کد خبر : 51215
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 نوامبر 2015 - 9:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فشاگری مدیر حقوقی پرسپولیس علیه رویانیان/او با ژوزه سه قرارداد بست بسته هستند

فشاگری مدیر حقوقی پرسپولیس علیه رویانیان/او با ژوزه سه قرارداد بست

فشاگری مدیر حقوقی پرسپولیس علیه رویانیان/او با ژوزه سه قرارداد بست

به گزارش اهروصال به نقل از ایران ورزشی،اما آرش نجفی مدیر حقوقی باشگاه پرسپولیس به نکات تازه و عجیب و غریبی در این خصوص اشاره می‌کند که می‌تواند اتفاقات تازه‌ای را در خصوص نوع همکاری ژوزه – پرسپولیس به وجود بیاورد. آقای نجفی، حرف‌های آقای رویانیان را خواندید که درباره طلب ژوزه و رای فیفا

به گزارش اهروصال به نقل از ایران ورزشی،اما آرش نجفی مدیر حقوقی باشگاه پرسپولیس به نکات تازه و عجیب و غریبی در این خصوص اشاره می‌کند که می‌تواند اتفاقات تازه‌ای را در خصوص نوع همکاری ژوزه – پرسپولیس به وجود بیاورد.

آقای نجفی، حرف‌های آقای رویانیان را خواندید که درباره طلب ژوزه و رای فیفا صحبت کرده؟
بله، اما در خصوص آن قسمت از حرف‌های ایشان که گفته‌اند فقط مسوولیت ۳۱۱ هزار یورو طلب ژوزه را به عهده می‌گیرند، موافق نیستم. در واقع حکم ۳۱۱ هزار یورو بابت اصل طلب ژوزه صادر شده و به هر تقدیر سه تا ۹۰ هزار یورو به علاوه ۴۵ هزار یورو هم خسارت تاخیر بوده که این هم به عدم انجام تعهدات قراردادی که بسته شده، صادر شده. یعنی اگر ما ایشان را اخراج نمی‌کردیم یا باب مذاکره را باز کرده و مشکل را حل و فصل می‌کردیم کار به اینجا نمی‌کشید. حالا من دنبال مقصر جلوه دادن کسی نیستم و فقط از منظر تحلیلی می‌بینم و پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهم که مسائلی در نوع قرارداد هم وجود دارد.
چه مسائلی؟
اجازه بدهید اولا یک نکته را بگویم. متاسفانه ما در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال‌مان آنقدر با کمبود زیرساخت‌های حرفه‌ای مواجه بوده‌ایم که قرارداد مانوئل انگلیسی نبوده و نسخه فارسی ارائه داده‌اند. من واقعا از سازمان لیگ فوتبال ایران تعجب می‌کنم که با یک مربی خارجی قراردادی تنظیم و ثبت شده اما موارد اصلی را رعایت نکرده‌اند. طبیعتا متولی فوتبال یک کشور باید به قراردادها نظارت کند و باید قوانین بین‌‌المللی براساس اساسنامه و مقررات بین‌المللی فیفا رعایت شود اما این مساله وجود نداشته و قرارداد دو زبانه برای ایشان تنظیم نشده.
مثلا می‌شد قرارداد را فارسی – پرتغالی تنظیم کرد؟
بله باید قرارداد دو زبانه تنظیم می‌شد اما فارسی – انگلیسی هم نیست. البته این جزو وظایف باشگاه‌ها نیست و سازمان لیگ که فوتبال را حرفه‌ای می‌کند، از طریق دستگاه‌ها و بازوهای اجرایی که دارد باید باشگاه‌ها را ملزم به رعایت این موارد کند. همانطور که سازمان لیگ در بعضی زمینه‌ها کارگاه‌های آموزشی می‌گذارد و مجوز حرفه‌ای‌گری می‌دهد باید در این مورد هم کار می‌کرد. حالا ببینید درخصوص این موضوع چقدر مشکل داشتیم که باز هم تاکید می‌کنم من این مساله را متوجه آقای رویانیان و مدیریت وقت باشگاه پرسپولیس نمی‌بینم و مساله متوجه دستگاه نظارتی فوتبال است.
پس قرارداد ژوزه با پرسپولیس به زبان فارسی بوده؟
بله اما وقتی یک قرارداد فارسی با یک مربی خارجی ثبت می‌کنند باید او را از نکاتش آگاه کنند و اینکه آیا مترجم همان جا هر بندی را توضیح داده و ایشان نوشته برای من تفهیم کرده‌اند و من با علم به این موضوع قرارداد را امضا کرده‌ام یا نه. بعد می‌آیند برای اینکه ما را دور بزنند تا آنجایی که من اطلاع دارم شنیده‌ام چون گفته‌اند آن قرارداد فارسی بوده، آمده‌اند یک قرارداد انگلیسی هم منعقد کردند. مبلغ قرارداد اولیه یک میلیون و هشتاد هزار یورو بوده و مجددا در همان تاریخ قرارداد دیگری هست که به مبلغ ۷۲۰ هزار یورو بسته شده. قرارداد اول فارسی – انگلیسی است و قرارداد دوم صرفا انگلیسی.
پس آن قرارداد صرفا فارسی چه بود؟
ببینید کلا سه تا قرارداد وجود دارد. قرارداد اول که در سازمان لیگ ثبت شده کلا به زبان فارسی است به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان. اما ظاهرا باشگاه به ژوزه می‌گوید شما کاری به آن قرارداد نداشته باشید و به قرارداد خودمان توجه کنید که اینجا باشگاه یک قرارداد فارسی – انگلیسی می‌نویسد و بعد آن قرارداد صرفا انگلیسی را به آن اضافه می‌کنند که جایی ثبت نشده. موضوع اینجاست که رقم قرارداد اول ۴۰۰ میلیون بوده برای سقف قرارداد اما مبلغ قرارداد دوم و سوم به یورو است و مبلغ هم فرق می‌کند.
هر دو قرارداد باشگاه یک تاریخ دارد و آقای رویانیان هم امضا کرده؟
بله.
بحث شکایت متقابل باشگاه پرسپولیس از ژوزه به کجا رسید؟
آن که کلا رد شد.
طبیعی بود چون وقتی ژوزه را به محل تمرین و هتل تیم راه ندادند و او هم فیلم گرفت می‌تواند مدعی شود اخراجش کرده‌اند.
بله کلا رد شد ضمن اینکه استراتژی باشگاه است که اهمیت دارد. همان موقع آقای رویانیان و آقای شکری در برنامه نود کلی دفاع کردند که کار ما درست بوده اما می‌خواهم بگویم اگر درست بود که مردود نمی‌شد. شما باید رویه‌های مختلفی از این دست قراردادها بین کارفرما و مستخدم را رعایت کنید و به روابط استخدامی کاملا اشراف داشته باشید. شاید بگویند ما قانون کار را به درستی می‌شناسیم اما طبق قوانین فیفا هر اتفاقی از این دست با قوانین کشور سوییس اعمال می‌شود. در ماده ۲۲ تعیین وضعیت بازیکنان آمده اگر هر اختلافی جنبه بین‌المللی داشته باشد با قوانین سوییس در موردش حکم صادر می‌شود. مثلا مشکلات یوفا در خود یوفا حل می‌شود اما اگر مربی از یک کنفدراسیون به کنفدراسیون دیگری برود و کار کند این جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند. وقتی جنبه بین‌المللی پیدا کرد قوانین ماهوی سوییس بر قضیه حاکم می‌شود. کسی که قرارداد می‌بندد باید بداند در روابط بین یک کارفرما و یک مستخدم کسی که خدمات می‌دهد باید چه مسائلی را رعایت کند و براساس آن قرارداد را تنظیم کند. یا وقتی شما استراتژی داری تا مربی را اخراج کنی یا نکنی باید با اشراف به این قوانین کار کنی. به علاوه اینکه در فیفا رویه معمولی در قبال پرونده‌ها وجود دارد که تا الان اجرا شده است. در واقع براساس همان قانون کار سوییس و مجموع عرف‌هایی که بر مقررات فوتبالی فیفا حاکم بودند آرایی صادر شده که یک رویه را ایجاد کرده است. مثلا اگر موضوع مشابهی وجود داشته باشد قاضی از همان رای قبلی پیروی می‌کند. بنابراین حتما باید قوانین و مقررات سوییس و فیفا را بشناسید و بعد درباره اخراج و شکایت تصمیم بگیرید.
احتمالا با این توضیحات آقای رویانیان باید روشن شده باشد.
من اینها را توضیح دادم چون در مصاحبه آقای رویانیان خواندم ایشان گفته بودند می‌خواستند به فیفا کلک بزنند اما در بحث حقوقی اگر می‌خواهید ترفندی به کار ببرید باید قوانین را بدانید. طبیعی است من ترفندی به کار می‌برم تا حقوق باشگاه و کشورم را حفظ کنم اما لازمه‌اش اشراف به دو پارامتری است که گفتم.
این مساله که آقای رویانیان می‌گویند خسارات به خاطر پیگیری نکردن مدیران بعدی به وجود آمده درست است؟
اصلا بحث‌ها پیگیری نشده. ابتدا آقای شکری بودند و بعد یک گروه دیگر خارجی که من آنها را نمی‌شناسم کار را در دست گرفته‌اند و اقدامات قانونی انجام داده‌اند و لایحه نوشته‌اند که فیفا براساس آن لوایح رای داده اما حالا مشخص می‌شود آن لوایح موثر واقع نشده است.
کل مبلغ بدهی به ژوزه و دستیارانش چقدر است؟
۳۱۱ هزار یورو اصل طلب ژوزه است و یک ۴۵ هزار یورو و سه تا ۹۰ هزار یورو به ازای چهار سال خسارتش به او تعلق گرفته که کلا می‌شود ۶۲۴ هزار یورو. بقیه‌اش هم مربوط به دستیاران اوست و کلا می‌شود ۸۰۸ هزار یورو.
اما سایت‌ها چیزی که نوشته بودند جمعش می‌شد یک میلیون و ۴۳۸ هزار یورو.
کل بدهی ۸۰۸ هزار یورو است. طبق قرارداد مبلغ ۰۳۶ هزار یورو هم باید بابت فسخ قرارداد ژوزه غرامت داده شود که اگر این مبلغ را با ۸۰۸ هزار یورو جمع کنیم، می‌شود همان مبلغ یک میلیون و ۸۳۴ هزار یورویی که شما می‌گویید در سایت‌ها هم آمده
چطور با رقم قرارداد کلی ژوزه و دستیارانش که حدود ۲/۵ میلیون یورو می‌شود نمی‌خواند؟ البته می‌دانید که آنها ۵۰ درصد پول‌شان را گرفته بودند.
از آنجایی که من هنوز Grands (دلایل حکم) را نگرفته‌ام نمی‌توانم دقیق بگویم چرا اینطور بوده.
شما درخواست Grands را فرستاده‌اید؟
بله، همان موقع فرستادیم.
۱۰ روز طول می‌کشد به دست‌تان برسد؟
نه بین یک ماه و نیم تا ۳ ماه طول می‌کشد. اما نکته حایز اهمیتی که باید مدنظر داشته باشید این است که رای ۸۰۸ هزار یورو با توجه به ۵۰ درصدی که به این مربیان پرداخت شده، صادر شده. خودم احتمال می‌دهم شاید فیفا این رای را برای مدت زمانی که ژوزه کار کرده صادر کرده و گفته در مدتی که ایران نبوده پولی به او تعلق نمی‌گیرد. البته تا زمانی که Grands نرسد هیچ چیز مشخص نمی‌شود.
و حرف پایانی؟
باز هم می‌گویم معضل قراردادها در سازمان لیگ باید آسیب‌شناسی شود. مثلا ژوزه یک قرارداد فارسی ۴۰۰ میلیونی دارد و دو تا قرارداد دیگر با ارقام و فرمت متفاوت. حالا معلوم نیست اگر بحث حقوقی و مالیاتی پیش بیاید باید به کدامیک از این قراردادها استناد کرد اما مشخصا در این موضوع نقص بزرگی وجود دارد و نهایتا اینکه ۸۰۸ هزار یورو به دولت ضرر خورده.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.