شماره : 108637
24 / 8 / 2017 - 8:51

در اهر سالانه ۱۳۵ هزار تن میوه تولید می شود / صادرات سیب قره قیرمیز اهر بخاطر نرخ بالای گمرکی با مشکل مواجه است

محمد اسدی؛ مدیر جهاد کشاورزی اهر؛ در گفتگو با اهروصال؛ از تولید بیش از ۱۳۵ هزار تن انواع محصولات باغی در اهر خبر داد.

محمد اسدی؛ مدیر جهاد کشاورزی اهر؛ در گفتگو با اهروصال؛ از تولید بیش از ۱۳۵ هزار تن انواع محصولات باغی در اهر خبر داد.

محمد اسدی از سال ۱۳۶۹ به استخدام جهاد سازندگی سابق درآمده و به مدت ۳ سال در خداآفرین مشغول به خدمت بوده است. سپس از سال ۱۳۷۲ در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل در رشته کشاورزی – باغبانی شده است و در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل گردیده است. سپس به اداره اهر منتقل‌شده و به‌عنوان کارشناس آبخیزداری مشغول به خدمت گردیده است. پس‌ازآن به مدت ۲ سال به‌عنوان رئیس اداره تولیدات گیاهی مشغول به کار بوده است تا اینکه به‌عنوان مدیر جهاد کشاورزی هریس و سپس اهر منصوب‌شده و اکنون در اهر به‌عنوان مدیر اداره جهاد کشاورزی اهر مشغول به خدمت است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ با تشکر از شما که دعوت ما را قبول کرده‌اید؛ لطفاً به خوانندگان مطلب ما بگویید اهر چند هکتار باغ و چه میزان تولیدات باغی دارد؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ ممنون از اینکه من رو دعوت کردید؛ در رابطه با این موضوع باید اشاره‌کنم؛ شهرستان اهر ۸۵۰۰ هکتار باغ دارد که در این میان سالانه بالای ۱۳۵ هزار تن انواع میوه و محصولات باغی برداشت می‌شود.

حداقل ۲۹ رقم مختلف محصولات باغی در اهر تولید می‌شود که محصول غالب سیب گلدان و سیب قرمز لبنانی و رتبه دوم محصولات نیز مربوط به هلو و شبرنگ می‌باشد.

در خصوص تولید سیب بومی اهر یا همان سیب قره قیرمیز اهر لطفاً کمی توضیح بدهید؟

از میزان ۸۵۰۰ هکتار زمین باغات اهر، میزان ۵۰۰ هکتار آن مربوط به سیب قره قیرمیز اهر است که یک سیب بومی در اهر محسوب می‌شود. از این ۵۰۰ هکتار سالانه ۱۳ هزار تن سیب قره قیرمیز در شهرستان تولید می‌شود.

این محصول در نقاط مختلف کشور به‌خصوص در شهرهای اردبیل، تبریز، اصفهان، شیراز و رشت به فروش می‌رسد.

همچنین این محصول به کشورهای عراق، روسیه و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

آیا سیب قره قیرمیزی را می‌توان انبار کرد و خاصیت انبارداری دارد؟

خیر، این محصول سیب قره قیرمیز که از عطروطعم و مزه خاصی دارد، معمولاً به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود.

البته در مربا سازی و گلاب‌گیری از دیرزمان مورد مصرف قرار می‌گیرد.

این محصول یک محصول تابستانه است و دارای خاصیت انبارداری کمی می‌باشد و باید ظرف حداکثر ۴۵ روز پس از برداشت به مصرف برسد.

آیا صادرات این محصول با حمایت مسئولین همراه بوده است؟

متأسفانه، صادرات این میوه به دلیل بالا بودن تعرفه گمرکی به‌سختی امکان‌پذیر است. لذا ضرورت توجه دولت محترم جهت حذف یا کاهش تعرفه گمرکی در این محصول بسیار احساس می‌شود.

از سویی هم بهره‌برداران بخش کشاورزی با تشکیل تعاونی‌های متعدد و با برند سازی این محصول اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نموده تا هم ارزش‌افزوده این محصول و حتی سایر محصولات را بالابرده و دست به صادرات بزنند.

آیا صنایع و کارخانه‌های فعالی در اهر در رابطه با محصولات باغی فعالیت می‌کند؟

بلی ولی متأسفانه کم بوده و امکان افزایش این میزان وجود دارد. در شهرستان اهر صنایع کشاورزی وجود دارد که اقدام به کنسانتره میوه می‌نماید و به‌صورت اسپتیک و پوره سیب و لواشک و چیپس میوه و غیره با ظرفیت ۳۰ هزار تن توسط ۲ کارخانه ایجادشده است.

همچنین ۶ مورد سردخانه با ظرفیت ۳۵ هزار تن در اهر به بهره‌برداری رسیده است و ۲۰ هزار تن نیز در حال احداث است.

برای حرف آخر، چه حرفی برای مخاطبین ما دارید؟

بنده در پایان از تمام باغداران محترم منطقه خواهشمندیم جهت جلوگیری از کاهش محصولات تولیدی خود با نظارت و مشاوره جهاد کشاورزی ضمن توجه به تولید محصولات باکیفیت دست به ایجاد تشکل‌های تعاونی زده تا از این طریق به صادرات محصولات تولیدی بدون هیچ موانعی اقدام نمایند.

صادرت مشارکت همه بهره‌برداران را می‌طلبد.

انتهای پیام/

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 108637 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 24 آگوست 2017 ساعت 08:51:03
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر