کد خبر : 85646
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آگوست 2016 - 7:38

هنر تئاتر می تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد/ جشنواره تئاتر کوتاه متعلق به ایران است

هنر تئاتر می تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد/ جشنواره تئاتر کوتاه متعلق به ایران است

اهروصال: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هنر تئاتر علاوه بر خصوصیاتی که دارد می‌تواند برای منطقه، استان و کشور درآمد حاصل کند.

آتش تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال بابیان اینکه از تمامی کسانی که هنرمندانی از استان‌های مختلف کشور گرد هم آورده و با حمایت‌های مادی و معنوی باعث برگزاری دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر شدند بایستی قدردانی شود، اظهار داشت: انتشار فراخوان و میزبانی از میهمانان و هنرمندان عرصه تئاتر چه از سوی هنرمندان و چه از طرف مسئولان شهرستان اهر نمونه‌ای از وحدت و همبستگی است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر حتی اگر نفعی هم نداشته باشد هنرمندانی از اقصی نقاط ایران پهناور را دور همدیگر جمع کرده است، افزود: در هیچ جای آذربایجان شرقی و غربی چنین جشنواره تئاتر در سطح ملی نداریم شاید مسئولان نمی‌خواهند با برگزاری جشنواره‌های تئاتر برای خود مشکل‌آفرینی کنند.

تقی‌پور تصریح کرد: وقتی مردم اهر با شور و نشاط در اجرا نمایش‌های جشنواره تئاتر حضور می‌یابند نقطه قوتی برای هنرمندان و مسئولان بوده و باعث ایجاد تحرک در بین مردم می‌شود و تحرک ناشی از فعالیت‌های فرهنگی هنری موجب دلسوزی برای مردم و کشور می‌شود.

بازیگر معروف سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر هرکدام از مناطق مختلف کشور برای معرفی آداب و رسوم خاص خودشان در این رویداد فرهنگی ملی شرکت کرده‌اند، گفت: گروه‌های نمایشی علاوه بر اینکه سنت‌ها را به تصویر می‌کشند بلکه بخشی از مشکلات جامعه را نیز به‌خوبی بیان می‌کنند و کسانی که از رسومات دیگر مناطق و اقوام کشور اطلاع ندارند آشنا می‌شوند.

عضو هیات داوران دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اجرا آثار راه‌یافته به بخش‌های خیابانی جشنواره ملی تئاتر کوتاه را از نظر کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کند؟ بیان داشت: جشنواره تئاتر کوتاه تنها مربوط به شهرستان اهر نیست بلکه به فرهنگ و هنر ایران تعلق دارد و هراندازه‌ای که در زمینه فرهنگی کارکرده‌ایم بایستی انتظار داشته باشیم هرچند که آثار در حد جشنواره سراسری نباشد.

تقی‌پور یکی از امتیازات و خصوصیات دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر را بیان مفهوم نمایش در کمترین زمان عنوان کرد، اضافه کرد: شاید اجرای نمایش تئاتر ساعت‌ها طول بکشد ولی نتواند مفهوم خود را به مخاطب برساند و خصوصیات جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) این است که باید گروه‌های نمایشی در عرض ۱۵ دقیقه مفهوم نمایش را به مخاطب برساند درصورتی‌که می‌توان در کمترین زمان ممکن حق مطلب را ادعا کرد.

وی با اشاره به اینکه هنر تئاتر همچون دانشگاه است، گفت: تئاتر و دانشگاه نقطه مشترکی در تربیت و تعلیم انسان دارند و تئاتر می‌تواند تحرکی در انسان به وجود آورد که مسئولیت‌پذیر باشد و هنر تئاتر علاوه بر خصوصیاتی که دارد می‌تواند برای منطقه، استان و کشور درآمد حاصل کند البته راه‌های کسب درآمد از طریق تئاتر نیازمند تحقیق دقیق و برنامه‌ریزی است.

بازیگر معروف سینما و تلویزیون تأکید کرد: جشنواره‌های تئاتر و فعالیت‌های فرهنگی مخارجی دارد و نمی‌توان از دولت انتظار داشت که تمامی هزینه را پرداخت درحالی‌که در این زمینه وظیفه‌های نیز دارد و نباید تئاتر به تماشاگران وابسته باشد در این صورت سطح کمی و کیفی هنر تئاتر کاهش‌یافته و به سمت ابتذال فرهنگی پیش می‌رود ولی اگر مبنی ترویج تئاتر باشد نیاز به تحمل زحمت و مشقت دارد.

عضو هیات داوران دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر بابیان اینکه چنانچه که گفته می‌شود در کشور انقلاب فرهنگی صورت گرفته ولی در قبال انقلاب فرهنگی فعالیت‌های فرهنگی بسیار کمتری انجام‌شده است، بیان کرد: اگر فردی درستی و غلط بودن فرهنگ را با نگاه شخصی تحمیل کند نتیجه‌ای از فرهنگ نخواهیم گرفت و باید فعالیت‌های فرهنگی از نگاه جامع انجام گیرد تا هم با فرهنگ منطقه و خواسته مردم مطابقت داشته باشد.

تقی‌پور با تأکید بر اینکه تئاتر روش تصمیم‌گیری صحیح و برنامه‌ریزی را برای مردم می‌آموزد، خاطرنشان کرد: تئاتر ظرفیت‌های آموزشی بسیاری دارد و برای مردم می‌تواند تفکر و تصمیم‌گیری بیاموزد درحالی‌که سردمداران و سیاست‌مداران کشور به این اهداف توجه کنند.

وی تصریح کرد: بیکاری برای جوانان هزاران مورد آسیب ایجاد می‌کند به‌طوری‌که در زمان‌های گذشته مسئولان اعلام کردند که افراد بیکار برای اشتغال به کشور ژاپن اعزام می‌شوند و این خبر باعث شد تا جمعیتی بیش از یک‌صد هزار نفر بیکار در ورزشگاه آزادی تهران جمع شوند و با قرعه‌کشی عده‌ای به کشور ژاپن اعزام شدند و اگر وضعیت فعلی همچون قبل است چرا افراد بیکار را به خارج از کشور نفرستیم.

بازیگر معروف سینما و تلویزیون در پایان افزود: نیروی کار آینده کشور را می‌سازد درحالی‌که حتی از تمامی نقاط کشور مملو از معدن طلا و نفت باشد در رده دوم قرارگرفته و بایستی از جوانان به حدی استفاده کنیم تا افرادی متخصص تربیت شود به‌طوری‌که عرصه هنر این زمینه را به‌خوبی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
حسین چهارشنبه , 24 آگوست 2016 - 9:16

آنطورکه پیش بینی میشدانعکاس این رویدادمهم دراهرازرسانه استانی وکشوری درحدصفربود!!چرا؟؟!امااگردرتبریزچنین جشنواره ای اجرامیشدماههاقبل نسبت به اطلاع رسانی طبل میکوبیدند؟؟!!اصحاب رسانه یاهروهیات اجرایی جشنواره بایدنسبت به عدم وضعیف بودن اطلاع وخبراین مهم ادعای حق وحقوق ازاستان باشندکه چرابایددراطلاع رسانی موردتبعیض ودوکانگی باشدو…

نظرات بسته شده است.