کد خبر : 74647
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 می 2016 - 13:26
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۸ روستای شهرستان هوراند زیرآب می‌رود ولی از سد اردبیل حق آبه اختصاص نمی‌یابد بسته هستند

۸ روستای شهرستان هوراند زیرآب می‌رود ولی از سد اردبیل حق آبه اختصاص نمی‌یابد

۸ روستای شهرستان هوراند زیرآب می‌رود ولی از سد اردبیل حق آبه اختصاص نمی‌یابد

فرماندار شهرستان هوراند گفت: سد عمارات با ظرفیت ذخیره سازی ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب و متعلق به استان اردبیل بوده که ۸ روستای هوراند را زیر آب می‌برد ولی هیچ گونه حق‌آبه به این شهرستان تعریف نشده است.

به گزارش خبرنگار اهروصال، ابراهیم فریادخواه در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی و شهرستان هوراند، اظهار داشت: شهر مرزی هوراند دارای ۲ بخش که منطقه آقبراز دارای ۱۰۳ روستا با جمعیت ساکن ۱۳ نفر در هر کیلومتر، هنوز به بخش ارتقاء نیافته است.

وی بابیان اینکه اهمیت مسائل اجتماعی و فرهنگی ارزشی کمتر از مسائل اقتصادی ندارد، افزود: در رابطه با اهمیت مسائل اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان حلقه‌های صالحین روزانه بیش از ۲۰۰ نفر از جوانان در سه مسجد مسائل آموزشی و مهارت‌های زندگی پرداخت می‌کنند که معمولاً یکی از فعالیت‌های نادر در بین سایر شهرستان‌ها است.

فرماندار شهرستان هوراند با اشاره به اینکه اولویت اول و آخر مسئولان این شهرستان مردم داری و در خدمت مردم بودن است، گفت: اگر مسئولی در خدمت مردم بودن را عبادت تلقی کند، ما پشت میزنشینی و خدمتگزاری برای مردم را محراب عبادت می دانیم.

فریادخواه با تاکید بر اینکه اگر در چشم انداز بیست ساله در برنامه ششم توسعه می خواهیم شاهد رشد ۸ درصدی باشیم بایستی بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی داشته باشیم، اضافه کرد: برای اجرای برنامه‌های چشم انداز ۲۰ ساله در برنامه ششم تنها نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی گفت: تا سال گذشته ۵۰۰ هکتار محصول برند سماق در مراتع شهرستان هوراند کاشت می‌شد ولی با مشارکت بی وقفه مردم و دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط توانسته‌ایم این میزان را به ۶۰۰ هکتار افزایش دهیم چرا که توسعه و کشت سماق در هر هکتار برای ۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

فرماندار شهرستان هوراند بابیان اینکه شهرستان هوراند دارای ۳۷۵ کیلومتر راه ارتباطی روستایی است، افزود: تا ۳ سال گذشته تنها ۲۴ درصد راه‌های روستایی از راه آسفالته بهره‌مند بودند و از ۳ سال تاکنون ۱۶ درصد به روستاهای دارای راه آسفالته افزوده و نزدیک به ۷ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، در حالی که ۶۰ درصد راه‌های روستای فاقد جاده مناسب هستند که حتی در برخی از روستاها بالای ۶۰ خانوار ساکن هستند.

فریادخواه با اشاره به اینکه جلب مشارکت مردمی راهکاری بود که می‌توان بدون نیاز به اعتبارات دولتی پروژه‌های عمرانی بسیاری را عملیاتی کرد، گفت: در ۳ سال گذشته تنها ۱۴ روستای هوراند از نعمت گاز بهره‌مند شده بودند و تا این لحظه آمار روستاهای دارای گاز طبیعی به ۲۹ روستا افزایش یافته که نزدیک به ۳۹ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، در حالی که طرح گازرسانی به ۲۰ روستا نیز مطالعه و پیمانکار آن تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه خانه معلم از سوی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در هوراند احداث می‌شود، بیان داشت: همچنین خیرین مدرسه سایز با مشارکت مردم ۹ باب مدرسه در روستاهای این شهرستان احداث می‌کنند.

فرماندار شهرستان هوراند با بیان اینکه سد عمارات با ظرفیت ذخیره سازی ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب و متعلق به استان اردبیل بوده که ۸ روستای هوراند را زیر آب می‌برد ولی هیچ گونه حق‌آبه به این شهرستان تعریف نشده است، اظهار داشت: مسئولان با احداث این سد و بدون در نظر گرفتن اسکان روستائیان ساکن در محدوده سد عمارات احداث شده در حالی که حداقل حقوق مردم تأمین آب شرب روستاهاست ولی با این وجود و بدون تعیین محل اسکان مردم روستاها مجبور به مهاجرت به شهر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.