کد خبر : 9503
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مارس 2015 - 7:41

رونق گردشگری اهر طرح و برنامه لازم دارد

رونق گردشگری اهر طرح و برنامه لازم دارد

اهروصال / سعید قاسمی: برای توسعه گردشگری در هر شهر و منطقه ای ابتدا باید پتانسیل ها، جاذبه ها و توانمندی های آن در این حوزه شناسایی و مورد هدف گردشگری لحاظ شوند. آن گاه زیرساخت های لازم ایجاد گردد.   امروزه گردشگری به شاخه های مختلف تقسیم شده و هر کدام کار و برنامه

اهروصال / سعید قاسمی: برای توسعه گردشگری در هر شهر و منطقه ای ابتدا باید پتانسیل ها، جاذبه ها و توانمندی های آن در این حوزه شناسایی و مورد هدف گردشگری لحاظ شوند. آن گاه زیرساخت های لازم ایجاد گردد.

 

امروزه گردشگری به شاخه های مختلف تقسیم شده و هر کدام کار و برنامه تخصصی ویژه ای می طلبد، با وجود این جاذبه های هر منطقه در دو گروه عمده، شامل؛ جاذبه های طبیعی و فرهنگی ـ تاریخی طبقه بندی می شوند. هر کدام از جاذبه های این دو طبقه مانند؛ جنگل ها، سواحل و دریاها، کویر، تالاب ها، آبشارها، چشمه ها، آب های معدنی، غارها، بناهای تاریخی، بازارها، موزه ها و کتابخانه ها و… گردشگران خاص خود را دارند و بر همین اساس شاخه های گردشگری همچون؛ اکوتوریسم، ژئوتوریسم، گردشگری کوهستان، توریسم روستایی، توریسم تاریخی، توریسم ورزشی، توریسم تجاری و… شاهد هستیم.

 

بخشی از جاذبه ها که بسیاری از کشورها در زمینه گردشگری به آن توجه بیشتری قائل هستند؛ میراث فرهنگی است که آنهم شاخه های مختلفی مانند؛ تاریخی، فرهنگی، هنری،آداب ورسوم، مراسم ومناسک و…دارد. بنابراین کشورهایی که دارای چنین جاذبه هایی هستند، می توانند با برنامه ریزی مناسب در جذب گردشگر و رونق گردشگری موفق شند. البته ناگفته نماند که داشتن مدیریت قوی رمز موفقیت در این شاخه است. حضور گردشگر در یک کشور باعث افزایش درآمد، رشد ارزآوری وافزایش منابع برای گسترش تأسیسات و زیرساخت ها می شود. تبدیل آثار تاریخی و میراث فرهنگی به جاذبه های گردشگری از طرفی در حفاظت آنها نیز نقش عمده ای ایفا می کند. یعنی با درآمد حاصل از گردشگری می توان برای نمونه در استحکام بخشی بناهای تاریخی بهره برد.

 

شهرستان اهر با قدمت تاریخی وآثار و ابنیه تاریخی بسیار مانند؛ بقعه شیخ شهاب الدین اهری، مسجد جامع، بازار سرپوشیده تاریخی که الحق تمیزترین بازار در میان بازارهای سرپوشیده کشور است و بافت تاریخی در مرکز شهر، خانه دکتر قاسم خان اهری، عمارت شهرداری و حتی قلعه ها و محوطه های تاریخی همچون؛ قلعه نودوز و محوطه های تاریخی ثبت شده در دامنه های شیور، کاروانسراهای تاریخی مانند؛ گویجه بئل، یارالیجا و گورادره و جاذبه های طبیعی مانند؛ پارک جنگلی فندقلو، دریاچه سدستارخان، آبشارها و چشمه ها و تالاب ها، ارتفاعات اطراف اهر، منطقه های ییلاقی و زندگی عشایری و حتی محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی خاص مانند؛ ورنی، شیرینی اهری، سماق، لبنیات و… پتانسیل لازم برای جذب گردشگر را دارد. متاسفانه با وجود داشتن اینهمه آثار و قابلیت نتوانسته آنچنان که باید در جهت جذب گردشگر موفق باشد. ما فقط بر این باوریم که گردشگر در زمان خاصی به منطقه مورد نظر می آید، آنهم فقط تعطیلات نوروز است وما این چند روز تعطیلات آستین بالا می زنیم تا تعطیلات تمام شود و ما در جاذبه ها را می بندیم تا سال دیگر. حال آن که اگر می خواهیم قابلیت گردشگری شهرستان را در اقتصاد منطقه دخالت دهیم و از آن در اشتغالزایی و افزایش درآمد بهره ببریم، باید برنامه درازمدت و طرح جامع برای آن داشته باشیم.

 

شهرستان کلیبر باداشتن منابع طبیعی و مناطق گردشگری بخصوص قلعه بابک ، پارک جنگلی قلعه درسی،آینالو، امامزاده شاه قاسم، آبگرم متعلق و…در جهت جذب توریسم نسبت به اهر موفق تر بوده است. حتی تلاش چند سال پیش فتحی پور نماینده این شهرستان در مجلس در جهت دعوت سفرای ۶۰ کشور با وجود آنکه عملی نشد ولی حاکی از رویکرد و تلاش در این مورد بوده است. یا احداث چندین هتل در سال های اخیر خود گواه تحرک و رونق گردشگری در این شهرستان است. قرار گرفتن اهر در مسیر کلیبر و منطقه آزاد ارس نوعی امتیاز است ولی گردشگر مانند یک قطار سریع السیر بدون اینکه در ایستگاه اهر پیاده شود از این شهر عبور می کند تا خود را به کلیبر یا منطقه آزاد ارس برساند در حالیکه اگر ما بتوانیم حتی یک ساعت ولو اینکه استراحت گردشگر باشد، او را نگه داریم کلی سود خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
امین سه‌شنبه , 24 مارس 2015 - 10:00

لطفا خبری از اینکه خوردهای ارس پلاک میتونن توی اهر تردد کنن بدید ممنون میشم هیچ کس نمیدونه

نظرات بسته شده است.