کد خبر : 58182
تاریخ انتشار : جمعه 25 دسامبر 2015 - 18:10
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پشت‌پرده افزایش پهنای باند داخلی و خارجی/ وزارت ارتباطات در مسیر شبکه ملی اطلاعات است؟ بسته هستند

پشت‌پرده افزایش پهنای باند داخلی و خارجی/ وزارت ارتباطات در مسیر شبکه ملی اطلاعات است؟

پشت‌پرده افزایش پهنای باند داخلی و خارجی/ وزارت ارتباطات در مسیر شبکه ملی اطلاعات است؟

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آغاز به کار دولت یازدهم مکرر اعلام کرد که «دو سال و چهار ماه باقیمانده از برنامه پنجم ۸۵ درصد تکالیف برنامه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبل اجرا نشده که باید در دولت یازدهم اجرایی شود.»

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آغاز به کار دولت یازدهم مکرر اعلام کرد که «دو سال و چهار ماه باقیمانده از برنامه پنجم ۸۵ درصد تکالیف برنامه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبل اجرا نشده که باید در دولت یازدهم اجرایی شود.»

در برنامه پنجم توسعه، مهم‌ترین تکلیف وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است.

در همین حال مروری بر اخبار و رویدادها نشان می‌دهد، متولی اجرای شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، درباره شبکه ملی اطلاعات گفته:‌ «شبکه ملی اطلاعات هم‌اکنون در سطح ملی وجود دارد، اما سرعت و کیفیت آن باید افزایش یابد و با عزمی که در وزارتخانه وجود دارد، امیدواریم بتوانیم در زمان کوتاهی سرعت و کیفیت را ارتقا دهیم.»

نصرالله جهانگرد این اظهارنظر را در آبان‌ماه ۹۲ ارائه کرده است. همچنان که وی در جریان ثبت نام یارانه ها در دولت روحانی، ثبت نام یارانه‎ها را مفهوم عینی شبکه‎ ملی اطلاعات دانست.

جهانگرد در آخرین اظهار نظر خود نیز اعلام کرده که « شبکه ملی اطلاعات یعنی همان چیزی که هم‌اکنون در کشور موجود است، در نتیجه همه دسترسی‌ها از طریق شبکه ملی اطلاعات است. »

این موضع‌گیری وزارت ارتباطات در حالی است که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد سیاست‌گذار در موضوعات کلان مرتبط با فضای مجازی، در مصوبه‌ای چارچوب شبکه‌ملی اطلاعات را مشخص و ۶ ویژگی حیاتی برای این شبکه تعریف کرده است. طبق این تعریف، شبکه ملی اطلاعات دارای ۶ ویژگی «کاملا داخلی»، «مستقل از اینترنت»، «دارای قابلیت تحرک»، «دارای قابلیت رمزنگاری»، «ارتباطات بین مراکز حیاتی کشور» و «پهن باند و شامل مراکز داده و میزبانی داخلی» است. ‌

همچنان که از ابتدای دولت یازدهم که مسئولان وزارت ارتباطات بر وجود شبکه ملی اطلاعات تاکید داشتند، اعضای شورای عالی فضازی با رد این نظر، اصرار داشتند که شبکه ملی اطلاعات هنوز راه‌اندازی نشده و معنی شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شبکه‌ای در بستر اینترنت نیست.

این اختلاف نظر در حالی تا پاپان برنامه پنجم (پایان اسفند ۹۴) بدون نتیجه ادامه‌دار شده که در بین آمار از عملکرد وزارت ارتباطات می‌توان شاهد مثالی برای رد یا تایید این اظهارنظر پیدا کرد.

تمام فعالان و کارشناسان از هر دو طرف بر این نکته که شبکه ملی اطلاعات توسعه پهنای باند داخلی بیشتر از پهنای باند بین‌الملل و ایجاد بستری برای برقراری پرسرعت ارتباطات داخلی است، اتفاق نظر دارند.

همچنان که محمود واعظی و معاون‌اش همواره خطاب به منتقدان افزایش بی‌حساب‌و کتاب ظرفیت اینترنت کشور بی‌توجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید می‌کنند که «نسبت افزایش پهنای باند داخلی به خارجی ۸۰ به ۲۰ است.»

این اظهار نظر با آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت قابل راستی آزمایی است. طبق آمارهای اعلام شده در هفته دولت، از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون، ظرفیت شبکه IP بین‌الملل به ۳٫۴ برابر افزایش یافته است.

همچنین ظرفیت شبکه IP داخلی نیز ۳٫۸ برابر افزایش یافته و در دو سال باقی‌مانده از دولت یازدهم قرار است به ۸ برابر میزان فعلی افزایش یابد. ظرفیت زیرساخت انتقال کشور نیز از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۳ برابر شده و قرار است این ظرفیت در دو سال آینده به ۹ برابر میزان فعلی برسد.

اکنون به استناد به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت، این سوال ساده مطرح می‌شود که آیا افزایش ۳٫۴ برابری ظرفیت پهنای باند بین‌الملل و افزایش ۳٫۸ برابری ظرفیت پهنای باند داخلی در مقایسه با تاکید «نسبت ۸۰ به ۲۰ در افزایش پهنای باند داخلی به خارجی» نشان از حرکت در مسیر اجرای شبکه ملی اطلاعات دارد؟

اکنون که ۳ ماه تا پایان برنامه پنجم باقی مانده، زمان آن است که وزارت ارتباطات زوایا و کاربردهای شبکه‌ملی اطلاعاتی که به گفته خود در کشور موجود است و به مردم خدمت ارائه می‌کند را برای مردم و رسانه‌ها شفاف کند.

گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/AV5MF4
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.