کد خبر : 75250
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 ژوئن 2016 - 10:34

کوچ‌نشینی دیدنی‌ترین جاذبه عصر حاضر تکنولوژی

کوچ‌نشینی دیدنی‌ترین جاذبه عصر حاضر تکنولوژی

کوچ‌نشینی، کهن‌ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت محسوب می‌شود و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر به «دیدنی‌ترین جاذبه عصر حاضر تکنولوژی» لقب بگیرند.

به گزارش اهروصال، صدای دلنگ دلنگ زنگوله‌های بسته‌شده بر گردن بزغاله‌ها و گوسفندان نر در حرکت آرام گله در مسیر کوچ، نوای دل‌نشینی در هر قدم تکرار می‌کند، رمه و گله در هی هی چوپان و پارس سگ‌های نگهبان پیش می‌روند تا به سر منزل سرد سیری برسند.

یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی عشایری هنگام کوچ و پیمودن مسیر طولانی جهت رسیدن به مناطق ییلاقی است. کوچ عشایر یکی از زیباترین و لذّت بخش‌ترین جلوه‌های حرکت دسته‌جمعی انسان و دام است.

کوچ‌نشینی، کهن‌ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت محسوب می‌شود و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر به «دیدنی‌ترین جاذبه عصر حاضر تکنولوژی» لقب بگیرند. این حرکت که همه‌ساله با گرم شدن هوا آغاز می‌شود پس از پیمودن مسافتی که چندین هفته به طول می‌انجامد در مناطق سردسیری به پایان می‌رسد.

ایل راه‌ها محورهای ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر است. هرچند در بسیاری از مناطق جاده‌های کوهستانی جای ایل راه‌ها را گرفته ولی هنوز بسیاری از عشایر با پای پیاده و تحمل روزها رنج و مشقت و البته لذت بردن از همه زیبایی‌های کوچ، این سفر خاطر انگیز را انجام می‌دهند.

در این میان هرساله به دلیل جاری شدن سیلاب و روان آب‌ها، بخشی از ایل راه‌های عشایری و مسیرهای عبور احشام و چهارپایان نظیر پل‌ها و گذرگاه‌ها تخریب و مسدود می‌شوند که عشایر ناچار از گذرگاه‌های مرتفع و پرخطر عبور می‌کنند. فلذا با توجه به مطالب بیان‌شده بازسازی ایل راه‌های عشایری بسیار ضروری می‌گردد که به فراخور این موضوع عشایر شهرستان اهر نیز بر اساس تقویم کوچ، مبادرت به کوچ می‌نمایند و کیلومترها ایل راه‌های کوهستانی را می‌پیمایند. با توجه به اهمیت موضوع بازسازی ایل راه‌ها، اداره امور عشایر شهرستان اهر به فراخور مسئولیتی که دارد با عقد قراردادهای لازم با پیمانکاران اقدام به بازسازی ایل راه‌های حوزه مدیریت خود(اهر و هریس) نموده است.

مرمت و بازسازی بخشی از راه‌های عشایری انجام‌شده و با توجه به عدم تخصیص کامل اعتبارات بازسازی و مرمت راه‌های عشایری تحقق کامل بازسازی راه‌های عشایری به‌تنهایی توسط اداره امور عشایر ممکن نخواهد بود. بلکه نیازمند تأمین اعتبار بیشتر و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ازجمله اداره راه و شهرسازی اهر است.

علیرضا حضوری رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اهالی ییلاق شاهمحمد پنج‌شنبه , 2 ژوئن 2016 - 19:22

سلام.با تشکراز زحمات اقای حضوری وراه وترابری کلیبر که بهسازی را ه عشایر را امسال خیلی عالی انجام داده بودند.فقط از قسمت ییلاق دره یورد واقع در تپه جنوب کاروانسرا به طرف یوردشاهمحمد این بهسازی وگریدر کشی تابحال صورت نگرفته وراننده گریدر گفت این قسمت درحوزه اهر هست وما نمی توانیم کاری بکنیم.ازاقای حضوری خواهشمندیم که رسیدگی بفرمایند.طول مسیر ۱کیلومتر

نظرات بسته شده است.