شماره : 108883
3 / 9 / 2017 - 17:03

مرگ‌ومیر ماهی‌های رود ارس ربطی به فلزات سنگین ندارد / احتمال مرگ ماهی‌ها براثر ضایعات کارخانه‌ای صفر است

سجاد چینه کش: با توجه به اینکه ما در مخزن سد خداآفرین و بالاتر از آن تلفات نداریم و فقط تلفات مختص محدوده پل‌های تاریخی خداآفرین و سد قیز قله سی می‌باشد؛ فرضیه فلزات سنگین و ضایعات کارخانه‌ای در این مورد منتفی بوده و تلفات تحت تأثیر آن‌ها نبوده است.

سجاد چینه کش؛ مسئول اداره دامپزشکی شهرستان خداآفرین؛ در گفتگو با اهروصال؛ گفت: با توجه به اینکه ما در مخزن سد خداآفرین و بالاتر از آن تلفات نداریم و فقط تلفات مختص محدوده پل‌های تاریخی خداآفرین و سد قیز قله سی می‌باشد؛ فرضیه فلزات سنگین و ضایعات کارخانه‌ای در این مورد منتفی بوده و تلفات تحت تأثیر آن‌ها نبوده است.

اگر فلزات سنگین منجر به مرگ ماهی‌ها شده بود باید ما بالاتر از این مکان و پشت سد خداآفرین نیز تلفاتی مانند این را شاهد بودیم که خوشبختانه هیچ‌گونه تلفاتی را در آن محل‌ها شاهد نبودیم.

وی در خصوص نمونه‌برداری‌های انجام‌شده؛ مطرح کرد: تاکنون ۳ مورد نمونه‌برداری انجام‌شده است و برای تشخیص علت مرگ به آزمایشگاه مرجع فرستاده‌شده که هنوز جواب آزمایش‌ها به دست ما نرسیده است ولی به ضرس قاطع می‌توان گفت ربطی به پسماندهای کارخانه‌ای و فلزات سنگین ندارد و مرگ‌ومیر فقط در محدوده یک الی دو کیلومتری بوده که هیچ کارخانه‌ای در آن محل وجود ندارد.

چینه کش در ادامه مطرح کرد: نمی‌توان علت را به انفجار برای شکار نیز ربط داد ولی در علائم بالینی می‌توان حدس زد که ربطی به مسمومیت با سم داشته باشد که نوع مسمومیت را آزمایش مرجع تشخیص داده و به ما ابلاغ می‌کند و قبل از ابلاغ نتیجه نمی‌توان اظهارنظر کرد. ما نیز علت آن را در آن محدوده باید جستجو کرده و پیدا کنیم.

مسئول اداره دامپزشکی شهرستان خداآفرین در پایان مطرح کرد: مردم نگران انقراض ماهی‌های رود ارس نباشند، چون احتمال انقراض وجود ندارد و مرگ‌ومیر در مدت بازه زمانی کم و محدود بوده است و در پشت سد ماهی‌ها تخم‌ریزی داشته‌اند.

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 108883 توسط قربان موحد و در روز یکشنبه 3 سپتامبر 2017 ساعت 17:03:41
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر