کد خبر : 40160
تاریخ انتشار : شنبه 22 آگوست 2015 - 22:41
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای هنر هالا در قاب هنر تئاتر؛ به یاد غواصان شهید بسته هستند

هنر هالا در قاب هنر تئاتر؛ به یاد غواصان شهید

هنر هالا در قاب هنر تئاتر؛ به یاد غواصان شهید

حسن بابایی: حکایت جالبی است؛ حکایت هالا.« هالا صدای اندیشه ی ماست. حکایتی از چگونه بودن ما». روی موج بی انتهای هالا که سوار می شوی دنیا برایت مفهومی دیگر دارد. مفهومی بسیار متفاوت از آنچه که اکثر مردم گرفتار آنند. مفهومی بسیار فراتر از خورد و خوراک و دغدغه ی تولد و مرگ. فراتر

حسن بابایی: حکایت جالبی است؛ حکایت هالا.« هالا صدای اندیشه ی ماست. حکایتی از چگونه بودن ما».

روی موج بی انتهای هالا که سوار می شوی دنیا برایت مفهومی دیگر دارد. مفهومی بسیار متفاوت از آنچه که اکثر مردم گرفتار آنند. مفهومی بسیار فراتر از خورد و خوراک و دغدغه ی تولد و مرگ. فراتر از روزمره گی. هالا هنری می شود برای زندگی، برای پربار زیستن. هنر، اجتماع، وظیفه شناسی، مردم و خدا مفهومی دیگر برایت دارند. مفهومی حقیقی.
هالا هنری برخاسته از سرزمین ماست و هدیه ای برای همه ی جهانیان. هنر متعالی است. در این میان هنر زیبای تئاتر ارتباطی عمیق با ارسباران دارد. هنری که بنیانگذارش در ایران یک ارسبارانی است: میرزا جعفر قراجه داغی.
اما چگونه شد که هالاکاران در نقش شهدای غواص ظاهر شدند؟ عوامل بسیاری دست در دست هم داد تا چنین اتفاق فرخنده ای شکل بگیرد. عواملی که هر یک به تنهایی ارزش چنین همکاری را داشتند. اهر زادگاه استاد ملک جهانی است و وظیفه ای خاص بر هالاکارانش متصور است تا هر چه در توان دارند برای توسعه و معرفی اش بکنند. از سویی اهر زادگاه پدر تئاتر ایران است، وظیفه ی مشابهی را نیز هنرمندان تئاتر اهر احساس می کنند. به همین منظور و با پشتوانه ی ارتباط ریشه دار تئاتر با اهر است که هنرمندان جوان اهری، تئاتر کوتاه ارسباران را ابداع کردند و به نامش مردم و مسئولین و داوران و هنرمندان تئاتر را از جای جای ایران به اهر دعوت کردند. حتی داوری ایرانی ساکن آلمان. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد. و مدیران کلی از استان. هنرمند برجسته ی کشور و فرزند شایسته ی اهر حسین محب اهری. و بیش از ۳۰۰ هنرمند در قالب ۵۰ گروه هنری از ۲۵ استان کشور.
هالا و اهر ارتباطی خاص دارند. تئاتر و اهر نیز اینچنین اند. نام هنر و نام اهر پل ارتباطی هالا و تئاتر می تواند باشد، تا در کنار یکدیگر برای توسعه ی هالا، اهر و تئاتر بکوشند.
از سویی موضوع تئاتر پیشنهادی به هالاکاران به اندازه ای ارزشمند بود که پاسخی جز « آری» نداشت: « شهدای غواص».
شهید در ظاهر به خاطر نامش و در اصل به خاطر کارش ارزشمند است. چنان ارزشمند که به احترامشان به پا خیزیم. سینه صاف کنیم و با افتخار از هنرشان بگوییم. هنر شهادتشان. شهادتشان در راه ایران و اسلام. و هالاکاران اهری به احترام نام و کار شهدای غواص وارد صحنه تئاتر شدند و همه ی تلاششان را کردند تا کاری ماندگار بکنند. فرصت کوتاه بود و هالاکاران با تئاتر ناآشنا و کم آشنا. اما هالاکاران هر کاری را برعهده بگیرند به بهترین نحو به پایان می برند. صحنه هایی بود که فقط یک رزمی کار می توانست اجرایش کند و چه رزمی کاری بهتر از هالاکاران؟ در عرض کمتر از سه هفته ۱۳ هالاکار اهری به صورت فشرده به فراگیری نقش هایشان پرداختند. از ۱۲ تئاتر اهر فقط ۲ اثر به بخش مسابقه سراسری راه یافتند و جالب اینکه کار هالاکاران انتخاب اول داوران در بازبینی بود.
هالا کاران بار دیگر ثابت کردند که سرزمینشان، هنر، فرهنگ، اعتقادات و شهدا برایشان مهم است. ثابت کردند که توان کار و حضور در هر فعالیت اجتماعی و فرهنگی را دارند بدون چشم داشت و بدون غرض.
جشنواره ی سراسری تئاتر کوتاه ارسباران از ۲۴ تا ۲۸ مرداد ۹۴ جریان داشت و در اختتامیه ی جشنواره هالاکاران پاسخ تلاششان را گرفتند. نمایش شهدای غواص که با ایفای نقش توسط هالاکاران اهری به روی صحنه رفته بود نامش هم زیبا بود: « بیر دریا سئوگی».
بیر دریا سئوگی در طول جشنواره سر و صدای زیادی کرده بود. هنرمندان تئاتر نیز تعجب می کردند که چگونه ممکن است ۱۳ رزمی کار در طول فقط ۳ هفته تئاتر را اینچنین فرا بگیرند. زمان اعلام نتایج که رسید بیر دریاسئوگی در ۳ بخش رتبه ی اول را کسب کرد. مجری جشنواره که خود رئیس انجمن نمایش استان بود با آب و تاب فراوان از این اثر تمجید کرد و همانجا که مسئولین روی صحنه بودند از معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر کل ارشاد استان خواستار حضور این اثر در مسابقات استانی پیش رو، البته بدون طی مراحل بازبینی و داوری و روال قانونی متداول شد. این پیشنهاد با حضور همزمان مدیر کل ارشاد و بیان جملاتی در تمجید از نمایش شهدای غواص همراه شد و همانجا اعلام نمود این اثر در مقام و عنوان نخست بدون طی هیچگونه مراحل قانونی مستقیما به جشنواره ی استانی خواهد رفت.
آری هالاکاران فقط وظیفه ای را که بر عهده گرفته بودند به نحو احسن انجام دادند. آنها سعی شان را کردند و نتیجه اش را دیدند. هالا نیز به جمع کثیری از هم میهنانمان معرفی شد. در کنار هنرمندان، داوران حاضر نیز با هالا آشنا شدند. یکی از داوران جوان و تعدای از هنرمندان علاقه مند از استانهای مختلف در مدرسه هالا حضور یافته به تمرین پرداخته و با هالا از نزدیک آشنا شدند. می گفتند در هیچ جای ایران چنین مورد مهمان نوازی قرار نگرفته بودند و مدرسه ی هالا را همچون خانه ی خود می دانستند. جایی که در آنجا راحتند و احساس صمیمیت کامل راحتی و آرامش می کنند. دوستی ها بیشتر شد و روابط صمیمانه تر. و دلیل این روابط و دوستی های خاطره انگیز چیزی نبود غیر از هالا و تئاتر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.