کد خبر : 72109
تاریخ انتشار : شنبه 7 می 2016 - 20:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای «جنگ روانی» تکفیریها برای تضعیف روحیه مقاومت در حلب بسته هستند

«جنگ روانی» تکفیریها برای تضعیف روحیه مقاومت در حلب

«جنگ روانی» تکفیریها برای تضعیف روحیه مقاومت در حلب

تروریست های تکفیری در سوریه به دلیل آگاهی از ناتوانی خود از ادامه نبرد میدانی با محور مقاومت تلاش می کنند از تسلط بر «خان طومان» به عنوان ابزاری برای تضعیف روحیه نیروهای مقاومت بهره بگیرند.

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، رامین حسین آبادیان: پس از سلسله درگیری های گسترده میان نیروهای مقاومت و تروریست های تکفیری در شهرک «خان طومان» واقع در استان «حلب» سوریه سرانجام این شهرک به دست تکفیریها سقوط کرد. این اولین باری نیست که یک روستا، شهرک و یا یک شهر بزرگ به تصرف تروریست های تکفیری در سوریه در می آید. پیشتر نیز مناطق استراتژیک بسیاری در سوریه وجود داشتند که پس از تصرف آنها توسط تکفیریها آزاد شدند. از جمله این موارد می توان به تصرف شهر استراتژیک «القصیر» اشاره کرد که بازپس گیری آن کمر تکفیریها را شکست.

علاوه بر این، در طول ۵ سالی که از بحران سوریه می گذرد همواره مناطق بسیاری به محاصره تروریست های تکفیری درآمده اند که پس از مدتی ـ کوتاه یا بلند ـ سرانجام سرنوشت آنها آزادسازی و سپس پاکسازی بوده است. در این میان اما استان «الرقه» یک استثنا محسوب می شود که تروریست های تکفیری داعش حدود ۴ سال است که بر آن سیطره دارند.

نکته دیگری که در نبرد میان نیروهای مقاومت و تروریست های تکفیری در نقاط مختلف سوریه باید به آن اشاره کرد این است که هنگامی که سخن از پیشروی نظامیان ارتش سوریه در نقاط مختلف این کشور به میان می آید، پر واضح است که تکفیریها یا آن مناطق را محاصره و یا بر آنها مسلط گشته اند. لذا تسلط تکفیریها بر شهرک «خان طومان» در جنوب استان حلب تحت هیچ شرایطی اتفاق جدیدی در عرصه تحولات میدانی سوریه محسوب نمی شود که شبکه های اجتماعی وابسته به آنها و همچنین رسانه های حامیشان آن را در بوق و کرنا می کنند.

از همان ساعات اولیه که تروریست های تکفیری موفق به تسلط بر شهرک «خان طومان» شدند، موجی از جنگ روانی را علیه محور مقاومت به راه انداختند. در ابتدا تلاش کردند تا با انتشار تصاویری که هیچ ارتباطی به نیروهای مقاومت مستقر در خان طومان ندارد، موجی از رعب و وحشت را در قلب های دیگر نیروهای محور مقاومت بیافکنند. پس از آن با انتشار آمارهای ضد و نقیض در خصوص شمار شهداء و اسرای تمام تلاش خود را به کار بستند تا روحیه محور مقاومت را تضعیف و نیروهای آن را از ادامه پیشروی ها در استان حلب بازدارند.

در هر نبردی به ویژه در نبردهای داخلی ـ آن چیزی که سوریه هم اکنون با آن مواجه است ـ یک اصل بدیهی وجود دارد و آن، این است که پیروزی و شکست درهم آمیخته هستند. این بدین معناست که فتح یک منطقه کوچک یا بزرگ، استراتژیک و یا غیراستراتژیک در یک جنگ داخلی به مثابه پیروزی طرف فاتح نیست، بلکه در این دست نبردها فاتح کسی است که بتواند از دستاوردهای محقق شده خود صیانت کرده و از آن به عنوان برگ برنده ای برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.

بر همین اساس، تکفیریها که به دلیلی ناتوانی از ایستادگی در برابر نیروهای مقاومت به صورت هماهنگ و منسجم، شیوه جنگ نامنظم را در سوریه پیش گرفته اند، با تکیه بر همین شیوه موفق به تسلط بر شهرک «خان طومان» شده و از آنجایی که به خوبی می دانند که تسلط آنها بر این شهرک واقع در جنوب حلب ممکن است حتی بیش از ۷۲ ساعت هم دوام نیاورد، تصمیم گرفتند تا از همین فرصت کوتاه نیز استفاده کرده و با ایجاد یک جنگ روانی فراگیر از فرصت پیش آمده نهایت بهره برداری را بکنند.

در واقع باید گفت که تروریست های تکفیری در ورای انتشار تصاویر غیرمربوط به نیروهای مستقر در «خان طومان» و همچنین انتشار آمار نادرست از اسراء و شهدای مقاومت در این شهرک دو هدف اصلی را دنبال می کنند؛

۱ـ تضعیف روحیه نیروهای مقاومت که طی هفته های اخیر دستاوردهای چشمگیری را در استان حلب و حومه آن محقق ساخته اند؛ در واقع تکفیریها با تحقق این هدف تلاش می کنند تا نیروهای مقاومت را از ادامه عملیات های ضد تروریستی در حلب و حومه آن و تحقق دستاوردهای بیشتری که موجودیت آنها را تهدید می کند، بازدارند.

۲ـ تقویت و ساماندهی صفوف ازهم پاشیده عناصر تکفیری برای بازگرداندن آنها به میدان نبرد؛ پس از سلسله شکست های متعدد تروریست های تکفیری در استان حلب؛ استانی که تکفیریها روی آن حساب ویژه ای باز کرده بودند، صفوف تکفیریها متزلزل شده و انسجام و هماهنگی آنها با یکدیگر به یکباره درهم شکست. از همین روی تروریست های تکفیری تلاش می کنند تا از دستاورد موقت خود در خان طومان به عنوان ابزاری برای تحقق یک دستاورد بلندمدت استفاده کنند.

بر اساس آنچه که گفته شد، رد و بدل شدن مناطق مختلف از سیطره محور به تکفیریها و بالعکس مسأله ای کاملا طبیعی در یک جنگ داخلی محسوب می شود. اما همانگونه که گفته شد فاتح کسی است که بتواند دستاورد خود را حفظ کرده و از آن به عنوان برگ برنده استفاده کند. نگاهی به تحولات میدانی گذشته سوریه به خوبی نشان می دهد که در اغلب موارد تروریست های تکفیری از تسلط بر مناطق پاکسازی شده توسط محور مقاومت، عاجز بوده اند. در نقطه مقابل، عکس این مسأله کاملا صادق بوده و سیر تحولات گویای این حقیقت است که جز در موارد بسیار نادر، ارتش سوریه موفق شده در مدت کوتاهی بر مناطق تحت تسلط تکفیریها سیطره یابد.

بنابراین، تسلط تکفیریها بر «خان طومان» هیچ اهمیتی برای آنها ندارد، چراکه قادر به حفظ آن نیستند و درست به همین دلیل است که آنها تصمیم گرفتند تا از حربه «جنگ روانی» برای ضربه زدن به محور مقاومت استفاده کنند که البته این حربه نیز خود حاکی از عجز تروریست های تکفیری از رویارویی با نیروهای مقاومت است. در صورتی که تروریست های تکفیری برای مقابله با نیروی های مقاومت ـ حداقل در حلب ـ کوچکترین توانی در خود سراغ داشتند، تلاش می کردند تا از فتح «خان طومان» به عنوان کلیدی برای فتح دیگر مناطق حلب استفاده کنند نه اینکه به جنگ روانی حاصل از سیطره بر آن پناه ببرند.

تروریست های تکفیری در سوریه هم اکنون آنقدر از ایستادن در برابر نیروهای مقاومت عاجز گشته اند که به اعدام یک کودک ۷ ساله سوری آن هم در ملأ عام و در مقابل دیدگان والدینش روی آورده و به این اقدام خود افتخار نیز می کنند. امروز «قتل و غارت» تنها کلیدواژه ای است که در قاموس تکفیریها یافت می شود؛ تکفیریهایی که عنان اختیار خود را به دستگاه های اطلاعاتی سعودی ـ قطری ـ ترکیه ای به رهبری ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی واگذار کرده و روز به روز در باتلاقی که گرفتار آن شده اند، بیشتر غرق می شوند.

بدون شک، شهرک «خان طومان» نیز همچون ده ها شهر و روستای سوری که در گذشته نیز به تسلط تکفیریها درآمده بود و سرانجام آزاد شد، از لوث آنها پاکسازی می شود و حجم جنگ روانی علیه محور مقاومت هرچقدر هم که زیاد باشد، نمی تواند نیروهای مقاومت را از ادامه هدفی که به خاطر آن در حال نبرد هستند، بازدارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.