کد خبر : 85678
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 آگوست 2016 - 6:52
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر برای وجود تقویم تئاتر ایران ضروری است/ رابطه اشتراکی تئاتر حوزه قفقاز با ارسباران بسته هستند

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر برای وجود تقویم تئاتر ایران ضروری است/ رابطه اشتراکی تئاتر حوزه قفقاز با ارسباران

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر برای وجود تقویم تئاتر ایران ضروری است/ رابطه اشتراکی تئاتر حوزه قفقاز با ارسباران

استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر نمایش ایرانی تداوم جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر را برای وجود تقویم تئاتر ایران ضروری دانست، گفت: منطقه ارسباران و شهرستان اهر به دلایل پیشینه تاریخی غنی بر گردن تئاتر ایران حق دارد.

اردشیر صالح‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال، اظهار داشت: جشنواره تئاتر کوتاه از ویژگی‌های به خصوصی برخوردار بوده و در سطح کشور ایران جشنواره سراسری تئاتر کوتاه تنها در شهرستان اهر و منطقه ارسباران برگزار می‌شود و هیچ کجای کشور تئاتر کوتاه نداریم و در واقع جشنواره تئاتر کوتاه اهر برای وجود تقویم تئاتر ایران ضروری است.

پژوهشگر هنر نمایش ایرانی با اشاره به اینکه تئاتر کوتاه به‌گونه‌ای خاص و از چند جهت قابل‌توجه است، افزود: هنرمند تئاتر کوتاه در شرایطی قرار می‌گیرد که در یک‌زمان کوتاه بتواند خلاقیت خود را به مخاطبان ابراز کرده و تلاشش را به منصه ظهور برساند تا در زمانی مختصر ابتکار و آفرینش‌های خود بیافریند.

وی بابیان اینکه کم‌گوی و گزیده گو چون دُر یکی از خاصیت‌های جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) است، گفت: آن چیزی که در نمایش تئاترهای کوتاه بیشتر به چشم می‌خورد این است که فکر بکر مفرح هست، یعنی هنرمند بایستی ایده‌ای جذاب داشته باشد و عقبه این ایده اندیشگی نیز به همراه داشته باشد و اگر این سه عنصر به‌خوبی رعایت شود قطعاً به جایگاه اصلی تئاتر کوتاه خواهیم رسید.

صالح‌پور با تأکید بر اینکه منطقه ارسباران و شهرستان اهر به دلایل پیشینه تاریخی غنی بر گردن تئاتر ایران حق دارد، گفت: منطقه ارسباران و به‌اصطلاح قره داغ به علت واقع‌شدن در آذربایجان شرقی و حوزه تئاتر خیز کشور بوده و مخصوصاً میرزا جعفر قراجه داغی زاده شده در شهرستان اهر یکی از بانیان و افراد بسیار مؤثر تئاتر ایرانی است، میرزا جعفر قراجه داغی با وجود ترجمه و نمایشنامه‌نویس در جزو متقدمین تئاتر ایران به شمار می‌رود.

پژوهشگر هنر نمایش ایرانی اضافه کرد: با وجود این‌که بیش از گذشت یک‌صد سال از عمر تئاتر در منطقه ارسباران و بالأخص شهرستان اهر، چراغ تئاتر در زادگاه میرزا جعفر قراجه داغی بنیان‌گذار هنر نمایشی در ایران با برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه به جایگاه اصلی خود دست می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تئاتر کوتاه خیابانی به مردمی‌ترین گونه تئاتر شهرت یافته و بدون واسطه با مردم سخن می‌گوید، بیان داشت: جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر به دلیل فعالیت در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای از ابتکار آفرینی و خلاقیت برخوردار بوده دارای هویت خاص است و از طرفی این جشنواره هرساله از گروه‌های نمایشی تئاتر کشور نیز میزبانی می‌کند و تئاتر کوتاه اهر در هر دوره آخرین کارهای گروه‌های نمایشی را به خود می‌بیند.

عضو هیات داوران دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) افزود: شهرستان اهر با این نوع تئاتر می‌تواند بین مردم و هنرمندان جهان بیشتر معرفی شود، امیدواریم مسئولین و مردم از جشنواره تئاتر کوتاه اهر حمایت کرده و از این جشنواره به‌عنوان افتخار ملی که بر خواسته از شهرستان اهر است تا جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را در جهت تقویت بنیه تئاتر ایران داشته باشیم.

صالح‌پور بابیان اینکه دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر بعد از اختتامیه دهمین دوره برای سال آینده برنامه‌ریزی و آمادگی برگزاری یازدهمین دوره به‌صورت با کیفیت‌تر پیدا کند، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف باید یقین داشته باشیم که هرساله جشنواره تئاتر کوتاه در اهر برگزار خواهد شد و از طرفی بایستی جشنواره تئاتر کوتاه در تقویم فرهنگی هنری شهرستان اهر جای گیرد.

پژوهشگر هنر نمایش ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون کارهای هنرمندان در این جشنواره بهتر بوده و امیدواریم آثار در سال‌های بعد بهتر از قبل باشد تا بتوانیم زمینه تعامل بهتری با گروه‌های نمایشی کشورهای همسایه از جمله حوزه قفقاز، آذربایجان، باکو، تفلیس و روسیه به دلیل اینکه تئاتر یک رابطه اشتراکی دیرینه‌ای با منطقه ارسباران داشته، تئاتر کوتاه اهر به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.