کد خبر : 72143
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 می 2016 - 8:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بیمه در پرداخت خسارت تب برفکی احشام کم‌لطفی می‌کند/ تشکیل اکیپ‌ برای دفع اصولی دام‌ها بسته هستند

بیمه در پرداخت خسارت تب برفکی احشام کم‌لطفی می‌کند/ تشکیل اکیپ‌ برای دفع اصولی دام‌ها

بیمه در پرداخت خسارت تب برفکی احشام کم‌لطفی می‌کند/ تشکیل اکیپ‌ برای دفع اصولی دام‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: بیمه احشام موضوعی است که جهاد کشاورزی همیشه بر آن تأکید کرده ولی در هنگام وارد شدن خسارت به دام‌ها، بیمه تنها یک‌پنجم قیمت واقعی دام را پرداخت می‌کند که این باعث دلسردی دامداران می‌شود.

به گزارش خبرنگار اهروصال، محمد اسدی مدیر جهاد کشاورزی اهر در جلسه هماهنگی برای مقابله با بحران بیماری تب‌برفکی، با اشاره به وصول گزارشاتی به جهاد کشاورزی مبنی بر شیوع تب برفکی در روستاهای شهرستان اهر، اظهار داشت: کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی حداقل هفته‌ای یک بار از روستاهای حوزه استحفاظی خود بازدید می‌کنند و در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی این کارشناسان گزارش شیوع تب برفکی در روستاهای چاپان، زگلیگ علیا و ون آباد به جهاد کشاورزی اهر ارسال شد و ما نیز برحسب وظیفه این گزارش را به شبکه دامپزشکی ارجاع دادیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعیه هشداری سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی از طریق کارشناسان پهنه به روستاهای شهرستان اهر ارسال و مردم را در جریان امر قرار داده بودیم، افزود: پس از صدور اطلاعیه گزارش اولین و بیشترین تلفات تب برفکی را از روستای ورگهان دریافت کرده‌ایم و روستائیانی که فکر می‌کردند خسارت تلفات این بیماری پرداخت می‌شود در ارائه آمار تلفات تب برفکی اغراق می‌کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، بابیان اینکه تاکنون ۱۶ کلاس آموزشی در خصوص پیشگیری از شیوع تب برفکی از سوی جهاد کشاورزی با حضور دامداران برگزارشده است، گفت: علاوه بر این‌ها، برای ۱۴ کلاس آموزشی نیز برنامه‌ریزی‌شده که در هفته‌های آینده برگزار خواهیم کرد.

تشکیل اکیپ‌هایی برای دفع و جمع‌آوری دام‌های تلف‌شده ضروری است

وی از سم‌پاشی و ضدعفونی اماکن دامی واقع در روستاهای اهر با دستگاه‌های سم‌پاش خبر داده و گفت: تشکیل اکیپ‌هایی برای دفع و جمع‌آوری دام‌های تلف‌شده ضروری است و اگر احشام تلف‌شده که توسط دامداران روستایی در محل‌های آزاد رهاشده برای جلوگیری از مبتلا نشدن سایر دام‌ها بهداشتی و اصولی دفع شود.

اسدی با تأکید بر اینکه قرنطینه احشام روستایی و عشایری در اماکن دامی امکان‌پذیر نیست، گفت: برای قرنطینه احشام در زمستان از علوفه‌های ذخیره‌شده استفاده می‌شود که در آغاز فصل بهار این علوفه‌ها به اتمام می‌رسد و لازم است دام‌ها را برای چرا به چراگاه‌ها ببرند و از طرفی دام‌هایی که مبتلابه تب برفکی هستند.

وی ادامه داد: قرنطینه دام‌ها مبتلا به این بیماری ضروری بوده و دام‌هایی که سالم هستند، برنامه‌هایی اتخاذ شود تا از منتقل کردن به اماکن دامی که در آنجا از احشام بیمار نگهداری می‌شود خودداری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، با اشاره به اینکه تسهیلات کم‌بهره یکی از نیازهای دامداران متحمل خسارت تب برفکی است، بیان کرد: امیدواریم به برخی از دامدارانی که غیر از دامداری درآمد دیگری ندارند اعطاء شود، این در حالی است که هرساله باغداران شهرستان اهر ۴ سال با سرمازدگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از طرفی بیمه تاکنون خسارت سرمازدگی سال گذشته را هنوز پرداخت نکرده است.

وی اضافه کرد: بیمه احشام موضوعی است که جهاد کشاورزی همیشه بر آن تأکید کرده ولی در هنگام وارد شدن خسارت به دام‌ها بیمه تنها یک‌پنجم قیمت واقعی دام را پرداخت می‌کند که این باعث دلسردی دامداران می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.