کد خبر : 59419
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 ژانویه 2016 - 14:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۷۶ درصد سپرده‌های موسسه ثامن‌الحجج ملک و بنگاه شد/ ریزش ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ارزش دارایی‌ها بسته هستند

۷۶ درصد سپرده‌های موسسه ثامن‌الحجج ملک و بنگاه شد/ ریزش ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ارزش دارایی‌ها

۷۶ درصد سپرده‌های موسسه ثامن‌الحجج ملک و بنگاه شد/ ریزش ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ارزش دارایی‌ها

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، موسسه ثامن الحجج که تا چند ماه پیش در مرحله دریافت مجوز از بانک مرکزی بود، به‌‌یکباره به دلیل عدم امکان پاسخ به سپرده‌گذاران با بحران مواجه شد.اینکه چرا این موسسه نمی‌تواند سپرده‌های مشتریان خود را بازپرداخت کند، پاسخی است که یک مقام آگاه در این باره به

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، موسسه ثامن الحجج که تا چند ماه پیش در مرحله دریافت مجوز از بانک مرکزی بود، به‌‌یکباره به دلیل عدم امکان پاسخ به سپرده‌گذاران با بحران مواجه شد.اینکه چرا این موسسه نمی‌تواند سپرده‌های مشتریان خود را بازپرداخت کند، پاسخی است که یک مقام آگاه در این باره به فارس گفت.

این مقام آگاه در گفت‌وگو با ما، با اشاره به جذب ۱۳ هزار میلیارد تومان سپرده توسط موسسه فاقد مجوز ثامن الحجج، اظهارداشت: این موسسه ۳ هزار میلیارد تومان از سپرده‌ها را به تسهیلات پرداخت کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر را در خرید املاک و بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی افزود: در واقع این موسسه ۷۶ درصد منابع خود را سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: طبق آخرین حسابرسی انجام شده، هم‌اکنون ارزش سهام بنگاه‌های اقتصادی و املاک این موسسه به حدود ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و عملا ۴ هزار میلیارد تومان از منابع بانک که سپرده‌های مردم است، از بین رفته است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر همین املاک و سهام شرکت‌های زیرمجموعه موسسه ثامن ‌الحجج در شرایط فعلی قابلیت نقد‌شوندگی ندارد و همین مساله موجب عدم امکان بازپرداخت سپرده‌های مشتریان شده است.

به گزارش فارس، بانک مرکزی از ۱۶ آذر ماه بازرسان خود را در موسسه ثامن الحجج مستقر کرده و از همچنین کارگروهی ویژه برای نظارت بر عملکرد موسسه تعیین شده است.

یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی از سال‌ها پیش با آن مواجه بوده فعالیت موسسات بدون مجوز و سپرده‌گیری‌های گسترده آنها با نرخ سودهای بالا و غیرواقعی بوده است.این در حالی است که نهاد نظارتی معمولا بعد از گذشت چند سال و گسترده شدن حوزه فعالیت این موسسات، بحث ساماندهی آنها را در دستورکار قرار داده است.

موسساتی مانند میزان، اعتماد ایرانیان، البرز ایرانیان از موسساتی بودند که در فرایند ساماندهی و دریافت مجوز قرار گرفتند اما قبل از اخذ مجوز با بحران‌های مالی مواجه شده و در نهایت به مرحله انحلال رسیدند.

بلاتکلیفی سپرده‌گذاران این موسسات و بروز مشکلات مالی و گاه امنیتی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار پول از این تلاطمات، نتیجه بزرگ شدن موسسات غیرمجاز است.

هم‌اکنون باپرداخت تعهدات موسسه میزان که چندی پیش دچار ورشکستگی شد نیز بر عهده بانک صادرات قرار گرفته است، در حالی که امکان نقدشوندگی اموال موسسه میزان به حدی نبود که بانک صادرات بتواند با تملک آنها تعهدات میزان را به طور کامل بپردازد.

این قبیل مشکلات برای بانک قوامین هم به وجود آمد. قوامین قبل از تبدیل شدن به بانک و در زمانی که در قالب موسسه اعتباری فعالیت می‌کرد، تعهدات چهار موسسه ورشکسته آل طاها اصفهان، محمد رسول الله اصفهان، گنبد سبز نجف آباد و مؤسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان که موفق به اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی نشدند را پذیرفت و همین مساله مشکلات متعددی را برای ساختار مالی این بانک به وجود آورد که هنوز هم اثرات آن باقی است.

هر چند که وضعیت موسسه ثامن الحجج به هیچ وجه مناسب نیست، باید امیدوار بود اقدامات بانک مرکزی برای حل معضلات این موسسه و تسریع در بازپرداخت سپرده‌های مردم مثمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/43QONL
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.