاز کند.

ناگفته پیداست که در این راستا، نماینده مردم اهر و هریس به جهت تجربیات اجرایی در سه دهه گذشته و داشتن روحیه جهادی به کمک و همراهی فرماندار جدید آمده و دست در دست هم پیگیر مطالبات شهرستان در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و تسریع در اجرای بزرگراه اهر – تبریز که یکی از موانع مهم توسعه شهرستان قلمداد می‌شود، باشند، چرا که تا رسیدن فصل سرما و اتمام فصل کاری، مدت زمان محدودی مانده و قول‌های داده شده در خصوص بزرگراه تبریز _ اهر تا به امروز نقل محافل است و محکی بر راستی‌آزمایی قول مسؤولان منطقه!

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 110168 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 19 اکتبر 2017 ساعت 13:17:27
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر