کد خبر : 68384
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 31 مارس 2016 - 14:35
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کلیبر؛ شهر قلعه‌های تاریخی ایران/ ثبت اقامت ۲۵ هزار نفر در کلیبر و خداآفرین بسته هستند

کلیبر؛ شهر قلعه‌های تاریخی ایران/ ثبت اقامت ۲۵ هزار نفر در کلیبر و خداآفرین

کلیبر؛ شهر قلعه‌های تاریخی ایران/ ثبت اقامت ۲۵ هزار نفر در کلیبر و خداآفرین

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر از ثبت اقامت بیش از ۲۵ هزار گردشگر و مسافر نوروزی طی ۱۰ روز تعطیلات نوروز در مراکز اقامتی شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین خبر داد، گفت: کلیبر با وجود بیش از یکصد قلعه، به شهر قلعه های تاریخی و طبیعت بی‌نظیر معروف است و پیشنهاد می‌کنیم مسافرین از این شهرستان بازدید کنند.

کیومرث کریمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر در گفت‌وگو با خبرنگار اهروصال، اظهار داشت: خوشبختانه شهرستان کلیبر یکی از شهرستان‌های برخوردار از ظرفیت‌های اقامتی مسافران و گردشگران در ایامی همچون تعطیلات نوروزی بوده است.

وی با اشاره به تعداد اماکن اقامتی مسافران و گردشگران نوروزی در کلیبر، افزود: یک واحد هتل بین‌المللی، یک واحد هتل‌آپارتمان، ۵ واحد مهمان‌پذیر، ۱۵ واحد مسافر سرای سنتی، ۳ واحد خانه مسافر روستایی و یک واحد مجتمع اقامتی فرهنگیان که ظرفیتی برای اقامت بیش از یک هزار نفر مسافر نوروزی و گردشگر را در شهرستان کلیبر ایاجاد کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر ادامه داد: علاوه بر این هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و میهمان‌پذیرها، ۵ واحد مجتمع بین‌راهی گردشگری، سه واحد کمپینگ گردشگری و ۲ منطقه نمونه گردشگری برای خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی آماده هستند.

کریمی به قابلیت و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کلیبر نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان کلیبر به‌واسطه قابلیت‌های مختلف ازجمله طبیعت‌گردی، وجود آثار تاریخی، جنگل‌های سرسبز و خوش آب و هوای منطقه ارسباران، اماکن زیارتی، آب گرم معدنی، صنایع‌دستی، محصولات باغی و با توجه به این‌که کانون عشایری شمال استان آذربایجان شرقی است که بخش آبش احمد را به‌عنوان منطقه عشایر نشین را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه منطقه عشایر نشین شهرستان کلیبر محصولات و صنایع‌دستی منحصربه‌فردی را دارد که برای این شهرستان ظرفیت گردشگری بالایی را فراهم کرده است، تصریح کرد: بخش آبش احمد که عمدتاً عشایر نشین و روستایی بوده که وجود آنها یکی از پتانسیل‌های عظیم گردشگری را در شمال استان به وجود آورده و به همین دلیل توجه اغلب گردشگران به این منطقه جلب می‌کند و همیشه میزبان مسافران داخلی و خارجی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر با اشاره به این‌که در بخش تولید صنایع‌دستی بخش عشایری و روستایی که محصولات تولیدی آنها ورنی بوده ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ورنی باف شناسایی‌شده است، اضافه کرد: همچنین به‌طور میانگین روزانه بیش از ۵ هزار نفر از مسافران نوروزی و گردشگران از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان کلیبر بازدید می‌کنند.

شهرستان کلیبر، کانون عشایر نشین در شمال آذربایجان شرقی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر با اشاره به اینکه منطقه عشایر نشین آذربایجان شرقی در کلیبر واقع‌شده است، اظهار کرد: شهرستان کلیبر با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری همچون جنگل‌های ارسباران، آبگرم معدنی، آثار تاریخی فراوان، مکان‌های زیارتی و تفریحی، محصولات باغی منحصربه‌فرد و صنایع‌دستی ازجمله ورنی، برای حضور گردشگران بهترین‌ها را به ارمغان آورده است.

کریمی با تأکید بر اینکه منطقه ارسباران اکنون به‌عنوان پایتخت ورنی ایران و جهان مطرح است، گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر ورنی باف در شهرستان کلیبر شناسایی‌شده که در مجموع با استفاده از ظرفیت‌های این ورنی بافان، به‌طور میانگین می‌توان ۶۰ هزار مترمربع ورنی در سال تولید کرد.

وی ادامه داد: بخش آبش احمد و روستای نجف تراکمه، مهد تولید ورنی محسوب می‌شوند، در واقع با بررسی‌های انجام‌شده منبع گسترش هنر ورنی بافی این منطقه در ارسباران رواج یافته و در حال حاضر روستای نجف تراکمه جزو یکی از روستاهای فعال صنایع‌دستی در کشور بوده که با داشتن اصالت ورنی بافی، در آینده‌ای نه‌چندان دور ثبت ملی خواهد شد.

بیست و سومین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی عشایری در کلیبر برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر از برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره بومی فرهنگی ورزشی عشایری در این شهرستان خبر داد، گفت: این جشنواره جزو یکی از برنامه‌های فرهنگی ورزشی و بومی منطقه ارسباران بوده که تاکنون با همکاری و هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی، ۲۲ دوره از این جشنواره را برگزارشده و هرساله به مناسبت آغاز کوچ عشایر در اردیبهشت‌ماه، جشنواره فرهنگی ورزشی عشایری در کلیبر برگزار می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: جشنواره فرهنگی ورزشی عشایری بهانه‌ای برای معرفی قابلیت‌های منطقه بوده و بایستی که بتوانیم این قابلیت‌ها را معرفی کنیم را نتوانسته‌ایم و کنار این برنامه‌ها، بخش اعظمی از سند تدبیر و توسعه شهرستان کلیبر به توسعه بخش گردشگری پرداخت‌شده و یکی از بخش‌های سند تدبیر و توسعه ایجاد کمپینگ های عشایری و روستایی بوده که در جهت شناساندن ظرفیت‌های عشایری و روستایی و ترویج فرهنگ بومی گردی است.

کریمی با اشاره به وجود آثار تاریخی در کلیبر، اظهار کرد: آثار تاریخی شهرستان کلیبر علاوه بر طبیعت بکر و زیبا برای حضور گردشگران در این منطقه نقش بسزایی دارد، از این آثار تاریخی می‌توان به قلعه بابک، قلعه پیغام، امام‌زاده کلیبر، امام‌زاده شاه قاسم و سایر جزو آثار تاریخی کلیبر هستند و علاوه بر این آثار، وجود ۷ مقبره و ما از نظر قلعه های تاریخی و باستانی بی نظیر است و بیش از صد قلعه در این منطقه شناسایی شده است.

وی بازدید گردشگران از تمامی نقاط منطقه ارسباران از دیگر برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دیگر ما حضور گردشگران و مسافران در تمامی نقاط منطقه ارسباران بوده و به همین دلیل شهرستان خداآفرین بخش مکمل قابلیت‌های گردشگری کلیبر است، همچنین طرح تفضیلی گردشگری برای شمال استان به‌طور جداگانه مطالعه شده که در واقع از شهرستان اهر شروع بعد از کلیبر و خداآفرین به جلفا و منطقه آزاد تجاری ارس منتهی می‌شود.

مطالعه طرح تفضیلی گردشگری از اهر تا جلفا و منطقه آزاد ارس

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر تأکید کرد: در این طرح تفضیلی گردشگری شمال استان، کمپ‌های گردشگری آینالو، حاشیه رودخانه ارس، پل‌های تاریخی و سد خداآفرین، تداوم جنگل‌های ارسباران، اماکن گردشگری شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس باوجود پکیج آماده از مکان‌های گردشگری، مسافرین با برنامه کاملی به این مناطق سفر می‌کنند.

کریمی با اشاره به اینکه طی دوره‌های گذشته با برخی مشکلات در بخش اقامت مسافران و گردشگران در کلیبر مواجه بودیم که خوشبختانه اکنون این مشکلات رفع شده است، اظهار داشت: اماکن اقامتی گردشگران و مسافرین نوروزی که زیر نظر میراث فرهنگی وجود دارد مدارس آموزش و پرورش نیز جزو اماکن اقامتی هستند و تاکنون با گذشت ۱۱ روز از تعطیلات هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر عدم نارضایتی مسافرین نداریم.

روزانه پنج هزار نفر از مکان‌های تاریخی کلیبر و خداآفرین بازدید می‌کنند

وی همچنین گفت: با توجه به این‌که شرایط آب و هوایی در تعطیلات نوروزی در شهرستان کلیبر حاکم بود، علی‌رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد شرایط آب و هوایی بر تردد و اقامت گردشگران تأثیر منفی بگذارد ولی باوجود این شرایط تا این لحظه در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین اقامت ۲۵ هزار مسافر نوروزی و گردشگر ثبت‌شده و اگر میانگین حساب کنیم روزانه بیشتر از ۵ هزار نفر از مکان‌های تاریخی و آثار طبیعی این شهرستان‌ها بازدید کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که امکانات، خدمات و شرایط آب و هوایی که در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین وجود داشت، مسافرین و گردشگران رضایت کامل داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.