کد خبر : 58140
تاریخ انتشار : جمعه 25 دسامبر 2015 - 18:04
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آمریکاستیزی در داخل سبب تصویب قانون جدید ضد ایرانی در کنگره شد/ با آتش زدن پرچم‌ آمریکا برجام را نقض کردیم بسته هستند

آمریکاستیزی در داخل سبب تصویب قانون جدید ضد ایرانی در کنگره شد/ با آتش زدن پرچم‌ آمریکا برجام را نقض کردیم

آمریکاستیزی در داخل سبب تصویب قانون جدید ضد ایرانی در کنگره شد/ با آتش زدن پرچم‌ آمریکا برجام را نقض کردیم

به گزارش اهروصال صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به قانون جدید کنگره آمریکا درباره محدودیت سفر به آمریکا برای کسانی که به ایران آمده‌اند، اظهار داشت: قطعاً این قانونی که به تصویب رسید ازنظر ایران، برای اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و سایر کشورهای دیگر

به گزارش اهروصال صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به قانون جدید کنگره آمریکا درباره محدودیت سفر به آمریکا برای کسانی که به ایران آمده‌اند، اظهار داشت: قطعاً این قانونی که به تصویب رسید ازنظر ایران، برای اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و سایر کشورهای دیگر به‌ویژه متخصصین و تجاری که برای سرمایه‌گذاری پساتحریم می‌خواهند به ایران بیایند، خیلی جالب نیست.

زیباکلام بابیان اینکه ریشه این کار نه به خاطر ایران بلکه به خاطر تروریسم به تصویب رسیده است، درباره اینکه چرا عربستان سعودی و قطر در این قانون محدود نشده‌اند؟ ادامه داد: مابعد از برجام شعار مرگ بر آمریکا دادیم و پرچم این کشور را آتش زدیم، طبق روح برجام باید به یکدیگر احترام بگذاریم، ما چه احترامی برای آمریکا قائل شدیم؟ من معتقدم که این قانون جدید کنگره، نقض برجام نیست و این مسئله یک بعد دیگر هم دارد.

این فعال اصلاح‌طلب درباره اینکه آتش زدن پرچم آمریکا نقض برجام نیست درحالی‌که قانون کنگره نقض صریح بند ۲۹ برجام مبنی بر «عدم تأثیرگذاری منفی در روابط اقتصادی با ایران» است یادآور شد: این بند را جان کری وزیر خارجه آمریکا به آقای ظریف نامه نوشت و تأکید کرد تا آن مقدار که در اختیار قوه مجریه باشد تسهیلاتی را برای تجاری که می‌خواهند به ایران بیایند در نظر می‌گیرد اما این ما بودیم که با آتش زدن بیشتر پرچم‌های آمریکا خواستیم به آقای ظریف و روحانی و آمریکا دهن‌کجی کنیم. 

وی درباره اینکه هیچ‌یک از این‌ها نقض برجام نبود اما رهبری دربند ۲ شروط ۹ گانه صراحتاً تأکید کردند که هرگونه بازگشت تحریم‌ها به بهانه جدید نقض برجام است، نظر شما چیست؟ تصریح کرد: کسانی که مخالف مذاکرات و توافق هسته‌ای بودند هر اتفاقی که بیفتد آن را مغایر برجام و توافق می‌دانند و در حال حاضر نیز کسانی که ۶ ماه قبل هم مخالف برجام بودند از این قانون سوءاستفاده می‌کنند.

زیباکلام بابیان اینکه این افراد مخالف هر رویدادی که باعث تنش‌زدایی بین ایران و غرب شود، هستند، درباره اینکه آیا شما این قانون جدید آمریکا را یک عامل تنش‌زا از سوی آمریکا نمی‌دانید؟ گفت: دولت آمریکا رسماً به آقای ظریف گفته که ما تسهیلاتی را مخصوص این تجار که با ایران دادوستد دارند در نظر می‌گیریم.

این فعال اصلاح‌طلب درباره اینکه آیا ما می‌توانیم قانون کنگره را نادیده گرفته و به‌صرف نامه کری به ظریف بسنده کنیم و خوش‌بین باشیم،‌اظهار داشت: نه من می‌خواهم بگویم کسانی الآن عَلَم طغیان علیه برجام و آمریکا را برداشته‌اند که همواره مخالف آمریکا و برجام بوده‌اند و این اتفاق هم نمی‌افتد برخی همچنان مخالف برجام بودند.

زیباکلام همچنین بابیان اینکه اگر قرار است این‌گونه تصمیمات آمریکا مخالفت با برجام باشد اولین مخالفت با برجام را ما مرتکب شدیم که آزمایش موشکی انجام دادیم، درباره اینکه آقای عراقچی بارها تأکید داشت فعالیت‌های موشکی نقض برجام نیست و شما واکنش دولت به قانون کنگره را چطور ارزیابی می‌کنید، تأکید کرد: واکنش دولت کاملاً به‌جا بود چراکه دولت می‌خواست آسیبی به توافق وارد نشود و کشور از مصیبت و چاه ویل هسته‌‌ای رهایی یابد اما برای تندروها آینده کشور مهم نیست.

این فعال اصلاح‌طلب درباره اینکه این قانون کنگره برای تجار و روابط اقتصادی ایران مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، گفت: قبول دارم این قانون مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما کسانی که این مسئله را مطرح می‌کنند بیشتر به دنبال بهانه برای حمله به دولت و برجام هستند، چراکه وزیر امور خارجه آمریکا به ظریف نامه نوشته که درزمینهٔ تجار ویزای ۱۰ ساله هماهنگ کند.

وی درباره اینکه در این شرایط چطور می‌توانیم دوباره به آمریکا اعتماد کنیم، تصریح کرد: همان‌قدر می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم که آمریکایی‌ها می‌توانند به تندروهای ایران اعتماد کنند.

زیباکلام درباره اینکه اگر قانون آمریکا برای مقابله با تروریسم است چرا اسمی از قطر و عربستان در بین این‌ها دیده نمی‌شود، گفت: فعلاً آن‌ها با تندروهای این کشورها هم مقابله می‌کنند.

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه پس چرا فقط چهار کشور محدودشده‌اند و اسمی از عربستان و قطر نیامده است، افزود: برای اینکه به‌هرحال به این سادگی نمی‌توانند عربستان و پاکستان و ترکیه را بیاورند ولی ایران را می‌توانند بیاورند چون کسانی که آمریکاستیزی می‌کنند رابطه ایران و آمریکا را به‌جایی رساندند که می‌توان این تصمیمات ضد ایرانی را در آمریکا گرفت. 

انتهای پیام/

 

 

http://fna.ir/MRAMEK
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.