شماره : 104412
16 / 3 / 2017 - 15:55

مشکلات اقتصادی و بیکاری با شعار دادن برطرف نمی‌شود/ در جنگ اقتصادی پیروز شدیم

وزیر سابق نفت گفت: ۷۵ درصد طلاق‌ها ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد، این مشکلات با شعار برطرف نمی‌شود، مشکل ما این است که ما همیشه به اقتصاد کشور با دیده سیاسی نگریسته‌ایم.

به گزارش اهروصال ، به نقل از تبریز بیدار، رستم قاسمی عصر امروز در مجمع نیروهای انقلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه عده‌ای در ایران منتظر خارجی‌ها بودند تا پس از دفاع مقدس آنها دوباره به اقتصاد کشور بازگردند اظهار داشت: برخی از مسئولان اجرایی می‌گفتند همه کارهای بزرگ کشور ما را خارجی‌ها انجام داده‌اند و باید برای انجام اقدامات زیربنایی منتظر خارجی‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه با توان داخلی کارهای متعددی انجام شد افزود: در دولت اصلاحات از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا می‌خواستیم ۲ فاز پارس جنوبی را ایرانی بسازیم ولی موافقت نکردند، می‌رفتیم از توتال کار بگیریم، با تکبر توتالی‌ها حتی جواب سلام ما را نمی‌دادند.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه در دولت نهم ساخت فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی شروع شد، گفت: پس از اعمال انواع تحریم‌های فلج کننده، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از ۲,۵ سال اعتراف کرد که تحریم‌ها بر ایران اثر نکرده است.

مسئول سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه همکاران ما در صنعت نفت می‌گفتند که با تحریم‌ها مشکلات فراوان و شرایط بسیار سختی به وجود آمده و همه انتظار داشتند صنعت نفت ایران تا حد فروپاشی پیش رود، ابراز داشت: صنعت بالادستی نفت همچون حفاری و اکتشاف تا قبل از تحریم در دست آمریکا بود اما روزی که تحریم  شدیم، همه رها کردند و رفتند، با شعار «ما می‌توانیم» وارد فاز قطعه‌سازی شدیم و از ۲ میلیون قطعه صنعت نفت، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه را در داخل تولید کرده و بر تحریم غلبه کردیم.

قاسمی ادامه داد: یک ماه پیش یکی از مراکز مطالعاتی آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در دوران تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده روزانه منتظر فروپاشی اقتصاد ایرانی بود و به شدت پیگیری می‌کرد.

این مقام مسئول سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به مشکلات به وجود آمده پس از تحریم و تلاش کشور برای ایستادن روی پای خود، گفت: مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت صنعت نفت، دو بار به وزارت نفت تشریف آوردند و در پارس جنوبی حضور یافتند که گزارشات امیدوار کننده‌ای داده شد. علی رغم سابقه بیش از ۱۰۰ ساله اکتشاف نفت در ایران، هنوز توان ساخت دکل را نداشتیم که در اوج تحریم و در دو سال ۲۰ دکل ایرانی ساختیم. اگر این دکل ها نبود، در تولید و فروش نفت با مشکل جدی مواجه می‌شدیم.

وی با تاکید بر اینکه غربی‌ها به دنبال سریع نتیجه گرفتن در مذاکرات هسته ای بودند چراکه اگر در پرونده هسته‌ای گذشت زمان سبب رسیدن ایران به اورانیوم ۹۰ درصد می‌شد، این برایشان غیرقابل تصور بود، خاطرنشان کرد: غربی‌ها بیش از ما به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات و برجام بودند تا مانع رشد هسته‌ای کشور شوند.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه غربی‌ها تحریم‌های فلج کننده اعمال کردند، تصریح کرد: به عنوان مثال ما روزانه ۲۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، بنزین را کلاً تحریم کردند، وضعیت به گونه‌ای بود که تنها برای دو روز بنزین ذخیره داشتیم که ما با دو اقدام اساسی تغییر سبد انرژی کشور با ساخت ۲۵۰۰ جایگاه سی.ان.جی و توسعه پالایشگاه‌ها این تحریم را بی اثر کرده و از واردات بنزین بی نیاز شدیم.

وی افزود: غربی‌ها پس از تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده نگران شدند که در حوزه انرژی ما به خودکفایی برسیم، چراکه کارهای ما کارهای پر ریسک بود و کسی جرات اجرای آن تصمیمات و اقدامات را نداشته و ندارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه در جنگ اقتصادی با آمار و ارقام ثابت می‌کنم که با روحیه جهادی پیروز شدیم، تصریح کرد: با اذعان خود غرب، این تحریم‌ها اثر نکرد و ما پیروز جنگ اقتصادی بودیم. در ۲ سال تحریم حدود ۱۷۰ میلیارد دلار نفت فروختیم. مگر ما در کربلای ۴ هزینه ندادیم و سپس در کربلای ۵ و بعدی‌ها پیروز شدیم؟ حتماً ما در جنگ اقتصادی هم علی رغم هزینه‌هایی که دادیم، پیروز شدیم که باید این دستاورد را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل امروزی کشور در کنار اهمیت موضوعات فرهنگی مشکلات اقتصادی است، ابراز داشت: ۷۵ درصد طلاق‌ها ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد، این مشکلات با شعار برطرف نمی‌شود، مشکل ما این است که ما همیشه به اقتصاد کشور با دیده سیاسی نگریسته‌ایم.

وزیر سابق نفت با تاکید بر اینکه رئیس دستگاه اجرایی کشور به جای این همه حرف باید مشکلات را برطرف کند و نباید خود را درگیر سخنرانی و پاسخ به دیگران کند، تصریح کرد: اقتصاد ایران برای اینکه محصولات رقابتی بازار جهانی تولید کرده و اشتغال و رونق ایجاد کند، باید از اقتصاد منبع محوری به اقتصاد دانش‌بنیان تغییر دهیم و این موضوع شدنی است.

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 104412 توسط قربان موحد و در روز پنج‌شنبه 16 مارس 2017 ساعت 15:55:38
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر