کد خبر : 42692
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 - 17:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای برتری مقرنس و کاشی هفت‌رنگ استان فارس در نمایشگاه سراسری صنایع دستی زنجان بسته هستند

برتری مقرنس و کاشی هفت‌رنگ استان فارس در نمایشگاه سراسری صنایع دستی زنجان

برتری مقرنس و کاشی هفت‌رنگ استان فارس در نمایشگاه سراسری صنایع دستی زنجان

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس گفت: هنرمندان صنایع دستی استان فارس در دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان حضور داشتند و موفق به کسب رتبه برتر این نمایشگاه شدند. به گزارش اهروصال، زهرا الحمدی اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی استان فارس در دهمین جشنواره ملی آش





معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس گفت: هنرمندان صنایع دستی استان فارس در دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان حضور داشتند و موفق به کسب رتبه برتر این نمایشگاه شدند.

به گزارش اهروصال، زهرا الحمدی اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی استان فارس در دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان حضور داشتند و موفق به کسب رتبه برتر این نمایشگاه شدند.

وی افزود: براساس بررسی های صورت گرفته از سه منظر نظرسنجی از متخصصان، بازدید کنندگان و غرفه‌داران در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان زنجان هنرمند شیرازی رضا جان‌علی در رشته مقرنس‌کاری از استان فارس به عنوان سومین غرفه برتر این نمایشگاه معرفی شد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همچنین علی تعبدی در رشته کاشی هفت‌رنگ به عنوان اولین غرفه برتر این نمایشگاه معرفی گردید.

کاشی هفت‌رنگ نوعی کاشی‌کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است و از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار سفید به ابعاد ۱۵در ۱۵ و ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر و رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آید و پس از طراحی و رنگ‌آمیزی با لعاب به کوره رفته سپس آماده نصب می‌گردد.

کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت‌رنگ شیراز از شاخصه‌های مهم این هنر است و از نمونه‌های بارز هنر کاشی هفت‌رنگ در شیراز می‌توان به کاشی‌کاری مسجد وکیل، ‌مسجد نصیرالمللک،‌ خانه زینت‌الملوک و غیره اشاره کرد.

همچنین مقرنس‌کاری عبارت است از حجم‌های فرورفته و برجسته (به شکل لانه زنبور) که با بهره‌گیری از گچ یا کاشی یا چوب یا فلز در زیر گلدسته مناره‌ها، بالای ایوان مساجد و دیگر ابنیه و نیز بالای محراب مساجد کاربرد دارد و از عوامل فزاینده زیبایی و توجه در معماری سنتی ایران است.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.