کد خبر : 47140
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اکتبر 2015 - 17:40
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شوراها زیر ذره‌بین پارلمان/ گپ‌های برجامی نمایندگان بسته هستند

شوراها زیر ذره‌بین پارلمان/ گپ‌های برجامی نمایندگان

شوراها زیر ذره‌بین پارلمان/ گپ‌های برجامی نمایندگان

خانه ملت امروز شاهد گپ‌های برجامی نمایندگان پس از قرائت گزارش نهایی روز گذشته کمیسیون ویژه برجام بود.   به گزارش اهروصال به نقل از  فارس، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.  195 نفر از





خانه ملت امروز شاهد گپ‌های برجامی نمایندگان پس از قرائت گزارش نهایی روز گذشته کمیسیون ویژه برجام بود.
 

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

 195 نفر از وکلای ملت در صحن  علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۹۲ نماینده مجلس خالی است.

ادامه بررسی گزارش کمیسیون قضایی مبنی بر طرح اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

به دنبال آن اسامی تأخیر کنندگان آغاز جلسه علنی از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

۱- محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانهشر

۲- یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار

۳- علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو

۴- روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران

۵- الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان

۶- محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم

۷- سید رمضان شجاعی‌کیاسری نماینده مردم ساری

۸- محمدباقر شریعتی نماینده مردم بهبهان

۹- نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی

۱۰- سید علی طاهری نماینده مردم گرگان

۱۱- سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس

*مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری ۲ سال دیگر تمدید شد

نمایندگان پارلمان در ادامه، لایحه یک‌فوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب هفتم آبان ۸۶ از تاریخ انقضای آن به مدت ۲ سال تمدید شد.

وکلای ملت با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات این لایحه را مصوب کردند.

همچنین نمایندگان با ۱۲۲ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه، جزئیات لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

*با رأی نمایندگان:اصلاح نسبت سود خالص سال مالی شرکت‌های سهامی عام جهت پاداش هیأت مدیره‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه به طرح اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت رأی موافق دادند.

بر این اساس، با رعایت شرایط مقررات در ماده ۱۳۴ نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیأت مدیره در نظر گرفته شود به هیچ وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از ۳ درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از ۶ درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخته است، تجاوز کند.

در هر حال این پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیر موظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت مدیره بیشتر باشد.

مصوبه مجلس در ادامه تأکید دارد: مقررات اساسنامه و هرگونه تصمیمی که مخالف با این ماده باشد باطل و بلااثر است.

نمایندگان مجلس همچنین در دو تبصره‌ای که به ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت الحاق کردند مقرر داشتند شرکت‌های دولتی مشمول مقررات این ماده در خصوص پاداش هیأت مدیره نیستند و تابع حکم مقررات در ماده ۷۸ مدیریت خدمات کشوری مصوب مهر ۸۶ هستند.

همچنین در تبصره دوم که با رای نمایندگان به ماده مذکور الحاق شد تصریح شده است: چنانچه شخصی که عضو هیأت مدیره یک شرکت است مجدداً به عنوان عضو هیأت مدیره شرکت دیگر انتخاب شود بابت عضویت جدید مجاز به اخذ هیچ نوع دریافتی، حقوق، مزایا، حق حضور در جلسه و پاداش نمی‌باشد، متخلف از حکم این تبصره ملزم به استرداد وجوه دریافتی به شرکت و نیز پرداخت جزای نقدی معادل وجود مذکور است.

با اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی:

*لایحه معاهده بین ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت

نمایندگان پارلمان لایحه اعاده شده معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بدون اصلاح، بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند که بدین ترتیب لایحه مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وکلای ملت همچنین لایحه اعاده شده الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مورخ ۱۹۹۶ کنوانسیون پیشگیری از از آلودگی دریا ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد، مورخ ۱۳۷۲ از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا، به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در اجرای ماده ۱۶ این پروتکل رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

*نمایندگان طرح حمایت از مالکیت صنعتی را به کمیسیون قضایی ارجاع دادند

طرح حمایت از مالکیت صنعتی – ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری که یک فوریت آن پیش‌تر به تصویب رسیده بود با رأی نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی و حقوقی بازگردانده شد.

نمایندگان با ۱۴۰ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع طرح مذکور را به کمیسیون ارجاع دادند.

*گپ‌های برجامی وکلای ملت در پی قرائت گزارش نهایی

در این میان نمایندگان پارلمان به دنبال قرائت گزارش نهایی کمیسیون ویژه در روز گذشته، در لابه لای دستورات و نطق‌های امروز به گپ‌های خودمانی همچنین تبادل نظر پیرامون برجام و بررسی‌های صورت گرفته پرداختند.

*موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی

سپس نمایندگان کلیات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

این طرح که برای بررسی به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود، پس از جلسات مکرر با حضور پیشنهاد‌دهندگان، نمایندگان دستگاه‌های ذیربط، مشاوران و پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسیده بود.

وکلای ملت با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این طرح را مصوب کردند.

*طبق مصوبه مجلس: تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر تهران کاهش یافت

وکلای خانه ملت پارلمان پس از تصویب کلیات، وارد بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران شدند و ماده یک آن را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر به شرح ذیل است:

الف- شهرهای تا ۵۰ هزار نفر، پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل

ب- شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار نفر تا ۲۰۰ هزار نفر، هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل

پ- شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر، نه نفر عضو اصلی و شش نفر عضو علی‌البدل

ت- شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر، یازده نفر عضو اصلی و هفت نفر عضو علی‌البدل

ث- شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر تا ۲ میلیون نفر، سیزده نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی‌البدل

ج- شهرهای با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر، پانزده نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر عضو علی‌البدل

چ- شهر تهران، بیست و یک نفر عضو اصلی و یازده نفر عضو علی‌البدل

طبق تبصره این ماده، ملاک تشخیص جمعیت هر شهر، آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن با اعلام رسمی مرکز آمار ایران است.

وکلای ملت با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

به گزارش فارس، پیش از این تعداد اعضای اصلی شورای شهر تهران ۳۱ عضو و تعداد اعضای علی‌البدل هم ۱۲ نفر بود که طبق مصوبه امروز مجلس تعداد اعضای اصلی شورای شهر تهران ۲۱ نفر و تعداد اعضای علی‌البدل هم ۱۱ نفر خواهد بود.

*اصلاح نحوه خاتمه خدمت شهرداران از سوی مجلس

نمایندگان خانه ملت در ادامه در بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تبصره ۴ ذیل بند یک ماده ۷۱ قانون مزبور را اصلاح کردند.

بر طبق این اصلاحیه که در قالب ماده ۲ در طرح آمده بود دوره خدمت شهرداران در صورت استعفای کتبی با تصویب شورا، برکناری توسط شورای شهر در صورت از دست دادن یکی از شرایط قانونی با رعایت مقررات ذیربط و تعلیق طبق مقررات قانونی خاتمه می‌پذیرد.

نمایندگان مجلس ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با ۱۳۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به تصویب رساندند.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.