کد خبر : 36863
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آگوست 2015 - 12:22
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زغال اخته سمبولی از هویت شهرستان کلیبر بسته هستند

زغال اخته سمبولی از هویت شهرستان کلیبر

زغال اخته سمبولی از هویت شهرستان کلیبر

به گزارش اهروصال به نقل از کلیبر خبر، کلیبر، به خاطر قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند، دارای آب و هوای خاصی است که مشخصا برای بار آوری زغال اخته مناسب می‌باشد. به دلیل نبود صنایع صنعتی درمنطقه این محصول به صورت خانگی فرآوری شده و به فروش می‌رسد. می‌توان ادعا کرد که "زغال اخته"

به گزارش اهروصال به نقل از کلیبر خبر، کلیبر، به خاطر قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند، دارای آب و هوای خاصی است که مشخصا برای بار آوری زغال اخته مناسب می‌باشد. به دلیل نبود صنایع صنعتی درمنطقه این محصول به صورت خانگی فرآوری شده و به فروش می‌رسد.
می‌توان ادعا کرد که "زغال اخته" سمبولی از هویت کلیبر است.
چوب زغال اخته چگالی بالایی دارد و، بر خلاف چوبهای دیگر، در آب غوطه ور نمی‌شود. بخاطر این مشخصه چوب مذکور در ساخت دسته ابزارها و قطعات ماشین‌ها ارزش ویژه‌ای دارد.
بعد از قرن هفتم قبل از میلاد یونانی‌ها چوب زغال را در ساخت نیزه و کمان استفاده کردند.گستردگی استفاده از چوب زغال در اسلحه سازی باعث شد در اشعار یونانی مربوط سروده شده در قرون چهارم و سوم قبل از میلاد زغال اخته با نیزه مترادف شود.
در ایتالیا، چوب دستی چوپانان crognolo یا grugnale،به معنی درخت زغال، نامیده میشود.
تا سالها قبل چوبدستی‌های تهیه شده از درخت زغال بصورت عمده در بازار مکاره شهر اهر معامله میشد. از آنجا که اغلب این چوب‌ها از جنگلهای ارسباران می‌آمد، دولت برای حفاظت از محیط زیست خرید و فروش اینگونه چوب دستی‌ها را محدود کرده است.
شاید موقع خوردن زغال اخته هیچگاه به فکر خواص آن نبوده‌اید، اما این میوه ریز و خوشمزه خواص بسیاری نیز دارد.
این میوه دارای رنگی قرمز و بسیار ترش است. هنگامی که کاملا می‌رسد به رنگ سیاه و شیرین تبدیل می‌شود و کاربرد آن در صنایع غذایی و شکلات سازی، لواشک و… است
زغال اخته دارای ویتامین C و B است و مقدار زیادی آهن، کلسیم و منیزیم دارد.. زغال اخته حاوی بیش از ۱۰ درصد تانن، قند، پکتین، اسیدهای آلی و رنگدانه است. این میوه خوشمزه کم کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود. قند فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم است. مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است.
– مصرف عصاره زغال اخته برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است.علت این است که زغال اخته از چسبیدن باکتری بیماریزای اشرشیاکلی به دیواره مجرای ادرار جلوگیری می‌کند و موجب دفع آن از طریق ادرار می‌شود. به عبارت دیگر زغال اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک و از رشد و تکثیر باکتری و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. باکتری اشرشیاکلی عامل ۹۰ درصد عفونت‌های مجاری ادراری است.
– آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه مؤثر است. اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگیری دارد‌. آب زغال اخته می‌تواند ۵۰ درصد کلسیم یونیزه شده در ادرار را کاهش دهد.
– مصرف زغال اخته به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. علت این امر به سطح بالای فیتوشیمی زغال اخته بر می‌گردد. این امر موجب تولید آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین می‌شود که در سبزیجات و میوه‌های با رنگ تیره یافت می‌شود. در یک مطالعه بلند مدت روی تعدادی از زنان مشخص شد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان که رژیم غذایی مناسب با مقدار زیاد آنتوسیانین را اجرا می‌کردند به طور عمده‌ای کاهش یافت.
– زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک کند. پلی‌فنول‌های موجود در زغال اخته باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و برای سلامتی قلب مفید است.
– زغال اخته جزو میوه‌هایی است که از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. جوشانده زغال‌اخته در مداوای اسهال معمولی و اسهال خونی اثر دارد. به این صورت که باید یک قاشق سوپخوری زغال‌اخته را با فنجانی آب سرد مخلوط کرده و آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و پس از ۱۵ دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کرده و هر روز ۲ تا ۶ فنجانش را بنوشید.
– ابوعلی‌سینا، دانشمند و پزشک مشهور، آب زغال اخته را برای شستشوی زخم‌های جلدی و گرد ریشه آن را برای التیام زخم‌ها به کار می‌برد.
– با تمام این خواص مفید، مصرف بیش از اندازه زغال اخته باعث تهوع، اسهال، دل به هم خوردگی و سردرد می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.