شماره : 106309
10 / 6 / 2017 - 10:51

هر اولینی قابل تجلیل و تکریم و تعظیم نیست!

سایت رسمی شهرداری تبریز در یکی از صفحات خود اقدام به تعریف و تمجید و تجلیل یکی از اولین ها نموده است که واقعا جای بسی درنگ و تامل می باشد!

حجت رستم پور در اهروصال نوشت؛

«گویا از پیامبری تجلیل می کنند…»

تبریز شهر اولین ها

سایت رسمی شهرداری تبریز در یکی از صفحات خود اقدام به تعریف و تمجید و تجلیل یکی از اولین ها نموده است که واقعا جای بسی درنگ و تامل می باشد!

یا نمی شناسند و بدون آگاهی اقدام کرده اند و یا می شناسند و تسامح به خرج داده اند که در هر دو وجه کاری ناپسند هست.

شخصی به نام  میرزا فتحعلی آخوندزاده

?نظر  مقام معظم رهبری درباره این شخص:

من بارها گفته‌ام که روشنفکری در ایران، بیمار متولّد شد. مقوله روشنفکری، با خصوصیّاتی که در عالمِ تحقّق و واقعیّت دارد – که در آن، فکر علمی، نگاه به آینده، فرزانگی، هوشمندی، احساس درد در مسائل اجتماعی و بخصوص آنچه که مربوط به فرهنگ است، مستتر است – در کشور ما بیمار و ناسالم و معیوب متولّد شد. چرا؟ چون کسانی که روشنفکران اوّلِ تاریخ ما هستند، آدمهایی ناسالمند. اکنون من سه نفر از این شخصیتها و پیشروان روشنفکری در ایران را اسم می آورم: میرزا ملکم خان ارمنی،  میرزا فتحعلی آخوندزاده، حاج سیّاح محلّاتی. این کسانی که اوّلین نشانه‌ها و پیامهای روشنفکرىِ قرن نوزدهمی اروپا را وارد ایران کردند، به‌شدّت  نامطمئن بودند…

از یک بُعد دیگر،  میرزا فتحعلی آخوندزاده شبیه میرزا ملکم‌خان است. این  آخوندزاده، از خامنه است. من از خامنه‌ایهای قدیمی و بعضی از خویشاوندان خودمان چیزهای زیادی نسبت به او شنیده‌ام و میدانم. ایشان قبل از انقلاب اکتبر به قفقاز رفت و در روسیه سر سفره  تزارها نشست و با  کمک تزارها و زیر سایه آنها، به خیال خودش بنا کرد علیه دستگاه استبداد ایران مبارزه کردن! این مبارزه، مبارزه نامطمئنی بود؛ این قابل قبول نبود. اولین چیزی را هم که اینها هدف قرار میدادند، به جای این‌که بیشتر به استبداد و جهات سیاسی بپردازند، به  دین و  اعتقادات مردم و  سنتهای اصیل بومی می‌پرداختند که آن را بعداً خواهم گفت…

البته هنوز هم که هنوز است، دنباله‌های همان خیل  روشنفکران دوره پهلوی، از کتاب نویسشان گرفته، تا شاعرشان، تا محقّقشان، تا مصحّحشان، تا بیوگرافی نویسشان، گاهی با صراحت همان خط را دنبال میکنند و از مثل « میرزا فتحعلی آخوندزاده»ای، آن‌چنان  تجلیل میکنند، که گویی از  پیامبری تجلیل میکنند! برای این‌که  میرزا فتحعلی به برکت  ضدّیتش با  دین و  مبارزه‌اش با اسلام، هم رفت سر سفره تزارها نشست و نان آنها را خورد و کمک آنها را قبول کرد و هم بعداً وقتی که بلشویکها و کمونیستها به خامنه ما آمدند، به نام  میرزا فتحعلی آخوندزاده  کنسرت راه انداختند!

من خودم چون در آن دوران، کودکی را نگذراندم، آنهایی که کودکیشان را در آن‌جا گذرانده بودند و یادشان بود، سالها پیش این ماجرا را برای من نقل میکردند. میگفتند وقتی در زمان «پیشه‌وری» – سالهای ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ – تبریز و بخشی از آذربایجان در اختیار نیروهای پیشکرده شوروی قرار گرفت و اشغال شد و حکومت به اصطلاح محلی تشکیل گردید و بعد هم تار و مار شدند، در آن وقت بلشویکها به تبریز آمدند و به خامنه رفتند و کنسرتی به نام میرزا فتحعلی آخوند زاده راه انداختند! یعنی یک نفر، هم در حکومت تزاری طرفدار دارد، هم در حکومت بلشویکها که حکومت تزاری را برانداخته است! شخصیت مضطرب را میبینید!؟ نقطه مشترک حکومت تزاری و حکومت کمونیستی چیست؟ ضدّیت با مذهب، ضدّیت با اسلام؛ و ایشان  منادی ضدّیت با اسلام بوده است.

بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه_تهران‌        ۱۳۷۷/۰۲/۲۲

?حال نمی دانم تعریف و تمجید سایت شهرداری تبریز از چنین شخصیتی ولو در حد معرفی به عنوان یکی از اولین ها بدون حتی کوچکترین اشاره ای به مفاسدش چه معنایی می تواند داشته باشد!

توجهتان را جلب می کنم به قسمتی از متن منتشر شده در سایت شهرداری در مورد این شخص:

«آخوندزاده اولین سازنده قالب‌های امروزی نمایش در مشرق زمین می‌باشد. او همچنین جز نخستین کسانی است که به موضوع زن و مشکلات زنان ایرانی در آثارش می‌پردازد. هرچند او در نمایشنامه‌هایش به مسأله آزادی و مشکلات زنان می‌پردازد اما راه حلی برای نجات آنان نیز ارائه نمی‌کند.»

امیدواریم فردا شاهد اتوبان ها و بزرگراههایی به نام آخوندزاده و یا مجسمه ها و یادمان هایی به نام این شخص نباشیم.

شخصی که راز محبوبیتش در بین حکومت ها ضدیتش با دین بوده و هست و بعید نیست تالی فاسد چنین معرفی هایی گسترش تفکرات و مبانی فکری آنها در جامعه اسلامی باشد.

چگونه سازمان گسترده ای چون شهرداری مرجعی برای ارزیابی محتواهای ارائه شده در سایت ها و برنامه های گوناگون فرهنگی و هنری و…خود ندارد؟

متاسفانه همین مطالب را سایت  تسنیم نیز منتشر کرده است.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 106309 توسط قربان موحد و در روز شنبه 10 ژوئن 2017 ساعت 10:51:09
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر