کد خبر : 9733
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 مارس 2015 - 9:28
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ششمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد بسته هستند

ششمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد

ششمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد

به گزارش اهروصال، این جلسه که به ریاست مدد سمندری معاون فرمانداری اهر برگزار شد، در خصوص مصوبات جلسات سال ۹۳، مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان، مبالغ حق عضویت و جریمه دیرکرد عودت منابع اطلاعاتی به کتابخانه ها، بحث شد و تصمیماتی توسط اعضاء اتخاذ شد. در ابتدای جلسه، رحمانی رئیس اداره کتابخانه

به گزارش اهروصال، این جلسه که به ریاست مدد سمندری معاون فرمانداری اهر برگزار شد، در خصوص مصوبات جلسات سال ۹۳، مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان، مبالغ حق عضویت و جریمه دیرکرد عودت منابع اطلاعاتی به کتابخانه ها، بحث شد و تصمیماتی توسط اعضاء اتخاذ شد.

در ابتدای جلسه، رحمانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر؛ گزارشی از عملکرد و فعالیت کتابخانه های عمومی اهر در بخش های مختلف ارائه و در خصوص برخی از فعالیت های انجام گرفته در کتابخانه های شهرستان در سال ۹۳ توضیحاتی بیان کرد.

وی افزود: وصول سهم نیم درصدی کتابخانه های اهر از درآمد شهرداری در سال ۹۳ نسبت به سال گذشته، رشد ده برابری داشته است و در این مورد از توجه اعضای محترم شورای شهر، مخصوصا رئیس شورا و شهردار محترم قدردانی می شود. ولی این میزان همچنان برای رفع مشکلات و جبران هزینه های جاری کتابخانه ها کافی نیست و جا دارد در تادیه کامل سهم نیم درصدی کتابخانه ها، عنایت بیشتری داشته باشند.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر، با اشاره به تعهد مالی معدن مس سونگون در قبال کتابخانه های اهر،‌ ورزقان و هریس در جلسه استانی سال گذشته ابراز داشت: برای جبران بخشی از کمبودهای کتابخانه ها از معاون محترم تقاضا دارم با تدابیر فرماندار محترم، در پیگیری سهم کتابخانه های اهر از محل تهعد مالی معدن مس سونگون مساعدت نمایند.

وی در مورد مصوبات جلسات برگزار شده در سال ۹۳ گفت: در پنج جلسه گذشته مجموعا ۳۸ مصوبه در قالب موضوعات و محورهای ۱۲ گانه فرهنگی، کتابخانه، خیرین، تبلیغات، کمیته و انجمن، مالی، عضو و منابع، نیم درصد، تعمیر و تجهیز، ساخت و ساز، تفاهم نامه، فناوری اطلاعات به تایید و تصویب اعضای محترم کمیته و انجمن رسیده است که از این تعداد بیشترین مصوبه مربوط به بخش فرهنگی با ۲۹ درصد و کمترین مصوبه مربوط به دو بخش تعمیر و تجهیز و فناوری اطلاعات بوده که مصوبه ای نداشته اند.

رحمانی یادآور شد: تاکنون ۷۱ درصد مصوبات اجرایی شده و بقیه نیز با توجه به مداومت و زمان بر بودن برخی از آنها نظیر سهم نیم درصد، برگزاری نمایشگاه کتاب شهرستان، افزایش تبلیغات کتاب و کتابخوانی در سطح شهر توسط شهرداری و … در حال پیگیری و اجرا می باشد.

مهدی زارعی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر گفت: در سال ۹۳ بیش از ۵۰۰۰ نسخه کتاب از طرف اداره فرهنگ و اشاد اسلامی اهر در برنامه های مختلف فرهنگی به منظور تبلیغ کتاب و کتابخوانی در جامعه توزیع شده است.

وی افزود: طرح انتخاب یک کتاب به عنوان کتاب سال شهرستان و یا ارسباران و اعطای آن در مراسم و مناسبت های مختلف بعنوان هدیه و جایزه در ادارات و ارگان های مختلف شهرستان، ابتکاری است که می‌توان به منظور افزایش تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه انجام داد.

زارعی حمایت از فروشندگان کتاب در شهر و برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرستان را نیز از اقدامات دیگری دانست که در ارتقاء سطح کتابخوانی در شهرستان بسیار موثر خواهد بود و برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب شهرستان در سال آتی را از برنامه های خود عنوان کرد.

پیشنهاد احداث کتابخانه جدید در منطقه محروم بهار پیشنهاد دیگری بود که توسط ممی پور در این جلسه مطرح شد.

ممی پور عنوان داشت: با توجه به اینکه اکثریت اعضای کتابخانه های عمومی شهر از این منطقه بوده و این ناحیه جزو مناطق محروم شهر می باشد، احداث کتابخانه در این منطقه از ضروریات فرهنگی بوده و درخواست می شود احداث کتابخانه در این منطقه در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

مدد سمندری معاون فرمانداری اهر با یادآوری این نکته که نسل امروز با دنیای مجازی و اینترنت روبرو و مواجه می باشد، گفت: با توجه به گسترش روزافزون دنیای اینترنت، باید تلاش کنیم فضای مجازی و رویکرد به مطالعه کتب الکترونیکی را نیز مدیریت نمائیم.

سمندری افزود: برای ایجاد عادت مطالعه، باید از سنین کودکی و مدارس آغاز نمود و به مطالعه و نویسندگی در مدارس باید اهمیت داده شود.

وی مشکل کنونی جامعه در رابطه با موضوع کتاب و کتابخوانی را عدم رغبت مردم به مطالعه دانسته و نوگرایی و روزآمدسازی منابع کتابخانه ای و جذاب نمودن آنها را در رفع این مشکل مهم و موثر دانست.

در ادامه جلسه نیز پیشنهادات و توضیحاتی از طرف سایر اعضای کمیته و انجمن در خصوص راهکارهای ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه و بندهای دستور جلسه، ارائه شد.

برگزاری مسابقات کتابخوانی؛ برگزاری مسابقات خلاصه نویسی کتاب؛ تبیلغ و تشویق کتابخوانی از سنین کودکی؛ برگزاری نمایشگاه های کتاب در اماکن عمومی نظیر پارک، دانشگاه ها، مساجد و …؛ خلاصه نویسی کتاب توسط دانش آموزان و دانشجویان به عنوان فعالیت درسی؛ افزایش سرانه فضای کتابخوانی با احداث کتابخانه های جدید در شهر؛ راه اندازی کتابخانه های سیار در سطح شهر؛ استفاده از پتانسیل خیرین و … از جمله موضوعاتی بودند که اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر در مورد آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.