کد خبر : 45246
تاریخ انتشار : جمعه 25 سپتامبر 2015 - 19:56
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تشکیل ستاد ویژه رسیدگی حادثه منا به ریاست وزیر کشور بسته هستند

تشکیل ستاد ویژه رسیدگی حادثه منا به ریاست وزیر کشور

تشکیل ستاد ویژه رسیدگی حادثه منا به ریاست وزیر کشور

معاون اول رئیس جمهور از تشکیل ستاد ویژه پیگیری ابعاد حادثه منا به ریاست وزیر کشور و عضویت تعدادی از وزرای کابینه دولت خبر داد. به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از نشست فوق‌العاده هیئت دولت که به منظور بررسی ابعاد حادثه منا تشکیل شده بود در





معاون اول رئیس جمهور از تشکیل ستاد ویژه پیگیری ابعاد حادثه منا به ریاست وزیر کشور و عضویت تعدادی از وزرای کابینه دولت خبر داد.

به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از نشست فوق‌العاده هیئت دولت که به منظور بررسی ابعاد حادثه منا تشکیل شده بود در سخنانی گفت: حادثه منا حادثه بسیار  دردناک و تلخی برای جهان اسلام بود و قلب همه مسلمانان را به درد آورد. 

وی افزود: این حادثه قلب تمام مسلمانان بخصوص مردم مسلمان ایران را جریحه‌دار کرد. بخصوص حجاج بیت‌الله‌الحرام که در لباس احرام مشغول اعمال حج بودند، در این حادثه جان خودشان را از دست دادند وتعدادی مصدوم و مجروح شدند. این حادثه ناگوار و تلخ را به عموم مسلمانان جهان و به ملت بزرگ ایران و نیز مقام معظم رهبری تسلیت عرض می‌کنیم و برای بازماندگان و داغداران از خداوند متعال صبر و اجر مسئلت داریم. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: جلسه فوق‌العاده ا مروز دولت که در تاریخ خودش کم سابقه است که در عصر جمعه جلسه تشکیل دهد، به دلیل اهمیت موضوع حادثه منا و تاکیدی است که آقای رئیس جمهور از صبح امروز که ساعت ۲ نیمه شب وارد نیویورک شدند از داخل هواپیما با بنده تماس گرفتند و صحبت کردند که حتما امروز جلسه دولت برگزار شود، بنابر این این جلسه تشکیل شد تا راجع به این مسئله تصمیم‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد: همین الان هم قبل از انجام این مصاحبه در تماسی از بنده پیگیری کردند و نتیجه جلسه را به اطلاع ایشان رساندم. 

جهانگیری ادامه داد:‌از روز گذشته که عمق این اتفاق برای ما روشن شد، در ارتباط نزدیک همواره رئیس سازمان حج و هم با سررست حجاج و نماینده ولی فقیه آقای قاضی عسگر و نیز با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان مرتب و مکرر در ارتباط و تماس بودیم. عمق حادثه بسیار بالاست و تعداد تلفات در همین آمار و ارقامی است که تا الان از زبان مسئولین گفته شده است.

وی با اشاره به جزئیات جلسه امروز هیئت دولت گفت: در این جلسه به چند بخش پرداختیم یکی در ارتباط با مسائلی که منجر به این حادثه شده و علل اصلی حادثه پرداخته بود. اطلاعاتی که دوستان از وزارت خارجه داشتند ارائه کردند. دولت عربستان مسئول امنیت و حفاظت جان حجاج است.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران می‌دانند که ما در سالهای گذشته با اینکه جمعیت‌تمان کمتر بود ۱۵۰ هزار حاجی در موسم حج به عربستان اعزام می‌کردیم گفت اما به دلایلی که عربستان اعلام کرد که این تعداد حجاج را آمادگی ندارد که پذیرایی کند بنابر این تعداد را کاهش دادیم و تا حدی که عربستان تایید کرد ما پذیرفتیم و برای کشورها از جمله ایران سهمیه گذاشته شد که آن را به حدود ۶۵ هزار نفر کاهش دادیم معنای آن این است که دولت عربستان قادر است با توجه به اینکه مراسم حج مراسمی است که هر سال تکرار می‌شود و اتفاق جدیدی نیست که در سالهای گذشته انجام نشده باشد، باید قاعدتا بتواند وقتی این تعداد را کاهش داده مراسم را به نحو مطلوب برگزار کند که متاسفانه در سال جاری دو اتفاق افتاد که هر دو این اتفاقات حجاج ما بطور مشخص آسیب دیدند و برای ادامه حرمین اتفاقات ناگواری بود.

معاون اول رئیس جمهور به حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالاحرام اشاره کرد و گفت: این اتفاق در مکانی اتفاق افتاد که بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر در آن حضور دارند. اینها حریم حفاظتی دارد و نباید در این زمان در این محل مستقر می‌بودند. که این یکی از اتفاقات تلخ بود واتفاق بسیار مهم هم همین اتفاقی بود که دیروز در منا اتفاق افتاده است.

جهانگیری افزود: نکته آشکار حادثه منا که هیچ تردید  و تحلیلی برای دولت ایران است و آن قطعی است، سوء مدیریت در این حادثه کاملا واضح است. بی‌تجربگی یا کم تجربگی افرادی که در آن روز صحنه را مدیریت می‌کردند، نتوانستند این حادثه را مدیریت کنند کاملا روشن است لذا دولت ایران معتقد است که باید دولت عربستان پاسخگو باشد وباید کاملا علل بروز این سانحه را بررسی کند و برای کشورهای مثل ایران که آسیب زیادی از این حادثه دیدند، در جریان بررسی قرار گیرند و نمایندگانشان در بررسی‌ها حضور یابند تا بتوانند دقیقا مشخص کنند که چه اتفاقاتی منجر به این مسئله شده است.

وی تصریح کرد: سازمانهای بین‌المللی و سازمانهای اسلامی باید به وظایف قانونی خودشان در این زمینه عمل کنند و باید حتما در این بررسی فعال باشند و به کشورهای اسلامی گزارش دهند که چرا این اتفاق افتاده است؟

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: مسئله دیگر، مسئله صحنه حجاج ایران در داخل عربستان است که سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری ظرف دو روز گذشته با تمام قدرت عمل کرده و انتظار داریم که دولت عربستان همکاری کامل هم در زمینه انتقال مجروحین و هم در زمینه پیدا کردن مفقودین انجام دهد.

وی اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما آمادگی داریم که دولت تیم‌های پزشکی هم برای رسیدگی به وضعیت مجروحین و نینز کشورهای دیگر به عربستان اعزام کند. ما آمادگی داریم که مجروحین ایرانی و غیرایرانی را در کشور مورد پذیرایی قرار دهیم. ما به محض اینکه دولت عربستان اعلام آمادگی کند هواپیما‌هایی با تیم‌های پزشکی اعزام خواهیم کرد تا مجروحین را منتقل کنیم و اگر مجروحین دیگر کشورها نیزا به مدوا داشته باشد از آنها پذیریایی می‌کنیم.

وی مسئله جانباختگان  حادثه منا را مسئله بسیار مهمی برای دولت دانست و تاکید کرد: باید در اولین فرصت بتوانیم پیکرهای پاک این جانباختگان را به داخل کشور منتقل کنیم. از همین فردا هواپیماهای جمهوری اسلامی آمادگی دارند که با مجوزی که داده می‌شود به عربستان برای بازگرداندن پیکر جانبازان حادثه اعزام شوند. امیدواریم که در اولین فرصت این اتفاق بیفتد و آنها حتما به تهران ورود خواهند کرد و در تهران مورد استقبال مقامات رسمی کشور قرار خواهند گرفت. 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات موضوع مفقودین است همانطور که اعلام شد تعدادی از حجاج ما مفقود هستند و ما فکر می‌کنیم که دولت عربستان تمام امکانات خود را برای همکاری بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ما بسیج کند تا بتوانند به بیمارستانها سرکشی کنند و در بین مجروحین و جانباختگان حضور یافته و افراد را شناسایی کرده تا سریعتر تکلیف مففودین مشخص شود. 

وی اضافه کرد: باید شرایطی به وجود آید که حجاج ایران در مکه و مدینه اعمالشانرا به صورت کامل انجام دهند و با اطمینان و آرامش کامل بتوانند حج خودشان راتکمیل کنند وانشاءالله به سلامت به کشور برگردند. 

جهانگیری در بخش دیگری ازسخنانش به برنامه‌‌ریزی‌های دولت برای مواجه با جانباختگان حادثه منا اشاره کرد و گفت: برخی از استانهای کشور تعداد افرادی که تا الان در آمار وجود دارد، دارای جانباختگان بیشتری هستند. قرار شد در استانداری‌ها ستادی تشکیل شود تا با خانواده‌های جانباختگان تماس بگیرند ومراسم‌‌های برای آنها برگزار کنند. البته ستادی هم در تهران به ریاست وزیر کشور و با عضویت وزیر ارشاد، امور خارجه، وزیر بهداشت، راه و شهرسازی و سازمانهایی مانند هلال احمر و هواپیمایی تشکیل شده که اولین جلسه‌شان بلافاصله پس از جلسه فوق‌العاده دولت تشکیل شده که الان در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: کلیه مسائل داخلی کشور ومرتبط با مسائل حج در این ستاد سازماندهی و مدیریت خواهد شد و همه دستگاه‌ها مکلفند در چارچوب سیاست‌های که این ستاد وضع می‌کند همکاری کند و ستادهایی که در جاهای دیگر تشکیل شده در صورتی که ادامه کارشان ضرورت داشته باشد باید در چارچوب سیاست‌هایی که این ستاد وضع می‌کند بتوانند  عملیات خودشان را انجام دهند.

وی با اشاره به اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور برای رسیدگی به ابعاد حادثه منا گفت: دولت عربستان مسئول این حادثه است و باید پاسخگو باشد و ما باید در بررسی علل این حادثه دستگاه دیپلماسی‌مان حضور داشته باشد. ما با کشورهای منطقه و مسلمان رایزنی خواهیم کرد و به هر حال تلاش می‌کنیم که اینطور وقایعی که منجر به این می‌شود که جهان اسلام و مسلمانان جهان آسیب ببینند و حج به عنوان یکی از محل‌هایی که همواره محل تجمع مسلمانان است، باید مدیریت درستی بر آن اعمال شود، حتما موضوعات آن راپیگیری خواهیم کرد تا انشاالله کارها به نحو مطلوب پیش رود تا بتوانیم رضایت همه کشورهای اسلامی را تامین کنیم.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.