کد خبر : 56410
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 دسامبر 2015 - 21:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تجمع ۵ میلیونی اربعین علت هراس حکومت نیجریه و حمله به شیخ زکزاکی است بسته هستند

تجمع ۵ میلیونی اربعین علت هراس حکومت نیجریه و حمله به شیخ زکزاکی است

تجمع ۵ میلیونی اربعین علت هراس حکومت نیجریه و حمله به شیخ زکزاکی است

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، نیجریه از شنبه شب برای شیعیان این کشور ملتهب شده است و ارتش نیجریه به جای مبارزه با گروهک تروریستی «بوکو حرام» به سراغ شیعیان و رهبرشان رفته است. ارتش نیجریه از شب گذشته با حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی تلاش کرده است که او را بازداشت

به گزارش اهروصال به نقل از فارس، نیجریه از شنبه شب برای شیعیان این کشور ملتهب شده است و ارتش نیجریه به جای مبارزه با گروهک تروریستی «بوکو حرام» به سراغ شیعیان و رهبرشان رفته است.

ارتش نیجریه از شب گذشته با حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی تلاش کرده است که او را بازداشت کند اما پیروان و نزدیکان او با حلقه زدن اطراف منزل او، تلاش کردند مانع این کار شوند.

بهانه ارتش، متهم کردن شیخ زکزاکی به تلاش برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه است.  امروز یکشنبه ارتش سرانجام بخشی از خانه را آتش زد و چندین نفر را کشت و اکنون اخباری ضدونقیض از بازداشت شیخ زکزاکی منتشر شده است.

«هارون بیناوی» فعال سیاسی در نیجریه به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس گفت: شیخ را به نشر خشونت متهم کرده‌اند اما باید سوال کرد که چه تعداد از پیروان شیخ کشته شده‌اند؟ سربازان ارتش چقدر آدم کشته‌اند؟ آنها پاسخی برای این سوال ندارند.

بیناوی در پاسخ به اینکه چرا ارتش به منزل شیخ زکزاکی حمله کرده است، گفت: به دلیل افزایش محبوبیت او و پیامی است که او با خود برای مردم دارد. اخیرا در مراسم اربعین در شهر زاریا (در حسینیه بقیه الله) بیش از پنج میلیون نفر تجمع کردند.

این فعال نیجریایی توضیح داد: این تجمع بعد از اربعین در کربلا، بزرگ‌ترین تجمع در دنیاست. اتهام حمله به کاروان هیئت ستاد مشترک ارتش صرفا بهانه‌ای برای حمله به شیخ است. آنها فکر می‌کنند با کشتن شیخ زکزاکی می‌توانند نور او [و اسلام] را [در نیجریه] خاموش کنند.

بیناوی تأکید کرد: شیخ زکزاکی فردی ضد صهیونیسم و امپریالیسم است. او فردی پایبند به قانون است. باید با این جنگ تبلیغاتی مقابله کرد. ارتش نیجریه می‌خواهد وجهه شیخ زکزاکی را مخدوش کند تا با این کار خشونت و کشتار را توجیه کنند.

حسینیه «بقیه الله» در شهر زاریا در ایالت کادونا در شمال نیجریه امسال در روز اربعین شاهد باشکوه‌ترین تجمع راهپیمایی و تجمع شیعیان بود (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا)

 

یک منبع آگاه از رخدادهای نیجریه نیز به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس گفت: ارتش نیجریه در حمله به منزل شیخ زکزاکی از نیروهایی استفاده کرده که به وهابیت در این کشور نزدیک هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهایی که امروز به خانه زکزاکی حمله کردند از هواداران وهابیت در این کشور هستند که عضو ارتش هستند.

او در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نکرد اما مدعی شد این حملات به صورت خودسرانه از جانب نظامیان ارتش نیجریه که حامی وهابیت هستند انجام می‌شود.

تظاهرات در اعتراض به اقدامات ارتش

در همین حال شمار زیادی از مردم شیعه در این کشور در اعتراض به اقدامات ارتش علیه شیعیان راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

منابع نیجریایی می‌گویند بیش از ۱۰۰ نفر در درگیری‌های چند روز اخیر به دست ارتش کشته شده‌اند و مردم در برخی نقاط مانند ایالت «باوچی» (Bauchi)، «یوبی» (Yobe) و «کادونا» (Kaduna) تظاهرات کردند.

 

 

انتهای پیام/ص

http://fna.ir/X9FLHQ
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.