کد خبر : 37237
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آگوست 2015 - 19:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای هدر رفت ۷۰ درصدی آب با آبیاری سنتی در باغات شهرستان اهر بسته هستند

هدر رفت ۷۰ درصدی آب با آبیاری سنتی در باغات شهرستان اهر

هدر رفت ۷۰ درصدی آب با آبیاری سنتی در باغات شهرستان اهر

عباس فلاحی باباجان در گفتگو با خبرنگار اهروصال، گفت: در طول سه ماهه نخست امسال با توجه به بارش های مداوم باران هیچگونه مشکلی در تامین آب شرب و کشاورزی نخواهیم داشت و سد ستارخان هم در بخش کشاورزی و هم در مصارف آب شرب پاسخگوی نیازهای شهرستان است ولی نمی توانیم این موضوع را

عباس فلاحی باباجان در گفتگو با خبرنگار اهروصال، گفت: در طول سه ماهه نخست امسال با توجه به بارش های مداوم باران هیچگونه مشکلی در تامین آب شرب و کشاورزی نخواهیم داشت و سد ستارخان هم در بخش کشاورزی و هم در مصارف آب شرب پاسخگوی نیازهای شهرستان است ولی نمی توانیم این موضوع را تایید کنیم که در آینده با چالش اساسی در خصوص کمبود آب مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته به علت خشکسالی مشکلاتی در بخش کشاورزی بوجود آمد و با کاهش چشمگیر آب مواجه بودیم، افزود: طبق پیش بینی های کارشناسان دو سال دیگر بحران کم آبی و خشکسالی در کشور و بخصوص در آذربایجان شرقی تشدید می شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تاکید بر اینکه سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب از آب شهرستان اهر به دریاچه خزر می ریزد، گفت: ایجاد سدهای معیشتی، مانع از هدر رفتن این سرمایه عظیم ضروری است چرا که این مقدار بخش بزرگی از مشکلات آبی را در این شهرستان حل می کند.

فلاحی باباجان با اشاره به اینکه آب روستاهای آللو، نقدوز، آلمان، کردلر، کقالق و غیره هدر می رود، افزود: احداث سد معیشتی در این روستاها پیشنهاد شده و این طرح پیشنهادی در وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام مطالعات است که اگر تایید شود نزدیک به هشت سد ایجاد خواهد شد تا مشکلاتی از نظیر کمبود آب نداشته باشیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سه طرح برای مدیریت آب پایاب سد ستارخان می توان انجام داد که در قدم نخست باید باغات منطقه به کنتور آب مجهز شوند که اعتبار لازم برای این طرح در بودجه سال ۹۴ اختصاص داده شده، قدم دوم برق دار کردن چاه های حاشیه پایاب سد ستارخان و از همه مهمتر استفاده از سیستم آبیاری قطره ای باغات پایاب سد ستارخان است که متاسفانه آبیاری به روش سنتی و قدیمی باعث هدر رفت ۷۰ درصدی آب در بخش کشاورزی می شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: برای اجرای طرح آبیاری قطره ای ۸۵ درصد هزینه را دولت پرداخت می کند و مابقی توسط کشاورزان و باغداران تامین می شود.

فلاحی باباجان از ایجاد بیش از ۴۰ سد معیشتی در شهرستان های اهر و هریس با تخصیص اعتبار کامل توسط دولت خبر داد و گفت: سال گذشته مقرر شده بود که برای ایجاد سد معیشتی هزینه ۸۵ درصد از طریق دولت و ۱۵ درصد توسط روستائیان پرداخت شود که با پیشنهاد کمیسیون عمران در مجلس این رقم در سال ۹۴ به ۱۰۰ پرداخت توسط دولت انجام خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.