کد خبر : 55832
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 دسامبر 2015 - 17:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای احتمال حمله نظامی روسیه به ترکیه/ اردوغان با تهدید ایران سعی در تغییر زمین بازی به نفع خود دارد/ محال است ارتش ترکیه خود سرانه جت روسی را سرنگون کرده باشد بسته هستند

احتمال حمله نظامی روسیه به ترکیه/ اردوغان با تهدید ایران سعی در تغییر زمین بازی به نفع خود دارد/ محال است ارتش ترکیه خود سرانه جت روسی را سرنگون کرده باشد

احتمال حمله نظامی روسیه به ترکیه/ اردوغان با تهدید ایران سعی در تغییر زمین بازی به نفع خود دارد/ محال است ارتش ترکیه خود سرانه جت روسی را سرنگون کرده باشد

به گزارش اهروصال، حمید قدسی‌ آذر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل آناج با اشاره به جوسازی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر انهدام جنگنده سوخو ۲۴ روسی توسط ارتش و عدم اطلاع دولت ترکیه از آن، اظهار داشت: ارتش ترکیه و حزب عدالت و توسعه همیشه بر سر دخالت نظامی در سوریه اختلاف

به گزارش اهروصال، حمید قدسی‌ آذر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل آناج با اشاره به جوسازی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر انهدام جنگنده سوخو ۲۴ روسی توسط ارتش و عدم اطلاع دولت ترکیه از آن، اظهار داشت: ارتش ترکیه و حزب عدالت و توسعه همیشه بر سر دخالت نظامی در سوریه اختلاف داشته‌اند، در این میان ارتش ترکیه معتقد به عدم دخالت نظامی و طرف متعادل بود اما دولت با اتخاذ اهداف افراطی ارتش را مجبور به دخالت نظامی می‌کرد.

اردوغان برای نجات خود آسمان ریسمان می‌بافد

وی ادامه داد: از آنجایی که اردوغان در اختلاف نظر ما بین ارتش و دولت طرف افراطی بود، انهدام جنگنده روسی با هماهنگی اردوغان توسط ارتش صورت گرفته، ارتش ترکیه خودسرانه و بدون اجازه اردوغان به هیچ وجه اقدام به حمله نظامی نمی‌کند.

وی عنوان کرد: مقامات ترکیه برای نجات دادن اردوغان از باتلاق آسمان ریسمان می‌بافند اما ادعاهای غیرمنطقی و واهی حزب عدالت و توسعه نمی‌تواند از اردوغان رفع تقصیر کند.

چرا پوتین بعد از سرنگونی جنگنده گفت از پشت خنجر خورده است؟

پژوهشگر حوزه قفقاز و ترکیه با بیان اینکه اردوغان به شدت از توابع اقدام نظامی خود علیه روسیه ترسیده است، اذعان داشت: بعضا مواضع دولتمردان نیز با یکدیگر همسو نیست، رئیس جمهور ترکیه دلیل انهدام جنگنده روسی را نقض حریم هوایی کشورش عنوان می‌کند و نخست وزیر اردوغان در مصاحبه‌ای اعلام می‌دارد ترکیه نمی‌دانست جنگنده متعلق به روسیه است.

وی تصریح کرد: اردوغان در ابتدا مواضع تندی را علیه روسیه اتخاذ کرد اما پس از مدتی از سرنگونی جت سوخو۲۴ اظهار پشیمانی کرد تا بلکه نظر پوتین را جلب کند.

وی یادآور شد: در هفتم سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی روسیه و ترکیه قراردادی را تحت عنوان “آسمان باز” امضاء کردند که به موجب آن جنگنده‌های روسی حق داشتند از آسمان ترکیه برای هدف قرار دادن مواضع ترکیه عبور کنند اما اردوغان با بی توجهی به پیمان نامه خود جنگنده روسی را سرنگون کرد و به همین خاطر پوتین در واکنش به اقدام ترکیه گفت: ” روسیه از پشت خنجر خورد”

فشارهای بین المللی اردوغان را به تهدید وا داشت/ترکیه خود را برتر می‌بیند

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تهدید ایران توسط اردوغان، ابراز کرد: انهدام جت روسی با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت اما بعد از این اقدام و عدم وارد شدن روسیه به جنگ نظامی که به تبع آن دو قطبی ناتو و روسیه شکل می‌گرفت، آمریکا و ناتو اردوغان را تنها گذاشتند.

وی افزود: تغییر مواضع پی در پی اردوغان نشان از زیاد بودن فشارهای بین المللی بر روی وی دارد، رئیس جمهور ترکیه سعی در تغییر زمین بازی به نفع خود دارد تا بلکه از بحران رهایی یابد.

وی عنوان کرد: اردوغان از آنجایی که فردی خود برتربین است برای جلب نظر مردم می‌گوید: به ایران در رابطه با حمایت از روسیه هشدار دادم و آنان جو رسانه‌ای علیه ترکیه را خاموش کردند” ؛ در واقع اردوغان به دنبال تغییر انگشت اتهام به سوی روسیه و ایران است و فرار رو به جلو می‌کند.

چرا اردوغان از پوتین عذرخواهی نمی‌کند؟

قدسی آذر در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم عذرخواهی رسمی ترکیه از روسیه، گفت: عذرخواهی رسمی اردوغان به معنی قبول خطا است و این قبول مسئولیت به روسیه اجازه می‌دهد تا اقدام نظامی متقابل علیه ترکیه انجام داده و از طریق محاکم بین المللی از ترکیه خسارت دریافت کند. از طرفی دیگر چنانچه اردوغان عذرخواهی کند به شدت محبوبیتش در داخل کاهش یافته و دچار تنزل خواهد شد.

وی ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه تیغ دولبه است و نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای اقدام امنیتی ترکیه باشد لذا احتمال حمله نظامی و انهدام جنگنده‌های ترکیه دور از انتظار نیست.

وی متذکر شد: دولت ترکیه، آمریکا را به تشکیل منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه به منظور تامین امنیت مخالفان بشار اسد راضی کرد اما حال با سرنگون کردن جت روسی تمام نقشه‌های خود را برآب کرد.

این پژوهشگر حوزه قفقاز در پایان بیان داشت: رسانه‌های ترکیه در مسایل امنیت ملی کاملا بایکدیگر هماهنگ عمل می‌کنند به همین علت هم رسانه‌های مخالف سیاست‌های اردوغان در حال حاضر از اقدام وی در سرنگونی جنگنده روسی حمایت همه جانبه می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.