کد خبر : 57637
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 دسامبر 2015 - 10:06
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نزاع بین کاخ سفید و کنگره ممکن است مسیر اجرای توافق را عوض کند/ اجرای توافق می‌تواند به میانه‌روها در انتخابات پارلمانی کمک کند بسته هستند

نزاع بین کاخ سفید و کنگره ممکن است مسیر اجرای توافق را عوض کند/ اجرای توافق می‌تواند به میانه‌روها در انتخابات پارلمانی کمک کند

نزاع بین کاخ سفید و کنگره ممکن است مسیر اجرای توافق را عوض کند/ اجرای توافق می‌تواند به میانه‌روها در انتخابات پارلمانی کمک کند

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره اعمال محدودیت در صدور ویزا که ایران را نشانه رفته است نوشت: توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ممکن است امضا شده باشد و در مسیر اجرا قرار گرفته باشد اما نشانه‌هایی وجود دارد

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره اعمال محدودیت در صدور ویزا که ایران را نشانه رفته است نوشت: توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ممکن است امضا شده باشد و در مسیر اجرا قرار گرفته باشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که مشاجره بین کنگره و کاخ سفید ممکن است شکل دیگری به این توافق و مسیر موجود بدهد.

جدیدترین رویداد، تصویب قانون صدور ویزا است که می‌خواهد ریسک ورود تروریستها به آمریکا را کاهش دهد. براساس این قانون هرکسی که از سال ۲۰۱۱ به ایران سفر کرده باشد اگر از کشورهای معاف از اخذ ویزا هم باشد برای سفر به آمریکا باید دوباره ویزا بگیرد.

بعضی از مقامات آمریکایی می‌گویند که این نوع اقدامات تلاش مخالفان برای تضعبف توافق هسته‌ای با ایران است. وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این مصوبه گفته است که دولت باراک اوباما ممکن است اقداماتی برای دور زدن این قانون اتخاذ کند درحالیکه مخالفان، همین اقدام را نیز نشانه دیگری از انعطاف باراک اوباما در قبال ایران و تلاش برای حفظ مهمترین دستاورد سیاست خارجی دولت می‌دانند.

این روزنامه در ادامه نوشت: کنگره تلاش می‌کند نقش خود را به عنوان دیده بان ایران حفظ کند درحالیکه اوباما به دنبال حفظ فضا برای پیشبرد توافق است؛ با وجود این تنش و باقی ماندن سوءظن به ایران، مسیر رو به جلو ممکن است باریکتر شود.

کریستین ساینس مانیتور اضافه کرد؛ بعضی از مقامات دولت آمریکا می‌گویند که نگاه ما به انتخابات پارلمانی ایران است. آنها امیدوارند که اجرای هموار توافق باعث پیروزی میانه روها در انتخابات فوریه شود. اما منتقدان در عوض می‌گویند که اکنون زمان خوبی برای آرام ماندن در برابر ایران نیست.

براساس این گزارش مقامات ایران نگران هستند که قانون جدید آمریکا به فعالیتهای اقتصادی این کشور آسیب بزند. آنها می‌گویند که به خاطر این قانون، تجار و فعالان خارجی از ترس اینکه نتوانند به ایالات متحده سفر کنند از سفر به ایران خودداری می‌کنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به روزنامه نیویورک پست گفته است که هیچ ایرانی یا کسی که به ایران سفر کرده است تا کنون به غرب حمله نکرده است درحالیکه غرب بارها از سوی اتباع متحدان خودشان در خاورمیانه هدف قرار گرفته است.

این روزنامه نوشت که منظور از این اظهارات اشاره به اتباع پاکستان و عربستان سعودی است که در حملات تروریستی اخیر در پاریس و سن برناردینو مشارکت داشتند.

ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد؛ مقامات آمریکایی می‌گویند که آنها قصدی برای نرمش در برابر ایران ندارند. اخیرا در یک جلسه محرمانه استماع در کنگره، مقامات دولت از اقدامات خود برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه و همچنین از رهگیری یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثیهای یمن خبر دادند.

براساس این گزارش، حتی نمایندکان حامی توافق هسته ای نیز معتقدند که سختگیری علیه ایران باید ادامه یابد و نکرانی خود را بابت آزمایشهای موشکی اخیر ایران اعلام کرده اند.

انتهای پیام/م

 

http://fna.ir/5EFVP9
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.