کد خبر : 68016
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مارس 2016 - 15:27
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پل ۳ دهانه گؤیجه بل واقع در شهرستان اهر به ثبت ملی رسید بسته هستند

پل ۳ دهانه گؤیجه بل واقع در شهرستان اهر به ثبت ملی رسید

پل ۳ دهانه گؤیجه بل واقع در شهرستان اهر به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پل گؤیجه بل در سال ۱۳۹۳ توسط میراث فرهنگی استان مرمت‌شده است، ثبت ملی این اثر تاریخی را امری مبارک عنوان کرد، گفت: پل گؤیجه بل واقع در شهرستان اهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

به گزارش اهروصال، فرزین حق‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خانه شیخ محمد خیابانی مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی با شماره ۳۱۳۹۳ و پل گؤیجه بل متعلق به دوره پهلوی با شماره ۳۱۳۹۲  به ثبت ملی رسیدند.

وی در خصوص اهمیت ثبت خانه شیخ محمد خیابانی که از روحانیون آزادی‌خواه تبریز به شمار می‌رود، گفت: به دلیل اقدامات و خدمات بی‌شمار شیخ محمد خیابانی، سال‌ها تلاش در راه مشروطیت، ایجاد نوعی انقلاب فرهنگی بین اقشار مختلف مردم، تلاش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور ثبت ملی خانه وی در خامنه بسیار مهم و ضروری بود.

حق‌پرست با اشاره به معماری ساده و زیبای خانه شیخ محمد خیابانی، قاب بندی‌های آجری ساده، ورودی ساباط مانند و  ایوان با ستون‌های چوبی را از مشخصات خانه وی عنوان کرد.

وی بابیان اینکه بنای مذکور در اصل خانه‌ای یک طبقه و خشتی بوده و احتمالاً در دوره پهلوی بخش غربی به آن اضافه‌شده است، یادآور شد: اکثر قسمت‌های بنا سالم است و تنها برخی از آجرهای نما دچار فرسودگی شده‌اند.

حق‌پرست از تبدیل خانه شیخ محمد خیابانی به موزه مشروطه توسط شهرداری خامنه در آینده خبر داد.

وی در خصوص پل گؤیجه بل نیز خاطرنشان کرد: پل مذکور متعلق به دوران پهلوی بوده و در حال حاضر تنها مسیر ارتباطی کاروانسرای گوئجه بل به شمار می‌رود و به همین علت از اهمیت خاصی برخوردار است.

حق‌پرست بابیان اینکه این پل دارای ۳ دهنه با طاق‌های سنگی نیم دایره و پایه‌های سنگی می‌باشد، طاق‌های نیم دایره سنگی پل را نمایانگر معماری بومی منطقه در دوره پهلوی و از ویژگی‌های خاص آن دانست.

وی با اعلام اینکه پل مذکور در سال ۱۳۹۳ توسط میراث فرهنگی استان مرمت‌شده است، ثبت ملی این اثر تاریخی را امری مبارک عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.