کد خبر : 4422
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 فوریه 2015 - 15:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اردوغان به ایران می‌آید بسته هستند

اردوغان به ایران می‌آید

اردوغان به ایران می‌آید

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، محمود واعظی در همایش بازرگانان ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی ایران گفت: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون روسای جمهور ایران و ترکیه چهار بار با یکدیگر ملاقات داشته اند و در آینده ای بسیار نزدیک نیز اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران سفر خواهد





به گزارش اهروصال به نقل از مهر، محمود واعظی در همایش بازرگانان ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی ایران گفت: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون روسای جمهور ایران و ترکیه چهار بار با یکدیگر ملاقات داشته اند و در آینده ای بسیار نزدیک نیز اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران سفر خواهد کرد.

وی افزود: بنا داریم در سفر پیش روی رئیس جمهور ترکیه، روابط سیاسی، منطقه ای، فرهنگی و اقتصادی دو کشور را به شدت افزایش دهیم و همچنین مشکلات پیش روی روابط تجاری را حل کنیم، لذا تصور می رود که به یک افق بزرگ تر و بالاتر بیاندیشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اعتماد در سطح رهبران دو کشور و در بالاترین سطوح به وجود آمده که هیچگاه در گذشته سابقه نداشته است، بنابراین وقت آن رسیده که از این اعتماد بهره برداری لازم را داشته باشیم.

به گفته واعظی، هدف گذاری دو رئیس جمهور دستیابی به سطح روابط تجاری ۳۰ میلیارد دلاری دو کشور است و امروز سطح روابط ۱۵ میلیارد دلار است که اگر بخش خصوصی دو کشور فعالانه تر حضور یابند، می توانیم با پشتیبانی دولت‌ها بسترسازی لازم را صورت دهیم.

وی افزود: رسیدن به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برای ایران و ترکیه دور از دسترس نیست، البته در این میان نیاز داریم روابط بانکی را بازتعریف کنیم و تعداد بانک‌های کشور را افزایش دهیم و بر این اساس قرار است افزایش بانک‌های مشترک و روابط بانکی را نیز پیش رو داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: روابط ریلی و راه آهن دو کشور باید افزایش یابد و از راه آهن موجود نیز حداکثر استفاده را صورت دهیم، ضمن اینکه برای آینده نیز باید مرزهای جدیدی را تعریف کنیم که تجارت روان از آنها صورت گیرد.

واعظی تاکید کرد: راه آهن دوم ایران و ترکیه مسیر بازرگان راه اندازی خواهد شد و مقدمات آن فراهم شده است.

به اعتقاد وی، مرز بازرگان دیگر جوابگوی حجم گسترده روابط تجاری ایران و ترکیه نیست و در سفر قبلی هیات ایرانی به آنکارا نیاز به یک مرز جدید مطرح شد که از هفته قبل هیاتی در سطح معاون حمل و نقل و تجارت به خوی رفتند و بررسی های لازم را صورت دادند، ضمن اینکه امروز نیز وزیر ترکیه ملاقاتی با وزیر راه و شهرسازی ایران داشته که کلیات توافق در خصوص این مرز جدید انجام شده است اما بر روی جزئیات باید کار کارشناسی بیشتر صورت گیرد.

وی اظهار داشت: برخی نگرانی ها در رابطه با موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه صورت گرفته و این موافقت نامه امضا شده است اما دست نخورده باقی نخواهد ماند بلکه براساس نیازمندی ها و منافع تجار دو طرف قابلیت اصلاح دارد، بنابراین چنانچه اصلاحاتی مدنظر تجار است، می تواند به مسئولان اتاق بازرگانی منعکس کنند تا بتوانیم اصلاحات را انجام دهیم.

واعظی تاکید کرد: هفته آینده نیز هیاتی به آنکارا سفر خواهد کرد تا در رابطه با مشکلات تعرفه ای شیشه و پتروشیمی مذاکرات با طرف ترک انجام شود.

 

انتهای پیام/ف

source


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.