کد خبر : 95201
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 نوامبر 2016 - 21:49
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای این «دوستی» تمام نشدنی بسته هستند

این «دوستی» تمام نشدنی

این «دوستی» تمام نشدنی

حسین دوستی کتاب های متعدد به ویژه در راستای ارسباران شناسی تألیف و منتشر ساخت که اکنون تعدادشان به ۴۵ عنوان رسیده است.

به گزارش اهروصال، جعفر خضوعی/ فکر می کنم حالا آقای دوستی خیالش راحت است. البته او هرگز راحت نیست و روز به روز بر تلاش هایش افزوده می شود. او خوشحال است که زحماتش حالا به گُل افشانی رسیده است. حالا که می بیند مفاخر زادگاه و سرزمین دوست داشتنی اش ارسباران را جوانان امروز برای افتخار و با غرور تمام  برای همگان معرفی می کنند.

خطه ارسباران که « شجاعت» اسم رمز ورود به زوایای ناشناخته و شناخته اش است، انگار داشت در صفحات تاریخ به فراموشی سپرده می شد. حالا ۶۰ سال قبل اندکی بیش از یک سال هفته نامه « شهاب اهر»  به همت زنده یاد رحیم غفاری و دوستانش برای ارسباران و از ارسباران نوشت و نامش را زنده داشت و ده سال ( ۱۳۴۱) بعد زنده یاد « حسین بایبوردی» کتاب ماندگار « تاریخ ارسباران» را نوشت و برای ما به یادگار گذاشت و اکنون است که ارزش کار او روشن تر می شود. ۳۰ سال گذشت و  پس از انقلاب اسلامی و در دهه هفتاد بود که  قلم ها و قدم هایی به کار افتاد تا از این خطه بنویسد و او را اول به فرزندانش و بعد برای همگان معرفی نمایند. در سال ۱۳۷۶ آقای محمد حافظ زاده کتابی با عنوان  «ارسباران در گذر حماسه و تاریخ » را در دو جلد منتشر ساخت. اما کار اصلی و گسترده در این موضوع را آقای دوستی انجام داده است. او در سال ۱۳۷۳ کتاب « تاریخ و جغرافیای ارسباران» را منتشر کرد و پس از آن کتاب های متعدد به ویژه در راستای ارسباران شناسی تألیف و منتشر ساخت که اکنون تعدادشان به ۴۵ عنوان رسیده و تعداد ۴ عنوان کتاب نیز در دست انتشار دارد.

من از نزدیک شاهد تلاش های خستگی ناپذیر ایشان بوده ام. تلاش هایی که تاکنون جامعه ی ما در قدردانی اش چندان روسفید نبوده است. حسین دوستی علاوه بر کتاب، مقالات بسیاری در مطبوعات و به ویژه در روزنامه مهدآزادی و دوهفته نامه گویا به چاپ رسانده است. او  از سال ۱۳۸۴ به جمع قلمداران دوهفته نامه گویا پیوست و حدو دویست مقاله در این نشریه به قلم ایشان به چاپ رسیده است. حتی نوشته های ستون ثابت روزهای به یادماندنی ارسباران با همین عنوان به قلم آقای دوستی به کتاب خواندنی تبدیل شد که مقدمه ی آن به قلم اینجانب و در راستای تشریح ارزش تاریخ نگاری محلی و در واقع تاریخ نگاری ملی تحریر شد. در آن مقدمه سعی کردم تا حدودی اهمیت کار آقای دوستی را برجسته سازم.

ایران سرزمین بزرگ ما و تاریخ پر فراز و نشیب اش با مشارکت همه ی مردم آن در بخش های مختلف آن به امروز رسیده است و همه ایرانیان در روزهای خوب و بد آن همراه و همگام بوده و شریک غم و شادی هم بوده اند. رویدادهای بزرگ ملی و سراسری در کشور رخ داده و همه به نوعی در آن ها نقش داشته اند. حالا امروز و نسل امروز  باید که بداند پدران او در گذشته ی این سرزمین و تاریخ آن و حماسه آفرینی های آن نقش داشته اند. ارسباران بخشی از ایران عزیز در منطقه آذربایجان است و شناخت دیروز آن به معنای شناخت بخشی از دیروز ایران است. کاری که آقای دوستی در ارسباران پژوهی و ارسباران شناسی می کند کمکی بزرگ در شناخت بیش تر زوایای تاریخ ملی است و صد البته کمکی به تکمیل و تصحیح اوراق تحریر یافته تاریخ کشور است.

زنده یاد صمد سرداری نیا گفته است؛ « آقای حسین دوستی با تألیف کتاب « تاریخ و جغرافیای ارسباران» خدمت شایان توجهی به زادگاهشان انجام داده اند چرا که ارسباران این دیار زرخیز و بکر، همان قدر که به غنای تاریخی خود می بالد همان قدر هم از فقر تاریخ نگاری رنج می برد و این واقعیت است که ارزش کار آقای دوستی را دو چندان می کند».

در سایه ی چنین تلاش هایی است که نسل امروز در این منطقه می خواهد بداند گذشته ی زادگاه او چگونه بوده و چگونه رویدادهای ملی را همراهی کرده است. اجداد و نیاکانش چه شجاعت ها و همت هایی داشته اند تا بر تکیه بر آن داشته ها و افتخارها بتواند احساس غرور کرده و نگاهش بر افق های دور باشد و اعتماد به نفس که ضرورت تلاش برای آبادانی این سرزمین است در او تقویت شود.

این یادداشت به بهانه آیین رونمایی کتاب « ادبیات مرثیه در ارسباران» که پنجمین اثر عاشورایی آقای دوستی است، منتشر شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.