کد خبر : 66197
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مارس 2016 - 10:18
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کاشت ۱۶ هزار اصل درختچه در شهرستان اهر/ جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه است بسته هستند

کاشت ۱۶ هزار اصل درختچه در شهرستان اهر/ جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه است

کاشت ۱۶ هزار اصل درختچه در شهرستان اهر/ جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه است

اهروصال: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر در طول سال جاری نزدیک به ۱۰ هزار اصله صنوبر، ۲ هزار اصله نهال گردو، ۴ هزار اصله نهال سنجد و ۶۰۰ کیلوگرم بذر قره یونجه در بین روستائیان حوزه توزیع‌ کرده است.

به گزارش اهروصال، هفته منابع طبیعی، هرساله از نیمه دوم اسفندماه، مصادف با روز درختکاری شروع‌شده و برنامه‌های متنوعی در جهت درختکاری و پاک‌سازی مناطق جنگلی همراه می‌شود.

ازاین‌رو به مناسبت هفته منابع طبیعی که امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای دانستن اهم عملکردهای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر با نورالدین برقی رئیس اداره منابع طبیعی اهر به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

اهروصال: آقای برقی با توجه به اینکه هرسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با شعاری نام‌گذاری می‌شود، امسال نیز باوجود اهمیت این هفته که از روز ۱۵ اسفند روز درختکاری در تقویم ثبت‌شده شعاری مطرح است؟

بر اساس شعار ” مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم ” که امسال برای هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده، از ۱۵ الی ۲۱ اسفندماه در تمامی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور و شهرستان اهر با برنامه‌های روزشماری که از پیش اعلام کرده‌ایم و هم‌زمان با سایر مناطق، برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد.

اهمیت منابع طبیعی در این روزها نقش بسیار برجسته‌تری را ایفاء می‌کند و با توجه به مشکلات زیست‌محیطی از جمله ریز گردهایی که در مناطق جنوبی کشور شاهد آن هستیم، سلامتی انسان‌ها را به مخاطره انداخته و موجب شده تا برخی مشکلات در استان‌های جنوبی و کشورهای همسایه به وجود آید، این مسائل اهمیت منابع طبیعی را بیش‌ازپیش مهم‌تر جلوه داده است.

 

همه در قبال فضای سبز احساس مسئولیت کنیم

 

اهروصال: شما به وجود ریز گردها اشاره کردید که سلامتی مردم برخی مناطق را در معرض خطر قرار می‌دهد آیا برای پیشگیری و جلوگیری از این مشکلات زیست‌محیطی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌هایی برای پیشگیری خواهد داشت یا خیر؟

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌های متنوعی در خصوص بیابان‌زدایی برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و ما در شهرستان اهر برای اولین بار برای اجرای برنامه خاصی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، که با برنامه‌های سال‌های قبل، بسیار متفاوت بود. با مشارکت مردم، ادارات و مدارس در مکان‌های مناسب با درختکاری، فرهنگ درخت‌کاری و توسعه فضاهای سبز را نه تنها در سطح شهرستان اهر بلکه در تمامی نقاط کشور گسترش دهیم، چراکه همه باید در قبال فضای سبز احساس مسئولیت کنیم.

متولیان امر که پیش‌ازاین در سطح شهر و یا در جنگل‌ها درختکاری کرده‌اند در نگهداری این منابع عظیم احساس مسئولیت کرده و با تمام قوا از درختان حفاظت و حراست کرده‌اند که ما نیز این کار را با جدیت بیشتری ادامه خواهیم داد.

اهروصال: آیا برای ترویج فرهنگ درخت‌کاری در جامعه و توسعه فضای سبز، با توجه به روز درختکاری، در شهر اهر برنامه‌ای برای کاشت درخت خواهید داشت؟

انشا الله در طول هفته منابع طبیعی برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌ایم که با مشارکت مدارس، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، برنامه‌ای برای درخت‌کاری در محوطه بیمارستان باقرالعلوم خواهیم داشت که برای اولین بار اجرا می‌شود.

در مکان‌های تردد عموم مردم حتی در معادن که برای برخی‌ها معدن محلی برای تخریب اراضی و پوشش‌های گیاهی است، برای اشاعه فرهنگ منابع طبیعی و ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت حتی در معادن شهرستان اهر برنامه‌های درختکاری برگزار خواهیم کرد.

 

۳۴۵ فقره حکم قضایی به نفع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر

 

اهروصال: آقای برقی، از عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر که طی سال جاری در این شهرستان داشته‌اید البته با اشاره به حوزه‌های مختلف برای ما بفرمایید؟

 احکام صادره برای ۳۴۵ فقره از پرونده‌های قضایی در دست اقدام برای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر در سال ۹۴ به نفع اداره و منابع طبیعی شهرستان صادر شد که همه این امور با تلاش و کوشش مجموعه دادگستری شهرستان به سرانجام رسید.

در بخش حفاظت از اراضی ملی، میزان جرائمی که اخذشده مبلغ بسیار بالایی بوده و مساحت اراضی خلع ید شده در طول سال جاری، ۳۱ هزار و ۳۷۰ مترمربع بوده یا به عبارتی ۳۱۳ هزار ۷۰۰ مترمربع می‌باشد، تاکنون ۳۲۷ فقره پرونده مختومه شده است.

 

سند دار شدن ۴ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان اهر

 

اهروصال: تاکنون برای چند هکتار از اراضی ملی در شهرستان اهر سند اخذشده لطفاً با قید آمار بفرمایید؟

عملکرد اداره در بخش امور اراضی و در بحث اخذ سند، در سال ۹۴ نزدیک به ۲ هزار هکتار برای اراضی ملی و دولتی و همچنین برای ۲ هزار هکتار از اراضی تا پایان سال جاری سند اخذ می‌شود که درنهایت امسال مساحت سند اخذشده برای اراضی ملی و دولتی به ۴ هزار هکتار خواهد رسید.

در طی سال جاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر به ۳۹۶ فقره استعلامات اداره ثبت‌اسناد، جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و سایر ارگان‌ها پاسخ‌داده‌شده است.

کل پلاک‌های ما در شهرستان ۳۴۹ رقبه بوده و مساحت مراتع در شهرستان اهر، ۲۰۵ هزار هکتار و همچنین ۳۰۰۰ هکتار نیز در شهرستان اهر جنگل برآورد شده است.

اهروصال: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر علاوه بر این اقدامات انجام‌شده در بخش معدن و آبخیزداری چه عملکردهایی را در طول سال جاری داشته است؟

عملکرد بخش معدن در طول سال جاری ۲۱ مورد است، شرکت‌هایی که از جمله شرکت مهر اصل و برخی شرکت‌های دیگر که مشغول برداشت سنگ لاشه و… هستند که معادن آنها فعال بوده و آماری که در دفتر ما به ثبت رسیده تاکنون ۲۱ مورد بوده است.

در بخش آبخیزداری، حفاظت خاک در حوزه‌های دغلیان، قوری چای و گویجه بئل که در این حوزه‌ها پروژه حفاظت از خاک صورت گرفته و این اقدامات در بخش آبخیزداری جهت کنترل سیلاب و جلوگیری از رسوب‌گذاری در پشت سد ستارخان قدم‌های مثبتی برداشته‌شده است.

 

کاشت ۱۶ هزار اصل درختچه در اهر

 

اهروصال: در طی سال جاری و در حوزه توزیع نهال چه اقداماتی داشته‌اید؟

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر در طول سال جاری نزدیک به ۱۰ هزار اصله صنوبر، ۲ هزار اصله نهال گردو، ۴ هزار اصله نهال سنجد و ۶۰۰ کیلوگرم بذر قره یونجه در بین روستائیان حوزه توزیع‌شده تا با کاشت این نهال‌ها و بذرها که منتهی به سد ستارخان است، از فرسایش خاک جلوگیری کرده تا فرسایش خاک موجب پر شدن مخزن سد ستارخان نشود و بتوانیم از این سد به‌صورت بهینه استفاده کنیم. این موضوع نیز ازجمله اقدامات مؤثر منابع طبیعی در حوزه حفاظت خاک بوده است.

اهروصال: در پایان اگر سخنی با مردم دارید بفرمایید؟

از تمامی شهروندان و اهالی با فرهنگ و طبیعت دوست شهرستان اهر خواهشمندم که با توجه به اینکه سال جاری روبه اتمام بوده و با آغاز سال جدید سرسبزی و جان دوباره‌ای به خود می‌گیرند، لذا از کلیه گردشگرانی که از شهر اهر و چه از سایر مناطق به اهر مسافرت خواهند نمود تقاضا داریم که با طبیعت مهربان باشند و خدای‌نکرده کاری نکنند که منابع طبیعی دچار آسیب جدی شود و اگر در محلی حریق ایجاد نموده‌اند از خاموش شدن آن اطلاع حاصل نمایند تا شاهد هیچ‌گونه آتش‌سوزی در سطح شهرستان نباشیم.

همشهریان اهری و هم‌وطنان طوری احساس کنند که جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه آنهاست و در نگهداری از سرمایه‌های ملی و طبیعی به منابع طبیعی و محیط‌زیست همکاری نمایند چون بدون همکاری مردم حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست به‌تنهایی از عهده این اداره خارج می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.