کد خبر : 51278
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 نوامبر 2015 - 15:13
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خانم ابتکار! ارتباط آتش‌سوزی جنگل‌ها و سیل امسال ایلام را می‌دانید؟ بسته هستند

خانم ابتکار! ارتباط آتش‌سوزی جنگل‌ها و سیل امسال ایلام را می‌دانید؟

خانم ابتکار! ارتباط آتش‌سوزی جنگل‌ها و سیل امسال ایلام را می‌دانید؟

به گزارش اهروصال، این روزها هوای آسمان محیط زیست کشورمان گرفته است، نه وعده‌‌های داده شده عملیاتی می‌شود نه مشکلاتی که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده حل می‌شود و نه کارکنان محیط زیست از وضعیت معیشتی خود راضی هستند، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جای پیدا کردن راهکار برای حل این

به گزارش اهروصال، این روزها هوای آسمان محیط زیست کشورمان گرفته است، نه وعده‌‌های داده شده عملیاتی می‌شود نه مشکلاتی که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده حل می‌شود و نه کارکنان محیط زیست از وضعیت معیشتی خود راضی هستند، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جای پیدا کردن راهکار برای حل این مشکلات ترجیح می‌دهد آنها را به گردن دولت قبل انداخته و خود را در حاشیه امن قرار دهد و با این راهکار به سراغ دغدغه‌های اصلی خود برود.

سال گذشته گردو غبار اهواز، امسال آتش سوزی جنگل‌ها در تابستان، سیل ایلام، گرد و غبار کرمان، باران‌های خوزستان نشان می‌دهد هنوز اقدام مؤثری برای بهبود کیفیت محیط زیست این شهرها انجام نشده است و تنها حرف است و وعده و وعیدی که معلوم نیست کی آغاز و کی به نتیجه خواهد رسید!

اما مگر در سال‌های گذشته بارش باران نداشتیم؟! چرا تا این حد زندگی مردم مختل نمی‌شد؟ چرا گرد و غبار هنوز بر زندگی مردم سایه انداخته است و هر روز در شهرهای مختلف کشورمان خودی نشان می‌دهد؟ چرا باران‌های خوزستان امسال بلای جان مردم شده است؟

خانم ابتکار آتش سوزی‌های مکرر جنگل‌های مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ را در تابستان امسال به خاطر دارید؟ آتش سوزی‌های مکرری که در مجموع بیش از ۳۰۹ هکتار از جنگل‌های ایلام را طعمه حریق کرد و بخشی از آنها در مناطق تحت حفاظت سازمان رخ داد، آیا می‌دانید منشاء سیل ایلام از سوی این جنگل‌ها بوده است و با ازبین رفتن جنگل و پوشش‌های گیاهی، خاک نتوانست در برابر بارش سنگین باران مقاومت کند و پدیده سیل تشدید شد؟ اگر از عوامل طبیعی مانند میزان بارندگی بگذریم از بین رفتن جنگل‌هایی که در مسیر سیل قرار داشتند باعث تشدید سیل و ورود آن به خانه‌های مردم شد.

در زمانی که مردم ایلام در صفحه اینستاگرام ابتکار خواستند تا رئیس سازمان محیط زیست برای مهار آتش سوزی‌ها کمکی کند، ابتکار در پاسخ به آنها تنها به یک جواب اینستاگرامی بسنده کرد درحالیکه اگر در آن زمان اقدام مناسبی انجام می‌شد شاید الان بسیاری از مردم ایلام در آب زندگی نمی‌کردند و قطعا خسارات سیل بسیار کمتر از آن چیزی بود که اکنون شاهد آن هستیم.

قصه مردم خوزستان و مشکلاتشان که دیگر بر کسی پوشیده نیست، مردم خوزستان عادت کرده‌اند هر سال در پاییز و زمستان منتظر مشکلات آب و هوا باشند و در مقابل سکوت مسئولان را نظاره کنند، آنها امسال بارش‌هایی را تجربه کردند که گفته می‌شد اسیدی است اما اسیدی بودن آن از سوی رئیس سازمان محیط زیست و مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تکذیب شد، بارانی که اسیدی نبود اما تعداد زیادی از هموطنانمان را روانه بیمارستان‌ کرد و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.

ابتکار، در کانال تلگرام خود در مورد علت این باران‌‌ها نوشت: «متاسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تاکنون قطعی نشده است. پس از مشکل سال ۹۲، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت فرآوری حدود ۳۰ هزار بشکه نفت سنگین و ترش در داخل شهر اهواز را متوقف کرد تا شاید این مشکل تنفسی پایان یابد. به طور کلی ۱۸ گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است. در مجموع و با توجه به بررسی‌های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده‌های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می‌آید گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کناکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه‌های آبان و آذر رخ می‌دهد و در ماه‌های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.»

در حالی تنگی نفس مردم خوزستان در زیر بارش باران زندگی را برای آنها سخت کرده است اما با توضیحات ابتکار گویی مردم مقصر هستند که لاستیک‌ها و زباله‌هایشان را سوزانده‌اند و کناکارپوس‌ها و گیاهانی مقصر هستند که بی موقع گرده افشانی کرده‌اند، اینها هستند تا سوءمدیریت‌ها توجیه شود.

ماه‌های پایانی سال گذشته را هنوز مردم اهواز و خوزستان فراموش نکرده‌اند ماه‌هایی که گرد و غبار میهمان ناخوانده آنها شده بود و رئیس سازمان علی رغم انتقادهای زیادی که صورت گرفت در روزهای بحرانی در کنار آنها حاضر نشد تا یک روز گرد و غباری را در کنار مردم خوزستان تجربه کند.

ابتکار در مورد وضعیت هوای خوزستان گفته است: «در مورد هوای خوزستان اقدامات دیگری هم صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود.»

مردمی که هنوز هیچ تأثیر مثبتی از این عملکردها را در زندگی خود احساس نکرده‌اند باید هنوز منتظر بمانند تا ببینند چه زمانی رئیس سازمانی که متولی محیط زیست کشور است و پیش از این نیز ۸ سال در دولت اصلاحات سکاندار محیط زیست کشور بوده است در مورد این اقدامات توضیح خواهد داد.

وی همچنین در همایش روز جهانی آسم که اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت و گفت: در موضوع گرد و غبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند.

خانم رئیس این روزها سرگرم چه کارهایی است؟

اما در این میان خالی از لطف نیست نگاهی به کارهایی کنیم که رئیس سازمان محیط زیست این روزها با آنها سرگرم است، از آغاز دولت یازدهم در پورتال سازمان محیط زیست بخشی با عنوان «اهم برنامه کاری روزانه دکتر معصومه ابتکار» ایجاد شد که اگر سری به آن بخش بزنید آخرین پستی که در آنجا قرار گرفته است مربوط به روز جمعه ۱۷ مهر ماه ۹۴ است، که در برنامه‌های آن روز آمده است: ارسال پیام به همایش ضرورت‌های ملی رسانه از نگاه محیط زیست- مطالعه گزارش‌ها و ارجاع مکاتبات اداری-حضور در فضای مجازی و مطالعه نظرات کاربران» از آن تاریخ به بعد دیگر خبری از برنامه‌های روزانه رئیس سازمان در پورتال نیامده است.

در این روزها که مردم در هر کدام از شهرها به نحوی با موضوعاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیازمند مدیریت صحیح است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی قم می‌رود و با بیان اینکه ایجاد فضای سالم سیاسی به منظور فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی برای دولت اهمیت فراوانی دارد، اظهار داشت: انصافا در این دولت فضای سیاسی کشور بسیار تغییر کرده است و برگزاری چنین نشست‌هایی در دانشگاه‌ها در دولت گذشته تقریبا غیر ممکن بود.

بر اساس متن کامل صحبت‌های رئیس سازمان که در پورتال این سازمان آمده است، ابتکار در سخنان خود در این همایش که بازهم بر محور سیاست می‌چرخد حتی در گفته‌های محیط زیستی خود بازهم سیاست را دخیل می‌کند به عنوان مثال در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت مجدد تشکل‌های زیست محیطی در دوره دولت یازدهم، گفته است: در حالی که دولت گذشته اجازه فعالیت به این تشکل‌ها را نمی‌داد، در دولت یازدهم به لطف همت و تلاش رئیس جمهور و انگیزه و علاقه مردم تعداد آنها به ۲٫۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

ابتکار که این روزها با مشکلاتی نیز در سازمان تحت مدیریتش از سوی کارکنان مواجه شده است، در هر همایش و جلسه‌ای سعی می‌کند به این اعتراض‌ها رنگ و بوی دیگری بدهد، در جمع دانشجویان نیز فرصت را غنیمت دانسته و بازهم به این اعتراض‌ها اشاره می‌کند و با اشاره به حضور ۷۷۰ نیرو در سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست کشور، می‌گوید: در این سازمان نشست‌ها و گفت و گوهای نزدیک و مستقیم با کارکنان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی به گفته کارکنان محیط زیست از زمان دولت اصلاحات تاکنون بی سابقه بوده است، تصریح کرد: این سازمان تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد، در جهت حل مشکلات پرسنل خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی همچنین به محدودیت‌های بودجه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر بودجه مصوب شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و گفته است: این سازمان به هیچ وجه نمی‌تواند، بیشتر از آن چیزی که مجلس تصویب کرده، به کارکنان خود به عنوان حقوق و مزایا پرداخت کند.

به این ترتیب رئیس سازمان محیط زیست آب پاکی را بر روی دستان کارکنان معترض سازمان خود نیز می ریزد تا امیدوار به تغییر شرایط نباشند.

خانم رئیسی که هر روز منتقدان خود را متهم به سیاسی کاری می‌کند جالب است که حتی در صحبت‌های تخصصی محیط زیست هم نمی‌تواند علاقه‌اش به سیاست را پنهان کند و جسته و گریخته از هر بابی وارد شود گویی باید از در سیاست خارج شود! و این است حال و روز محیط زیست کشورمان در سایه یک مدیر سیاسی!

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.