شماره : 108487
19 / 8 / 2017 - 19:51

اشتباه تاریخی مصدق مبنی بر اعتماد به آمریکا بود

۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، کودتای آمریکایی براندازی دولت مردمی مصدق یکی از جنایت‌های آمریکا در قبال ایران بود که هیچ‌گاه توسط ملت ایران فراموش نخواهد شد.

رحیم رضاخانی در اهروصال نوشت؛

۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، کودتای آمریکایی براندازی دولت مردمی مصدق یکی از جنایت‌های آمریکا در قبال ایران بود که هیچ‌گاه توسط ملت ایران فراموش نخواهد شد ، این کودتا با همکاری انگلیس و آمریکا انجام شد و برنامه‌ریزی و طراح اصلی آن انگلیس خبیث بود که درنهایت منجر به سرنگونی دولت مصدق و بازگشت شاه به تخت و تاج تا سال ۱۳۵۷ شد،کودتای ٢٨ مرداد – که با همکاری سازمان سیا و سازمان اطلاعات سری بریتانیا معروف به ام‌آی‌تی ۶ و عناصری در ارتش انجام شد – یکی از بحث‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.

طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط شاه دفاع می‌کردند و کودتای ٢٨ مرداد را “قیام ملی” می‌نامیدند ،برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس‌ازآن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضد کودتا بهره نگرفت.

آمریکا پس از ملی شدن صنعت نفت، با راه انداختن یک قائله با هزینه کم، کاری کرد که ۲۵ سال بر مردم این کشور ظلم کند و در این مدت منابع طبیعی را به غارت بردند و افکار و اندیشه‌های اعتقادی ایرانیان را مورد هجمه قراردادند.

ماجرای روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد. پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق درصدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت. بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده نمودن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد. عوامل داخلی و خارجی نیز آن‌چنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست. طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست، انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصاً ایران ازدست‌داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد. در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا شد. کرمیت روزولت رئیس اداره خاور نزدیک سازمان سیا به فرماندهی عملیات انتخاب شد و آمریکا و انگلیس، ستاد مشترکی را در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا را طرح‌ریزی کردند.

اگرچه اجرای نقشه کودتا در ۲۵ مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به‌جای مصدق نخست‌وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصاً آمریکا گردید، این واقعه تاریخی در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت‌شده است.

ملّت‌ها و حتّی دولت‌ها به آمریکا بی‌اعتمادند به خاطر همین رفتار و رویکردی که در سیاست آمریکایی‌ها هست. هرکسی اعتماد کرد به آمریکا، ضربه‌اش را خورد ملت با بصیرت ایران اسلامی هم بخصوص نسل‌های جدید نتیجه اعتماد بی‌خودی به آمریکا را لمس کردند با انواع وعده‌های توخالی برای ملت ایران و یا امضای قراردادها و معاهده‌های مختلف که نتیجه‌های جز بدعهدی از سوی آمریکای خائن ندارد امروز کار به‌جایی رسیده است در دنیا آمریکا دارد آن جایگاه خود را با این بدعهدی‌ها و زورگویی‌ها از دست می‌دهد به امید نابودی جاه استکبار از روی کره زمین.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 108487 توسط قربان موحد و در روز شنبه 19 آگوست 2017 ساعت 19:51:58
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر