کد خبر : 95821
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 نوامبر 2016 - 13:13
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خداحافظی استاد فروتن با نیم‌قرن شعر و ادب/ استاد فروتن عشق و علاقه خاصی به امام علی(ع) داشت بسته هستند

خداحافظی استاد فروتن با نیم‌قرن شعر و ادب/ استاد فروتن عشق و علاقه خاصی به امام علی(ع) داشت

خداحافظی استاد فروتن با نیم‌قرن شعر و ادب/ استاد فروتن عشق و علاقه خاصی به امام علی(ع) داشت

اهروصال: خانواده بزرگ شعرای شهرستان اهر با درگذشت حسن فروتن اقدم شاعر پیش‌کسوت اهری داغدار شدند.

به گزارش خبرنگار اهروصال، استاد حسن فروتن اقدم شاعر پیش‌کسوت اهری و آذربایجانی که به‌عنوان شاعر اهل‌بیت (ع) معروف شده بود روز گذشته بر اثر بیماری درگذشت، استاد فروتن علاقه مضاعفی برای سرودن اشعار در وصف ائمه معصومین و ولایت‌فقیه داشت که متأسفانه مدت‌ها پیش دچار عارضه بیماری شد.

استاد حسن فروتن اقدم متولد سال ۱۳۲۷ در شهرستان اهر تا پایه ششم ابتدایی قدیم تحصیل کرد و وضعیت اقتصادی خانواده امکان ادامه تحصیل را از او گرفت. او به کار کارگری و بنایی مشغول بود و در تمام عمر سفره حلال برای خانواده‌اش فراهم کرد.

فروتن از سال ۱۳۴۵ به دنیای شعر و ادب وارد شد و نیم‌قرن شعر سرود و با شعر زندگی کرد.

از وی شش مجموعه شعر شامل؛ وطن اوغلییام، یارالی کونول، غم یورغونی و بوتوپراغلیام ، باباحیدره سلام  و یار آغلادی من آغلادیم به زبان ترکی چاپ و منتشر شده است. وی منظومه‌ای ۷۲ بندی برای زلزله اهر ( زلزله ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۱) نیز سروده است.

فروتن همچنین از نظیره سرایان حیدربابایه سلام استاد شهریار نیز می‌باشد و نظیره « گئچی قئرانا سلام» را سروده است.

آخرین مجموعه شعر فروتن با عنوان « یار آغلادی من آغلادیم» بهار امسال منتشر شده است. او عاشق اهل‌بیت عصمت و طهارت بود و اشعار متعددی در مدح ائمه اطهار سروده است. ذکر نام و حمد و ثنای پروردگار در مجموعه اشعار وی متجلی است. در این کتاب تنها با نگاهی به‌ عنوان‌هایی چون؛ « قرآن»، « حضرت زینب»، «  صاحب زمان گلجک»، « جان سنه قوربان حسین»، « نماز»، « حیدردن دانیش»، « قرآن»، « یا مولا علی»، « علی دور»، « دهه فجر»، « امام رضا(ع)»، « نینوا گوردوم»، « دوا یاعلی»، « سالگرد کوفه و نجف»، « یا حسین»، « غزه»، « دفاع مقدس»، « مرد میدان یا علی»، « کمیته امداد امام خمینی(ره)»، « سن ایرانیام سان وطنیم» و اخیراً شعری با عنوان « دیاریم شیر یاتاغیم قهرمانیم » را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تقدیم کرد که می‌توان دغدغه‌های فکری فروتن را دریافت.

سرانجام فروتن که چند سال با بیماری سخت مدارا می‌کرد، چشم از این جهان بست و به‌سوی حق شتافت.

استاد فروتن عشق و علاقه خاصی به امام علی(ع) داشت

جعفر خضوعی یکی از فعالان فرهنگی شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال ضمن تسلیت به خانواده استاد فروتن، اظهار داشت: فروتن شاعری بی‌ادعا و ساده و صمیمی بود، او نزدیک به زبان گفتار شعر می‌سرود و اشعارش ساده و روان و بی‌تکلف بود، در شعر سرایی صادق و بی‌ریا بود و در جلسات انجمن‌های شعر با شور و عشق تمام به قرائت شعر می‌پرداخت.

وی با اشاره به اینکه فروتن قبل از همه شاعر ائمه اطهار بود و عشق و علاقه خاصی به امام علی(ع) داشت، افزود: در مجموعه اشعار او نام امام علی(ع) و مدح او بسیار آمده است، علاوه بر اشعار متعدد درباره امیر مؤمنان، منظومه‌ای با عنوان « بابا حیدره سلام» را در ۱۵۵ بند ( نزدیک به ۴۰۰ بیت) در روایت زندگی و مدح آن حضرت سروده است.

خضوعی ادامه داد: فروتن اقدم شاعر مردمی و شاعری در جامعه بود، او از مناسبت‌ها و رویدادهای جامعه خود غافل نبود و با سرودن شعر احساس و همدردی خود را بیان می‌کرد و با هم‌میهنان خود همراه می‌شد.

این فعال فرهنگی بابیان اینکه فروتن درد و رنج‌های زندگی و آمال و آرزوهای خود در قاب کلمات آورده است اما اشعارش هرگز از عشق به زندگی و امید و توکل به خدا و توسل به اولیای خدا دور نیست، گفت: استاد فروتن باوجود تحصیلات کم، با ادبیات کشور آشنایی خوبی داشت و به‌ویژه بر استاد شهریار ارادت خاصی نشان می‌دهد.

خضوعی خاطرنشان کرد: فروتن با همتی که داشت توانست در دهه اخیر شش جلد مجموعه اشعار خود را منتشر کند و در جامعه شعر و ادب جایگاه خود را پیدا کند و از فروتن همواره به‌عنوان شاعری بی‌ادعا و مهربان یاد خواهد شد.

نمونه‌هایی از اشعار استاد حسن فروتن اقدم برگرفته از کتاب شعر « بابا حیدره سلام»:

گوزلدی جمالین، مائیل اولموشام

حقیقت یولووا، قائیل اولموشام

قاپیوی چالیرام، سائیل اولموشام

دردمندم، اَل چکمرم قاپوندان

هارا، گئدیم درمانسیز، بو قاوپوندان

شعر « منیم عرضیم وار» در عشق به زیارت بارگاه حضرت علی (ع) سروده شده است:

یئتیر سلامیمی شاه مردانا

حیدر کرارا، شیر یزدانا

یادیندان چیخماسین مرد مردانا

ناطق قرآنا منیم عرضیم وار

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.