کد خبر : 67902
تاریخ انتشار : جمعه 25 مارس 2016 - 18:28
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جمهوری‌خواهان مدعی احتمال رفع محدودیت مبادلات دلاری ایران از سوی دولت اوباما شدند بسته هستند

جمهوری‌خواهان مدعی احتمال رفع محدودیت مبادلات دلاری ایران از سوی دولت اوباما شدند

جمهوری‌خواهان مدعی احتمال رفع محدودیت مبادلات دلاری ایران از سوی دولت اوباما شدند

اعضای جمهوری‌خواه کنگره مدعی‌اند که دولت این کشور در حال بررسی صدور مجوز استفاده ایران از دلار در مبادلات ارزی است.

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، همزمان با اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس از نگرانی برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه از رفع برخی از تحریم‌های دیگر ایران از جمله دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا خبر داده است.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور از اینکه ممکن است دولت اوباما مجوز استفاده شرکت‌های ایرانی از دلار در تبادلات مالی‌شان در داخل و خارج آمریکا را صادر کند، ابراز نگرانی کرده است.

«کوین مک کارتی» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است که از چنین احتمالی «عمیقا برآشفته» شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، صدور مجوز استفاده از دلار در مبادلات ارزی ایران می‌تواند پاسخی باشد به گلایه‌های ایران مبنی بر اینکه واشنگتن آنطور که در توافق هسته‌ای وعده داده شده است، امکان تجارت کشورهای غربی با ایران را فراهم نکرده است. در عین حال، منتقدان چنین اقدامی می‌گویند صدور مجوز استفاده از دلار از سوی ایران، بر خلاف مفاد برنامه جامع اقدام مشترک است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس در مورد امکان رفع محدودیت مبادلات دلاری برای ایران، گفته است: «ما به تحلیل رفع تحریم‌ها و آثار آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.

«جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این به کنگره این کشور گفته بود که ایران همچنان «به بزرگترین بازار مالی و اقتصادی جهان دسترسی نخواهد داشت.»

«آدام زوبین» مسئول میز تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اندکی پس از توافق هسته‌ای در نشستی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ایران امکان افتتاح حساب در بانک‌های ایالات متحده را ندارد و به بخش بانکی ایالات متحده هم دسترسی نخواهد داشت.» وی گفت این مسئله حتی برای مبادلات ارزی ساده مبتنی بر دلار هم صادق خواهد بود.

با این وجود، به نوشته آسوشیتدپرس، وی این هفته در پاسخ به سوالی که مشخصا در این رابطه پرسیده شد، گفت احتمال اقدامات آتی «برای اطمینان از اینکه ایران به تخفیف (تحریمی) دست می‌یابد» وجود دارد.

اد رویس در نامه‌اش به اوباما از گام‌های تازه آمریکا که می‌تواند «امکان سرمایه‌گذاری بیشتر بین‌المللی در ایران را به میزان قابل توجهی تسهیل کند» انتقاد کرده است.

وی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، پولشویی و نقض حقوق بشر گفته است: «هرگونه مبادله مالی با ایران با ریسک حمایت از اقدامات غیرقانونی رژیم را مواجه است.»

مک کارتی هم گفته است که مقامات آمریکایی پیش از این به صراحت گفته بودند که قرار نیست دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده جزئی از توافق هسته‌ای باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از احتمال رفع محدودیت‌های دلاری از سوی دولت اوباما انتقاد کرده و مدعی شده است که کاخ سفید به دنبال راضی کردن ایران است.

مارک دوبوویتز از تحلیلگران متمایل به جمهوری‌خواهان و عضو بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا که به کنگره هم مشاوره می‌دهد می‌گوید اعطای دسترسی حتی محدود به سیستم مالی آمریکا می‌تواند «ویرانگر» باشد.

در ماه‌هایی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد، تداوم ممنوعیت دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار در مبادلات ارزی موجب شده تا بسیاری از بانک‌های اروپایی از سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با ایران بازبمانند. در سال‌های گذشته چندین بانک اروپایی به دلیل همکاری با ایران از سوی آمریکا جریمه شده‌اند؛ جریمه‌هایی که گاها چند میلیارد دلار بوده‌اند.

دستیاران کنگره و کارشناسان می‌گویند هنوز نمی‌دانند که دولت آمریک در صورت تصمیم به دادن دسترسی به ایران، قصد دارد این کار چطور انجام دهد. به گفته آن‌ها، یکی از احتمالاتی که ممکن است مورد بررسی باشد، این است که به مراکز تهاتر در هنگ کنگ اجازه مبادله دلاری با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی داده شود.

انتهای پیام/ق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.