کد خبر : 36927
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آگوست 2015 - 23:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای «چاک شومر» و امید صهیونیستها برای تولد یک چهره ضد ایرانی در سنا بسته هستند

«چاک شومر» و امید صهیونیستها برای تولد یک چهره ضد ایرانی در سنا

«چاک شومر» و امید صهیونیستها برای تولد یک چهره ضد ایرانی در سنا

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، عبدالحمید بیاتی: هر چند بعد از توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان، آیپک به عنوان قدرتمندترین لابی صهیونیست ها در آمریکا واکنش محتاطانه ای را به آن نشان داد و حتی برخی کارشناسان مدعی شدند که آیپک به طور ضمنی از این توافق حمایت

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، عبدالحمید بیاتی: هر چند بعد از توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان، آیپک به عنوان قدرتمندترین لابی صهیونیست ها در آمریکا واکنش محتاطانه ای را به آن نشان داد و حتی برخی کارشناسان مدعی شدند که آیپک به طور ضمنی از این توافق حمایت کرده اما با آغاز بررسی این توافق در کنگره آمریکا آیپک نیز دست به کار شده تا با افزایش تعداد مخالفان این توافق در کنگره، از تصویب آن در کپیتال هیل جلوگیری کند. 

در همین رابطه روز گذشته اعلام شد که لابی های صهیونیستی ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خواهند کرد تا از تصویب این توافق در کنگره آمریکا جلوگیری کنند و روزنامه گاردین نیز گزارش داد که لابی پرنفوذ آیپک بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری را برای تبلیغ در ۴۰ ایالت آمریکا اختصاص داده و حتی این احتمال مطرح شده است که یک میلیاردر یهودی مانند «شلدون ادلسون» تا صد میلیون دلار برای این کارزار هزینه کند.

ادلسون، ۸۱ ساله، صاحب رشته کازینوهای آمریکایی، دوست نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، است و از بزرگ‌ ترین اهداءکنندگان پول به کارزارهای جمهوری‌خواهان افراطی آمریکا محسوب می‌شود.

اما صهیونیست ها فقط از این یک راه وارد نشده اند و راه های دیگری را نیز برای جلوگیری از تصویب توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا در پیش گرفته اند که مهمترین مورد آن مواجهه چهره به چهره با سناتورهایی است که در مورد این توافق هنوز به جمع بندی لازم نرسیده و همچنان در حال بررسی مفاد آن هستند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های آمریکایی، گویا هنوز ۱۵ نفر از سناتورهای دموکرات تصمیم قطعی خود را در مورد موافقت و یا مخالفت با توافق هسته ای ایران نگرفته اند و از همین رو لابی های صهیونیستی به شدت در تلاش هستند تا این ۱۵ نفر را به اردوگاه خود اضافه کنند. 

در میان این ۱۵ نفر چاک شومر حساب جداگانه ای دارد. 

چاک شومر کیست؟ 

چاک شومر از سناتورهای یهودی عضو حزب دموکرات است که از نیویورک توانسته به کنگره راه یابد. وی همچنین از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۹ نیز در مجلس نمایندگان حضور داشته و هم اکنون به عنوان سومین چهره سرشناس دموکرات ها در سنا به حساب می آید و گفته می شود که در سال ۲۰۱۷ و پس از بازنشسته شدن سناتور «هری رید» رهبر فعلی دموکرات ها در سنا،  وی به عنوان رئیس دموکرات ها در سنا حاضر خواهد شد. 

این توضیحات کوتاه اهمیت جایگاه شومر و همچنین رأی وی را نشان می دهد و از آنجا که او یک یهودی است پیوستن او به کمپین مخالفت با توافق هسته ای ایران، وزن مخالفان این توافق را در کنگره به طور چشمگیری افزایش می دهد. 

بر همین اساس لابی های صهیونیستی از مدت ها قبل کار بر روی شومر را آغاز کرده اند بطوریکه «پولیتیکو» در گزارشی در این خصوص می نویسد: در دو هفته گذشته بیش از «۱۰ هزار مورد» تماس تلفنی با دفتر شومر در نیویورک برقرار شده تا وی را از موافقت با توافق هسته ای ایران بازدارند. این تماس ها از طرف گروهی انجام شده است که با هدف از بین بردن توافق هسته ای ایران شکل گرفته است. 

به نوشته پولیتیکو، علاوه بر این تماس ها، لابی آیپک نیز بطور غیر مستقیم بر شومر فشار می آورد تا وی را وادار به مخالفت با توافق هسته ای ایران کند از همین رو در روزهای اخیر اعتراضاتی در مقابل دفتر شومر صورت گرفته و پلیس یک نفر از آنها را بازداشت کرده است. 

اما با وجود این فشارها شومر اعلام کرده که به هیچ وجه تماس ها و اعتراضات انجام شده در نظر نهایی وی تاثیر نداشته و او پس از بررسی دقیق توافق هسته ای ایران در مورد آن تصمیم می گیرد. 

با وجود این اظهارات شومر اما لابی های صهیونیستی اقدام به شایعه سازی کرده و مدعی شده اند که شومر حتما در روز رأی گیری با تصویب توافق هسته ای ایران مخالفت می کند. 

پولیتیکو در پایان می نویسد: شومر هم اکنون در دو راهی عجیبی قرار گرفته زیرا اگر وی با صدای بلند با این توافق مخالفت کرده و دیگر اعضای دموکرات کنگره را نیز دعوت به مخالفت با آن بکند از سوی هم حزبی های خود متهم می شود که در حال تخریب جایگاه باراک اوباما و هیلاری کلینتون است و اگر بطور مخفیانه با این توافق مخالفت کند از سوی لابی های صهیونیستی متهم خواهد شد که چرا مخالفت خود را علنی نکرده است. 

از سوی دیگر اگر شومر از این توافق حمایت کند حمایت لابی قدرتمند صهیونیست ها و همچنین ثروتمندان یهودی را از دست می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.