شماره : 110106
14 / 10 / 2017 - 20:48

انقلاب اسلامی و تقابل آن با برجام

چندی است بر محافل سیاسی جهان استکبار و ایران بحث‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تقابل آن با دنیا بخصوص زورگویی‌های آمریکا انجام می‌شود.

رحیم رضاخانی در اهروصال نوشت؛

چندی است بر محافل سیاسی جهان استکبار و ایران بحث‌هایی در خصوص موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تقابل آن با دنیا بخصوص زورگویی‌های آمریکا انجام می‌شود، آمریکایی که در چندین سال گذشته به‌عنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های کلان دنیا حضور دارد و تأثیر بسزایی در نوع حکومت‌ها ایفا می‌کند.

موضوع اخیر که در دولت تدبیر و امید رونق گرفت تعامل و نرم رفتاری با دنیا بود که نتیجه آن در پروژه‌ای بنام برجام ختم شد که پس از گذشت چندین جلسات متعدد در کشورهای مختلف در معاهده‌ای بین کشورهای قدرتمند جهان تحت عنوان ۱+۵ منعقد گردید که با بدعهدی آمریکا روبرو شد، آمریکایی که یک‌طرف این معاهده بود و حالا باآنکه آن را امضاء کرده‌اند با تغییر در ریاست جمهوری کشورشان اقدام به ابطال آن می‌نمایند.

در سوی دیگر کشور جمهوری اسلامی ایران که با انجام انقلابی اسلامی در سال ۵۷ و گذراندن ۸ سال جنگ تحمیلی و مشکلات بعدازآن که تجربه‌ها و روزهای بسیار سختی را متحمل شده است و به‌نوعی در تقابل با دنیا و انواع تهدید و تحریم‌های گوناگون را تجربه کرده به‌گونه‌ای که این تحریم و تهدیدها را به فرصتی برای توانمندسازی در برابر زورگویان و استکبار جهانی به رهبریت آمریکا و اسرائیل ساخته است در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی با موضوعی بنام برجام در تقابل با دنیا روبرو شده است.

شاید برخی مسئولان فعلی کشور شناختی از ماهیت انقلاب اسلامی ایران ندارند و یا به دلیل روزمرگی آن را فراموش کرده‌اند که هدف اصلی و منظور از انقلاب چه بوده است؟

انقلاب اسلامی، انقلابی است در بستر اسلام و مکتب تشیع و اساس آن بعثت و عاشورا و ظهور منجی است که علیه همه حاکمیت غرب قیام کرد و خواستار قدرت در جهت برقراری معنویت و عدالت در جامعه است و استقلال و آزادی را در پرتو اسلام و شریعت و احکام اسلامی معنا می‌بخشد، انقلابی است کاملاً اسلامی و به‌دوراز هرگونه شائبه‌های بهره‌گیری از غرب و غربیان و فرهنگ مدرنیته و پس‌ازآن، آری، انقلاب اسلامی ملت ایران انقلابی دینی است نه «انقلاب ایران» و «انقلاب ۵۷»؛ در جهت اهداف اسلامی الهی است نه در جهت اهداف مدرنیته؛ و ازنظر رهبران آن هیچ تضادی بین مفاهیم «انقلاب» و «اسلامی» وجود ندارد و اسلام اصل ثابتی است که انقلاب و حکومت برآمده و برخاسته از آن است، امری که فهمش برای آن‌هایی که در فضای دینی-اسلامی زندگی نکرده‌اند بسیار مشکل و حتی محال و برای ملت مسلمان ایران و فرهیختگان و نخبگان جامعه اسلامی، کاملاً واضح و آشکار است.
در یک کلمه، انقلاب اسلامی، کوشش در عینیت بخشیدن به اسلام و احکام اسلامی در جامعه است، تلاشی در جهت تحقق ظهور منجی آخرالزمان با ارائه چهره‌ای از قدرت و حکومت، که در آن معنویت و عدالت اصل اصیل و رکن اساسی سیاست و حکومت است. آری، انقلاب اسلامی اراده معطوف به معنویت و عدالت در زیر سایه احکام اسلامی است.

پس با این نگاه چرا این انقلاب و برخی مسئولان آن برای تحقق شعائر خود دست یاری به‌سوی دشمن و دشمنان قسم‌خورده خود دراز کرده‌اند، مگر این چند کشوری نبودند که ۸ سال با کمک‌های مادی و حمایت‌های کورکورانه خود خون ملت ما را ریختند و پشت دشمن ایستادند، آمریکا همان آمریکاست و عوض نشده است بلکه هدایت و رهبری آن به فردی دیوانه سپرده‌شده است پس باید هشیارتر از سابق جلودار آن بود و ایستادگی کرد.

برجامی که فرجامی برای دولت و ملت نداشته است امروز بقاء و یا انقراض آن دست کشوری افتاده است که بارها این انقلاب از او زخم‌های کاری خورده است هرچند آقای ترامپ این روزها وعده به نابودی برجام می‌دهد در آن دوران رهبر انقلاب اسلامی فرموده بودن به این مذاکرات خوش‌بین نیستند. علی یحال سازمان‌های مختلف و تصمیم‌ساز دنیا همچون آژانس و حتی دولت ترامپ طی ماه‌های گذشته پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده، اما اولاً این کار را با اکراه انجام داده و دوماً پس از هر بار تأیید، اظهارات ایران‌هراسانه قبلی و تهدیدات ضد ایرانی خود را تکرار نموده است. ترامپ که بی‌میلی عمیق وی نسبت به تأیید پایبندی ایران به برجام از چشم کارشناسان آمریکایی مخفی نمانده، در مصاحبه اخیر خود با وال‌استریت ژورنال رسماً گفته که می‌خواهد به‌زودی اعلام کند ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است این ادعای ترامپ را می‌توان مرحله‌ای جدید نسبت به لفاظی‌های گذشته او علیه برجام تلقی کرد.

هرچند ترامپ قطعاً تلاش خواهد کرد تا این کناره‌گیری از توافق را به گردن ایران بیندازد. ازجمله اقدامات ترامپ برای مقدمه‌چینی دراین‌باره، دستور به مشاوران و دستیارانش برای یافتن (حتی ساختن) نشانه‌هایی از عدم تبعیت ایران از توافق و از سوی دیگر فشار به هم‌پیمانان کاخ سفید در ۱+۵ جهت آماده کردن خود برای یکی از این دو مورد است: مذاکره مجدد با ایران یا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای.

درهرحال باید مسئولان کشور خود را آماده کنند برای روزهای بعد از برجام و واکنش‌های در حد و حدود آن تا هم دنیا را به بدعهدی آمریکا و هم‌پیمانانشان بشناسانند و هم این آمریکایی را که روزبه‌روز منزوی‌تر می‌شود به انزوای جهانی بکشانند تا کشورها برای روابط باهم نیازی به کدخدا نداشته باشند و این هم یک فرصتی دیگر برای انقلاب اسلامی است تا هم جوانان دهه سوم و چهارم انقلاب دشمنان خود را به‌عین بشناسند و بدانند که در برابر زورگویان باید ایستاد و به خود و توان داخلی و جوانان ایرانی متکی شد.

انتهای پیام/

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 110106 توسط قربان موحد و در روز شنبه 14 اکتبر 2017 ساعت 20:48:32
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر