کد خبر : 51448
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 نوامبر 2015 - 16:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای یک سوم رای گیری الکترونیکی است/شورای نگهبان حرف آخر را می زند بسته هستند

یک سوم رای گیری الکترونیکی است/شورای نگهبان حرف آخر را می زند

یک سوم رای گیری الکترونیکی است/شورای نگهبان حرف آخر را می زند

به گزارش اهروصال، محمدحسین مقیمی ظهر پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه در مشهد با بیان اینکه انتخابات در ۱۴ حوزه انتخابی دوره نهم مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی برگزار شد اظهار کرد:در حال حاضر سخت‌افزار و نرم‌افزار فرآیند انتخابات به‌صورت الکترونیکی تهیه و در اختیار شورای نگهبان گذاشته‌شده است که در صورت تائید انتخابات

به گزارش اهروصال، محمدحسین مقیمی ظهر پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه در مشهد با بیان اینکه انتخابات در ۱۴ حوزه انتخابی دوره نهم مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی برگزار شد اظهار کرد:در حال حاضر سخت‌افزار و نرم‌افزار فرآیند انتخابات به‌صورت الکترونیکی تهیه و در اختیار شورای نگهبان گذاشته‌شده است که در صورت تائید انتخابات به‌صورت الکترونیک در کشور برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات گفت: یک سوم رای گیری در انتخابات آتی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک نمونه ماشین برای انجام انتخابات به‌صورت الکترونیک تهیه و برای بررسی و تائید در اختیار شورای نگهبان گذاشته‌شده است، ‌ تأکید کرد: آموزش عمومی به مردم یکی از فعالیت‌هایی است که بعد از تائید انجام انتخابات در کشور ضرورت دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ۲۵ مرحله‌ای بودن انتخابات به‌صورت الکترونیک گفت: در حال حاضر ۲۳ مرحله آن به‌صورت الکترونیک و دو مرحله اخذ رأی و شمارش آراء به‌صورت دستی صورت می‌گیرد.

وی  افزود: برگزاری انتخابات از شروع مقدمات کار تا مرحله اخذ رای و شمارش آرا با انجام اقدامات مختلف طی ۲۵ مرحله انجام می شود و تاکنون ۲۳ مرحله آن به صورت ماشینی است.

وی گفت: دو مرحله اخذ رای و شمارش آرا که مهمترین قسمت برگزاری انتخابات است به صورت دستی انجام می شود اما برنامه ریزی شده با استفاده از تجارب دو انتخابات گذشته، امسال یک سوم کار رای گیری انتخابات به صورت ماشینی انجام شود.

وی ادامه داد: دولت اعتبار مورد نیاز برای برگزاری رای گیری الکترونیکی در یک سوم حوزه های انتخابیه سراسر کشور را تامین کرده است.

مقیمی گفت: تامین امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، آموزش های لازم به نیروهای انسانی و نیز آموزش های عمومی از جمله ضرورت ها و برنامه ریزی ها برای این منظور است.

وی افزود: تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای رای گیری الکترونیکی تهیه و به تایید شورای نگهبان رسیده و نرم افزار مربوطه نیز با حضور کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در دست تهیه است که با تایید آن، بخشی از کار به انجام می رسد.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در مرحله بعد، حوزه هایی که انتخابات در آنها به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد با هماهنگی و تفاهم شورای نگهبان مشخص و تمامی شرایط ایمنی و امنیتی لازم فراهم می شود.

وی ابراز امیدواری کرد طبق برنامه زمانبندی این کار به انجام رسیده و آموزش افرادی که باید با این دستگاه ها کار کنند شروع و آموزش های عمومی به مردم نیز برای استفاده از این روش ارائه شود.

مقیمی تاکید کرد: برگزاری انتخابات به روش دستی در این حوزه ها حذف نمی شود و در صورت نیاز از آن روش نیز استفاده خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه این نشست خبر گفت: تایید و رد صلاحیت در سطح هیئت های اجریی، با بخش اجرایی است اما شورای نگهبان حرف آخر را می زند.

تغییرات در قانون

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در چند ماه اخیر فعالیت خود را در جلسات عمومی گسترش داده‌اند و این به مصداق تبلیغ برای شرکت در انتخابات دوره بعد مجلس شورای اسلامی هست یا خیر و اینکه چگونه با این افراد برخورد خواهد شد، گفت: نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی تا هفتم خردادماه سال آینده در جایگاه خود در مجلس شورای اسلامی باقی خواهند ماند و اگر در جلسه‌ای صحبتی برای توسعه و یا پیشرفت کشور داشته باشند ایرادی ندارد و اگر صحبت‌های آن‌ها مصداق تبلیغ داشته باشد مردم آگاه متوجه شده و به این رفتارها کمتر توجه خواهند کرد.

مقیمی با اشاره به تغییرات قانون انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برخی از مشکلات قانونی و خلأهای قانونی در ارتباط با انتخابات الکترونیک، تبلیغات، شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی باعث شد تا تغییراتی در قانون انتخابات شکل گیرد.

هیئت های اجرایی باید بی طرف باشند

وی ابراز کرد: در قانون اساسی کشور شرح وظایف و حدود اختیارات هیئت‌های اجرایی، نظارتی و شورای نگهبان به‌طور کامل مشخص است و تمام تلاش‌ها در این خصوص است که هیئت‌های اجرایی و نظارتی در جریان انتخابات بی‌طرف بوده و قانون را مدنظر داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید بر ضرورت به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه توسط مردم برای شرکت در انتخابات گفت:‌ افرادی که کارت ملی ندارند باید تا پیش از برگزاری انتخابات با مراجعه به سازمان ثبت‌احوال برای دریافت کارت ملی خود اقدام کنند.

وی در خصوص تخلفات کاندیداهای انتخابات در فضای مجازی افزود: تخلفات این افراد از قبیل ایجاد فضای اهانت‌آمیز و تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی همچون فضای معمولی جامعه بررسی و توسط دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم برخورد قانونی می‌شود.

مقیمی با اشاره به تشکیل کمیته‌های امنیتی، حراست، آموزش، مالی، پشتیبانی و ارتباط با شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال جاری‌ اظهار کرد: یک بخش از تائید صلاحیت‌ها به عهده هیئت‌های اجرایی و استعلام از مراجع ثبت‌احوال، نیروی انتظامی، دستگاه اطلاعات و دستگاه قضایی است و نتیجه بررسی برای تائید نهایی به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.