کد خبر : 59803
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 ژانویه 2016 - 18:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ظریف: زمان اجرایی شدن برجام شاید چند روز آینده باشد/ اعدام شیخ نمر به هیچ وجه قابل توجیه نیست/ تماس‌های تلفنی و ایمیلی مکرر بین ظریف-کری و صالحی-مونیز بسته هستند

ظریف: زمان اجرایی شدن برجام شاید چند روز آینده باشد/ اعدام شیخ نمر به هیچ وجه قابل توجیه نیست/ تماس‌های تلفنی و ایمیلی مکرر بین ظریف-کری و صالحی-مونیز

ظریف: زمان اجرایی شدن برجام شاید چند روز آینده باشد/ اعدام شیخ نمر به هیچ وجه قابل توجیه نیست/ تماس‌های تلفنی و ایمیلی مکرر بین ظریف-کری و صالحی-مونیز

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط گسترده‌ای دارند که این روابط مستحکم می‌باشد گفت: ما در یک جبهه علیه افراط و ترور تلاش می‌کنیم و از تلاش‌های عراق برای

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عراق روابط گسترده‌ای دارند که این روابط مستحکم می‌باشد گفت: ما در یک جبهه علیه افراط و ترور تلاش می‌کنیم و از تلاش‌های عراق برای حفظ تمامیت ارضی خود و مبارزه با هرگونه مداخله و به ویژه مبارزه با افراط و خطر آن قدردانی و با آن همکاری می‌کنیم.

وی افزود: ما امروز درباره شرایط ویژه‌ای که در منطقه ایجاد شده که در پی اعدام عالم روحانی شهید شیخ نمر حاصل شده صحبت کردیم. این اقدام به هیچ شکل نیز قابل توجیه نیست که فردی را که تمام حیات خود را برای دعوت به اسلام از طریق صلح آمیز و گفت‌وگو و استفاده از ظرفیت‌های مدنی و مخالفت با اقدام نظامی و ترور و افراط گذراند به این شکل برخورد شود.

اقدام علیه این شخص مصلح قابل توجیه نیست کما اینکه این اقدام در دنیا با نفرت و محکومیت روبرو شد.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که متاسفانه در طول دو سال گذشته عربستان در برابر اقدامات جمهوری اسلامی برای ایجاد تفاهم و برادری در منطقه که برای مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کرد اقدامی نکرده و از این خطر حمایت می‌کند یادآور شد: ما همواره مسیر گفت‌وگو را در پیش گرفتیم و متاسفانه عربستان سعودی برخلاف آن حرکت کرد و در مذاکرات هسته‌ای نیز طی دو سال گذشته همگام با رژیم صهیونیستی بود و نیز در اقداماتی که علیه مردم ایران در پایین آوردن قیمت نفت داشت همواره ایران سعه صدر نشان داد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی معتقد است که تنش آفرینی در منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه از روی ضعف است و باید با آن با بزرگواری برخورد شود. که متاسفانه این حرکت ما توسط عربستان به صورت مناسب پاسخ داده نشد و این روند تشنج آفرینی باید متوقف شود.

ظریف با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی به دنبال تنش در منطقه نیست خاطرنشان کرد: برای آقای جعفری سابقه اقدامات منطقه‌ای خود را از اول دولت تدبیر و امید توضیح دادیم و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای حفظ جهان اسلام در برابر دشمنان قسم خورده رژیم صهیونیستی و افراط گرایان که نام اسلام را برای اهداف پلید خود مورد سوء استفاده قرار داده و باعث خجالت شده‌اند را تشریح کردیم.

وی ادامه داد: باید در برابر این خطر جمعی اقدام مشترکی صورت بگیرد و برخورد با سعه صدر لازم است و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه کشورمان اتفاقات رخ داده در تهران و مشهد را به هیچ وجه قابل قبول نخوانده و افزود: تمامی مقامات جمهوری اسلامی این اقدام را به شدت محکوم کرده و دولت جمهوری اسلامی خود را موظف می‌داند که هم شرعاً و هم قانوناً‌ از مهمانان خارجی حفاظت و حراست کند. بعد از واقعه شنبه شب که حتما جمهوری اسلامی با تمام افرادی که در آن  کوتاهی و یا قانون شکنی کردند برخورد جدی دارد و پس از آن تمام اقدامات لازم را برای مقرهای دیپلماتیک و حفاظت از دیپلماتیک‌ها از جمله کارمندان سعودی داشت، متاسفانه با سیاست ایجاد تنش از سوی عربستان روبرو بودیم.

ظریف با بیان اینکه تنش و آتش افروزی عاقبت خوبی نخواهد داشت افزود: همواره خواهان آرامش و همکاری با همسایگان بودیم و برای جهان عرب ارتباط ویژه ای قائلیم و مایل به  ادامه آن هستیم. امروز همه نیاز داریم که در برابر افراط، تروریسم و فرقه گرایی متحد باشیم. اقداماتی انجام ندهیم که به این خطرات بیش از پیش دامن بزند.

ظریف ادامه داد این اقدامات برای همه خطرناک است بخصوص کسانی که به آن دامن می‌زنند.

وزیر خارجه کشورمان با قدردانی از ابتکار ابراهیم جعفری در این خصوص در منطقه گفت: امیدواریم همه در منطقه با فهم مشترک و درک مشترک،‌خطر مشترک را متوجه شوند و از تنش آفرینی و تشنج زایی که متاسفانه روش برخی‌ها شده خودداری کنند و به آن ادامه ندهند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایران درباره تلاش عربستان برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی گفت: ما براساس دستورات قرآنی معتقدیم که در جهان اسلام همه باید برای مبارزه با مظاهر مغایر اسلام که تکفیر و ارهاب است در یک جا جمع شویم و نه اینکه علیه هم ائتلاف ایجاد کنیم، اگرچه این ائتلاف‌ها نه به جایی می‌رسد و نه توان مقابله با جمهوری اسلامی را دارد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه معتقدیم تمام جهان اسلام با خطر مشترکی روبروست، ابراز امیدواری کرد همه کسانی که یا خطر را درک نکردند و یا به آن دامن زدند زودتر به خودشان بیایند.

ظریف در خصوص گفت‌وگوهای بین خود با کری اظهار داشت: ما به روز اجرای برجام بسیار نزدیک شده‌ایم که شاید در چند روز آینده به آن برسیم. بیشترین نقش را در این خصوص ایران و آمریکا ایفا خواهند کرد و به همین دلیل طی چند روز گذشته بین من و آقای کری و آقای صالحی و مونیز تماس‌های تلفنی و ایمیلی زیادی شده است چرا که باید آخرین هماهنگی‌های انجام گیرد.

وی افزود: طی چند روز آینده همکاران ما و ۱+۵ در اروپا برای نهایی شدن امور جلساتی خواهند داشت و به همین دلیل با خانم موگرینی نیز مفصلا صحبت کردیم. لذا اصل صحبت‌های ما درباره اجرای برجام است.

وی با بیان اینکه در حالی که اخبار اول دنیا فعالیت‌های کوته نگرانه عربستان است با هر وزیری که تماس می‌گیریم در این خصوص حرفهایی زده می‌شود یادآور شد: اما مذاکرات ما با آمریکا حول برجام است. در همان موضوع نیز به اندازه کافی مشکل داریم و انشاءالله این مشکلات حل شود و برای مردم ایران و کل دنیا روز اجرای برجام روز خوب و پربرکتی باشد.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/Q2WXRW
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.