کد خبر : 41629
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 آگوست 2015 - 19:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای پرورش ماهی در قفس در استان گیلان بسته هستند

اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای پرورش ماهی در قفس در استان گیلان

اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای پرورش ماهی در قفس در استان گیلان

معاون اداره کل آبزی پروری گیلان گفت: هدف اصلی از تولید در قفس، برند ماهیان دریای خزر است و مصوبه‌ای برای ۱۰ هزارتن تولید با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای ۲ سال در نظر گرفته شده است که تاکنون ۵۰ درصد آن به این امر اختصاص یافته است. به  گزارش اهروصال، احمد قناعت





معاون اداره کل آبزی پروری گیلان گفت: هدف اصلی از تولید در قفس، برند ماهیان دریای خزر است و مصوبه‌ای برای ۱۰ هزارتن تولید با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای ۲ سال در نظر گرفته شده است که تاکنون ۵۰ درصد آن به این امر اختصاص یافته است.

به  گزارش اهروصال، احمد قناعت پرست عصر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه در اداره کل شیلات گیلان در بندرانزلی  با بیان اینکه تلاش شیلات بر این است که گونه‌های بومی ماهیان دریای خزر را در قفس پرورش دهد اظهار داشت: ماهیانی که بیش از ۱۵ سال از عمرشان در این دریا می‌گذرد بومی اطلاق می‌شوند.

وی گفت: تاکید اصلی برای پرورش ماهی در قفس برروی ماهیان بومی و خاویاری است که پرورش آنان بیش از سه سال طول می کشد اما سرمایه‌گذاران برای برگشت هرچه سریع‌تر سرمایه علاقه‌مند به پرورش ماهیان آزاد و قزل آلا در قفس هستند.

معاون اداره کل آبزی پروری گیلان خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تولید در قفس، برند ماهیان دریای خزر است و هزاران هکتار از اراضی ساحلی استعداد پرورش ماهیان بومی و منطقه‌ای را دارا هستند که به جز پرورش ماهی قابلیت دیگری ندارند و لازم است که پرورش ماهی در این زمین های ساحلی و با آب دریا انجام بپذیرد.

قناعت‌پرست گفت: بحث اراضی تولیدی نیز جزء استراتژی تولید است که با وجود هزاران هکتار از اراضی ساحلی، در حال حاظر فقط ۲۲ مزرعه به تولیدبرند ماهیان دریای خزر مبادرت کرده اند که از این تعداد ۱۷ مزرعه در آب‌های داخلی و ۵ مزرعه نیز در اراضی ساحلی وجود دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آن‌جا که این زمین‌های ساحلی با آب دریا بی‌نیاز می‌شوند ارزش اقتصادی و تجاری آنان به مراتب بیشتر از مزرعه‌های پرورش ماهی است ولی هدف هر دو مشترک و در زمینه تولید خاویار، گوشت سفید و تاٌمین بچه ماهیان است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضرپرورش ماهی در قفس در اولویت قرار دارد خاطرنشان کرد: در همین راستا مصوبه‌ای برای ۱۰ هزارتن تولید با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای ۲ سال در نظر گرفته شده است که تاکنون ۵۰ درصد آن  به این امر اختصاص یافته است.

قناعت پرست گفت: تعداد ۱۷ سرمایه‌گذار برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده‌اند که تاکنون  برای ۱۰ نفر ازآنان تخصیص پروانه کسب و بهره برداری انجام شده است وعمده‌ترین این سایت‌های سرمایه‌گذاری در کیاشهر، حسن رود، جفرود، کپورچال، بند انزلی  و لیسار انجام می‌شود.

 وی با توجه به افزایش جمعیت و آلودگی‌ها، میزان بهره‌برداری از ماهی سفید در دریای خزر را در سال ۱۳۶۰ بیش از۳۰۰ تن اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم امروز به بیش از ۸ هزارتن می رسد و تکثیرمصنوعی باتوجه به تمام محدودیت‌ها توانست بر مسائل عدیده زیست محیطی غلبه کند.

معاون اداره کل آبزی‌پروری، بچه ماهیان را تضمین کننده وجود ماهی در آینده دریای خزر دانست و گفت: شاید تولید در قفس، ساده‌ترین راه دسترسی به گوشت سفید است که  به این منظور ابتدا باید مزارع را درجهت تولید، آماده و در نتیجه ایجاد شغل کنیم.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.