شماره : 104941
17 / 4 / 2017 - 17:16

۱۰۰ میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه شد/ دخیره‌ی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها

جبارزاده از ذخیره‌ی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها و جاری شدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب ‌آب به دریاچه ارومیه درپی بارندگی‌های اخیر خبر داد.

به گزارش اهروصال به نقل از آناج، اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه حجم عمده‌ای از سیلاب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده است، اظهار داشت: اقداماتی که در سال‌های گذشته برای مدیریت منابع آبی در استان صورت گرفته بود از وارد آمدن خسارات بیشتر در حادثه سیل اخیر پیشگیری کرد.

جبارزاده از ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در طی بارندگی‌های اخیر خبرداد و عنوان کرد: در دو حوزه آبریز استان است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن در پشت سدها ذخیره شده و ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیز روانه دریاچه ارومیه شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در اثر شدت بارندگی‌ها، خساراتی به برخی مناطق استان وارد شد، افزود: اقداماتی از قبیل لای‌روبی مسیر رودخانه‌ها و آبگیری سدهای جدید در سال‌های گذشته، از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کرد.

وی ایجاد سد و لابی روبی را یکی از مهم‌ترین دلایل جلوگیری از بروز حوادث بیشتر دانست و خاطرنشان ساخت: در شهرستان بستان‌آباد یکی از سدهای جدید که به‌صورت آزمایشی آبگیری می‌شود چندین روستا را از خطر آب‌گرفتگی نجات داد و لای‌روبی بسیاری از رودخانه‌ها نیز موجب شد که بستر آنها ظرفیت عبور این مقدار از سیلاب را که بی‌سابقه بود داشته باشد.

جبارزاده با اشاره به اینکه مناطق آسیب دیده به نوبت بازسازی خواهند شد، افزود: بازسازی مناطق به سرعت آغاز می‌شود و در روستای چنار که بیشترین خسارت را دیده است، زمینی در بالادست روستا به منظور جابه جایی خانه‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شده و به مسئولان محلی تاکید کرده‌ام که کار بازسازی باید قبل از فرارسیدن فصل سرما به اتمام برسد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تلفات ما در شهرستان آذرشهر در محدوده زیر پل غله‌زار بوده است، گفت:  این مسیر، جاده رسمی نبود و در طول زمان به راه عبوری تبدیل شده بود و به هرحال خودروهایی که قصد عبور از این مسیر را داشتند دچار حادثه شدند.

وی از حضور موسسات خیریه در کنار دولت برای بازسازی و جبران خسارات خبرداد و ، ازعان داشت: از کمک‌های ستاد جهاد توانمندسازی محرومین کشور در بازسازی مناطق سیل‌زده تشکر  و از حضور موسسات خیریه دیگر نیز استقبال می‌کنیم.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 104941 توسط قربان موحد و در روز دوشنبه 17 آوریل 2017 ساعت 17:16:30
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر