کد خبر : 65807
تاریخ انتشار : جمعه 4 مارس 2016 - 10:18
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آیت‌الله واعظ طبسی دارفانی را وداع گفت+زندگینامه بسته هستند

آیت‌الله واعظ طبسی دارفانی را وداع گفت+زندگینامه

آیت‌الله واعظ طبسی دارفانی را وداع گفت+زندگینامه

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس از مشهد مقدس، آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بامداد جمعه پس از تحمل یک دوره بیماری به ملکوت اعلی پیوست. آیت الله واعط طبسی از عصر جمعه ۷ اسفندماه و پس از شرکت در انتخابات در منزل خود،

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس از مشهد مقدس، آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بامداد جمعه پس از تحمل یک دوره بیماری به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله واعط طبسی از عصر جمعه ۷ اسفندماه و پس از شرکت در انتخابات در منزل خود، به دلیل عارضه تنفسی به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد منتقل شد و تا دیشب در بخش آی سی یو اورژانس عدالتیان بستری بود.

در یک هفته گذشته برخی مسئولان کشوری و لشکری از این عالم فقید عیادت کرده بودند.

گفتنی است، روابط عمومی آستان قدس زمان تشییع و خاکسپاری پیکر آیت الله واعظ طبسی را اعلام می کند.

زندگینامه

آیت الله واعظ طبسى نماینده ولى فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى در سال ۱۳۱۴ در مشهد مقدس و در خانواده اى مذهبى و روحانى متولد شد.

این عالم ربانی در یک سالگى پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامى در ایراد سخنرانى هاى مذهبى و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوى و پرهیزگارى زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکى را با سرپرستى مادر پشت سر گذاشت.

وى از همان سنین کودکى و نوجوانى بسیار عاطفى و علاقمند به حوزه هاى علمیه، عالمان دینى و حضور در جلسات مذهبى بود، لکن علیرغم علاقه شدیدى که به فراگیرى علوم اسلامى داشت به علت شرایط و اقتضاى زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که در این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالى همواره مورد توجّه و احترام دوستان و معلمان بود.

آیت الله واعظ طبسى در ۱۶ سالگى به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتى، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدّى دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته اى همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقى، جاویدى، ادیب نیشابورى، حاج سید احمد مدرس یزدى، حاج شیخ مجتبى قزوینى و میلانى بهره مندشد، به طورى که مرحوم حضرت آیت ا… العظمى بروجردى وى را طلبه اى خوش فکر و به عنوان زبان حوزه هاى علمیه دانسته وبا تقدیر و تفقد از ایشان نام مى بردند.

این عالم ربانی همراه با حدود ۳۰ سال کار علمى دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهاى درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

آیت الله واعظ طبسى در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانى حضرت امام خمینى (ره) و بعضاً مرحوم آیت ا… العظمى نائینى ، مرحوم آیت ا… العظمى خویى و مرحوم آیت الله العظمى حکیم توجّه خاص داشته و در ادبیات، منطق، معانى و بیان و اصول داراى نوشته هایى است که در آینده به چاپ خواهد رسید و مورد استفاده حوزه هاى علمیه قرار خواهد گرفت.

آیت الله واعظ طبسى از سنین ۱۲ یا ۱۳ سالگى با سیاست آشنا بود و در ۱۵ یا ۱۶ سالگى در دبیرستان یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسى را دنبال و مطرح مى کرد.

این عالم ربانی با احساس نفرت عیمقى که از رژیم پهلوى در خود احساس مى کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز نمود و پس از گذشت یکى دوسال از شروع درس در حوزه علمیه با سخنرانى هاى خویش مبارزه اى هدفمند و جهت دار را بر علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد، تا جایى که چندین بار به خاطر همین سخنرانى ها ممنوع المنبر و یا به زندان کشانده شد، لیکن این مبارزه مقدس را تا پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و نظام اسلامى براى خدمت به جامعه اسلامى بود.

وى در دیدارى که با امام راحل (ره) داشت، معظم له درباره ایشان فرمودند: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تاثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه اى داشت».

آیت الله واعظ طبسى پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى همواره به عنوان یکى از استوانه هاى نظام مقدس مورد توجّه قرار داشته و از سوى امام خمینى(ره) به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب شد و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر امت اسلام تأیید شد.

این عالم ربانی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى به عنوان نماینده ولی فقیه در استان های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، در نهادهاى مقدسى همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبرى عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و برای اعتلاى اسلام و نظام مقدس اسلامى تلاش بسیار کرد.

انتهای پیام/۳۲۶۸/و

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.