شماره : 103633
22 / 2 / 2017 - 21:50

۳ میلیون بیکار در کشور داریم/ فارغ التحصیل دانشگاه نباید دغدغه کار داشته باشد

معاون اول رئیس جمهور گفت: وقتی گفته می شود سالی ۱ میلیون ۲۰۰ هزار جوان داریم که وارد بازار کار می شوند و اگر بتوانیم ۱ میلیون ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم معنایش این است که ۳ میلیون بیکاری که الان داریم، این تعداد ثابت باقی می ماند.

به گزارش اهروصال به نقل از خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره دانشجوی نمونه که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهارداشت: کشورمان به طور طبیعی با مسائل و مشکلات جدی رو به رو است، اگر نیم نگاهی به مشکلات پیچیده ای که الان کشور و مردم با آن رو به رو هستند بیاندازیم در بخش های اقتصادی به هر حال یک موضوعی به نام ایجاد اشتغال یا بیکاری مطرح است.

وی در ادامه افزود: وقتی گفته می شود سالی ۱ میلیون ۲۰۰ هزار جوان داریم که وارد بازار کار می شوند و اگر بتوانیم ۱ میلیون ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم معنایش این است که ۳ میلیون بیکاری که الان داریم آن ۳ میلیون نفر همان طور ثابت باقی می ماند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ظرف اقتصاد ایران ظرف محدودی است از این ظرف اقتصاد تا الان تعداد شغلی که بیرون آمده به نصف این عدد هم نرسیده در طی سال های گذشته، معنایش این است که ما نیازمند انسان هایی هستیم که بتوانند اقدامی انجام دهند که این جوان تحصیلکرده‌ای که سرمایه کشور است و از دانشگاه فارغ التحصیل می شود و بیرون می آید دنبال کار نگردد و همین دلیل باید کاری کنیم که فارغ التحصیل دانشگاه ما حتما خودش یک کارآفرین باشد و دغدغه کار نداشته باشد و خودش بتواند کار تولید کند که نه تنها خودش مشغول باشد بلکه دیگران هم مشغول کار کند.

جهانگیری با اشاره به مسائل محیط زیست و ضرورت توجه به این موضوع گفت: مسائل زیست محیطی و آلایندگی‌های محیط زیست از خود تهران و کلان‌شهرها که هرچه اقدامات انجام می‌دهیم به هر حال این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی نظام است و مسائلی که امروز خوزستان و ایلام و جاهای دیگر با ریزگردها درگیر هستند، این مسائل تبدیل به یک مسائل پیچیده شده که حل آنها نیازمند فکر و اندیشه است.

وی اضافه کرد: این مشکلات در مقابل سرمایه عظیم مادی و معنوی ملت ایران دارد، حتماً ناچیز هستند و حتماً‌ این کشور و ملت قادرند از این مشکلات عبور کنند، همچنین که در بخش‌های دیگر از مشکلات دیگر عبور کرده و دستاوردهای مطلوب و مناسبی داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه‌ای در جلسه شورای عالی اداری تأکید کرد: در یکی از جلسات شورای عالی اداری تصویب کردیم که ۲ هزار دستیار ویژه برای وزرا و استانداران و مقامات از بین نخبگان کشور انتخاب شوند و این مصوبه را با این ذهنیت دادیم که افراد نخبه با ویژگی‌های خاصی که دارند، در کنار وزرا و استانداران فعالیت داشته باشند که این تجربیات اجرایی در کنار فکر خلاق جوانان این افراد را تبدیل به مدیران آینده کشور کند و در گزارشی که اخیراً به بنده داده‌اند، گفته شد که از آن ۲ هزار نفر طبق دو آزمونی که برگزار شد تا الان فقط ۳۰۰ نفر در آزمون‌ها موفق شده‌اند. البته بنده انتظار داشتم این کار سریع‌تر انجام بگیرد، لذا چنین تدبیری اندیشیده شده که نخبگان بتوانند در چنین جایگاهی قرار بگیرند که ان‌شاءالله در آینده از آنها استفاده بهتری کنند.

جهانگیری با اشاره به درخواست‌های تعدادی از نمایندگان نخبه که در این مراسم و در نطق سخنرانی‌شان مطرح کردند، گفت: در خواست‌هایی که مربوط به آقای فرهادی وزیر علوم و قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت می‌شود، با توجه به اینکه هر دو نفر این وزرا از وزرای لارج و دست‌ودل‌باز هستند،‌ حتماً‌ درخواست‌های اندک شما را اجابت خواهند کرد، البته بنده هم قبول دارم باید هدیه‌ای به شما بدهم که البته سال گذشته دوستان در همین مراسم از من خواستند که یک سفر عتبات داشته باشند که الان پرسیدم و گفتند که هنوز انجام نشده است.

وی در واکنش به درخواست یکی از دانشجویان از معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص تهیه مسکن، گفت: هر وقت پولدار شدید صاحب مسکن می‌شوید. اول به دنبال کار و پول درآوردن بروید و سپس به مسکن فکر کنید. ما تا زمانی که به دنبال مسکن برویم حدود ۲۰ تا ۲۵ سالی کار کردیم و بعد از آن صاحبخانه شدیم،‌البته بنده قبول دارم که حتما باید اقدامات لازم انجام شود و البته در این خصوص با آقای هاشمی و فرهادی مشورت خواهیم کرد تا اقدامات لازم انجام بگیرد تا رضایت شما هم جلب شود.

انتهای پیام/

 

ثبت شده در سایت پایگاه تحلیلی خبری اهروصال طی شماره 103633 توسط قربان موحد و در روز چهارشنبه 22 فوریه 2017 ساعت 21:50:11
© Copyright 2024 https://aharvesal.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر