کد خبر : 7398
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 فوریه 2015 - 9:38
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مرگ و میرهای مشکوک در تبریز ناشی از چیست؟ بسته هستند

مرگ و میرهای مشکوک در تبریز ناشی از چیست؟

مرگ و میرهای مشکوک در تبریز ناشی از چیست؟

به گزارش اهروصال به نقل از شرق، درگذشت هشت‌نفر از شهروندان تبریزی طی روزهای اخیر، ضمن افزایش نگرانی‌های عمومی نسبت به احتمال جدی‌بودن شایعات، مباحث مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشته و افکار عمومی را ملتهب کرده است. بدین‌ترتیب، گسترش اینگونه شایعات و موج نگرانی در جامعه، مسوولان بهداشت و درمان را به واکنش

به گزارش اهروصال به نقل از شرق، درگذشت هشت‌نفر از شهروندان تبریزی طی روزهای اخیر، ضمن افزایش نگرانی‌های عمومی نسبت به احتمال جدی‌بودن شایعات، مباحث مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشته و افکار عمومی را ملتهب کرده است. بدین‌ترتیب، گسترش اینگونه شایعات و موج نگرانی در جامعه، مسوولان بهداشت و درمان را به واکنش وادار کرده، به‌طوری‌که مقامات مختلف، ضمن تکذیب شیوع هرگونه بیماری خطرناک در کشور، تلاش کردند ضمن جلب اعتماد عمومی، آرامش را به افکار عمومی بازگردانند.

 

در پی رویدادهای هفته‌های اخیر، دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خود را به تبریز رسانده و به رسانه‌ها گفت: به هیچ عنوان مشاهده مواردی از ابولا در کشور را تایید نمی‌کنم. رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز درعین‌حال، خبر درگذشت تعدادی از شهروندان تبریزی را تایید کرد و گفت: متاسفانه در سال‌جاری هشت‌نفر از شهروندان آذربایجان‌شرقی جان خود را به‌واسطه بیماری آنفلوانزای نوع A و B از دست دادند.

 

دکترمحمدحسین صومی یادآور شد: این اولین‌بار نیست که این بیماری سبب جان‌باختن شهروندان ما می‌شود و سال گذشته ١۶نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. وی با تاکید بر اینکه مرگ‌ومیرهای دوماه اخیر به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزا بوده است، گفت: مراکز درمانی سطح شهر تبریز در روزهای ١٩ الی ٢١بهمن بیشترین بستری را ثبت کرده‌اند که بیش از ۵٠درصد آنها مشکوک به آنفلوانزای نوع A و B بودند. در بازار داغ شایعات شبکه‌های اجتماعی، احتمال شیوع انواع بیماری‌های واگیر به گوش می‌رسد.

 

دکترجعفر صادق‌تبریزی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به موج نگرانی افکار عمومی، بر لزوم پایان‌دادن به شایعات درخصوص شیوع بیماری ابولا و آنفلوانزای خوکی و مرغی تاکید کرد و گفت: شیوع هر نوع بیماری مهلکی مانند «ابولا» و «آنفلوانزای خوکی» و «آنفلوانزای مرغی» به‌هیچ‌عنوان واقعیت ندارد. به‌گفته وی، تنها دو مورد از بیماران بستری‌شده مشکوک به ویروس «کرونا» بودند که با آزمایشات انجام‌گرفته در تهران این فرضیه رد شد و نتایج آزمایشات متعدد هم خوشبختانه منفی است. رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به اینکه اگر آنفلوانزا بیش از سه‌درصد مراجعان به مراکز درمانی را شامل شود، این بیماری مسری شده است، گفت: هم‌اکنون طبق آمار مراکز کنترل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، درصد شیوع این بیماری ویروسی در آذربایجان‌شرقی به شش‌درصد و در برخی استان‌های کشور به ١٢درصد رسیده است.

 

دکترصومی درعین‌حال با اشاره به اینکه با تلاش‌های حوزه بهداشت و درمان، میزان تلفات ناشی از این بیماری، یک‌سوم آمار موردانتظار بوده است، گفت: این بیماری ممکن است در افراد مختلف به صورت‌های متعدد بروز کند، اما اثر آن در افراد دارای بیماری مستعد مانند عفونت‌های ریوی، دیابت و نارحتی‌های قلبی شدیدتر است و باید تحت‌نظر قرار گیرد. به‌گفته وی، درمان قطعی برای این بیماری ویروسی وجود ندارد، اما به‌راحتی قابل پیشگیری بوده و واکسن آن به‌وفور در مراکز درمانی و داروخانه‌ها موجود است. با این حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود توضیحات و مصاحبه‌های مسوولان مختلف بهداشت و درمان، چرا افکار عمومی به خصوص شهروندان تبریزی قانع نشده و همچنان نگران هستند؟!


با بررسی شیوه اتخاذشده درخصوص مقابله با انواع بیماری‌های نوظهور مانند آنفلوانزای خوکی و مرغی طی سالیان گذشته، پاسخ ریشه این بی‌اعتمادی مشخص می‌شود. در بحبوحه شیوع بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزای خوکی و مرغی در نقاط مختلف جهان، برخی از واحدهای دام و طیور در آذربایجان‌شرقی نیز در آن زمان از مرگ‌ومیر مشکوک در واحدهای خود خبر می‌دادند.

 

با این‌حال مسوولان وقت آذربایجان‌شرقی از مدیران ارشد سیاسی تا مسوولان بهداشت و درمان و دامپزشکی ضمن انکار شیوع هرگونه بیماری در این منطقه، آن را شایعه‌سازی قلمداد می‌کردند. پس از گذشت چندسال از آن زمان، انتشار اخباری مبنی‌بر اینکه «انکار شیوع آنفلوانزای خوکی و مرغی» یکی از تاکتیک‌های ایجاد آرامش عمومی و مقابله با آن بوده است، با اعتراض فعالان بهداشت و درمان مواجه شد. حال با توجه به این‌سابقه، برخی از شبکه‌های اجتماعی با طرح این‌سوال که آیا «انکار» دیگری در پیش گرفته شده است، اظهارات مسوولان بهداشت و درمان را به چالش کشیده‌اند.

 

در این میان، گرچه رییس دانشگاه تبریز گفته است که «اگر بیماری شایع شده باشد، اول از همه وظیفه ماست که به شهروندان اطلاع دهیم»، اما به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت و حتی مسوولان سیاسی، پیش از آنکه نگران شیوع هرگونه بیماری در این منطقه باشند، باید با چالشی تحت‌عنوان بی‌اعتمادی به دستگاه سلامت مقابله کنند که چه‌بسا همه‌گیرتر و مخرب‌تر از خود بیماری باشد!

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.