کد خبر : 3541
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 ژانویه 2015 - 19:41
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای از هجمه به شورای نگهبان و نظارت بر صلاحیت‌ها تا ایده‌آل نبودن روحانی/ نمی‌خواهیم از زیر چتر نظام خارج شویم بسته هستند

از هجمه به شورای نگهبان و نظارت بر صلاحیت‌ها تا ایده‌آل نبودن روحانی/ نمی‌خواهیم از زیر چتر نظام خارج شویم

از هجمه به شورای نگهبان و نظارت بر صلاحیت‌ها تا ایده‌آل نبودن روحانی/ نمی‌خواهیم از زیر چتر نظام خارج شویم

به گزارش اهروصال به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری صبح امروز (پنج‌شنبه ۹ بهمن ماه) با حضور دبیر کل، اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های این حزب در تالار آدینه تهران برگزار شد. در این کنگره که برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب حضور داشتند پس از قرائت پیام هاشمی رفسنجانی و خاتمی





به گزارش اهروصال به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری صبح امروز (پنج‌شنبه ۹ بهمن ماه) با حضور دبیر کل، اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های این حزب در تالار آدینه تهران برگزار شد.

در این کنگره که برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب حضور داشتند پس از قرائت پیام هاشمی رفسنجانی و خاتمی برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله موسوی تبریزی، موسوی لاری، منتجب‌نیا، رهامی و علی مطهری سخنرانی کردند.

* تعدد احزاب فضای مردم‌سالاری دینی را باز می‌کند

قدرت‌الله علیخانی مشاور سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام وی به سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری را قرائت کرد.

متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌ای به تبع خویش افکار و اندیشه‌های متعددی را خلق می‌نماید و تفکر متنوع را در چارچوب قوانین عام شکل و سازمان می‌دهد و صاحبان آن تفکرات و احزاب، بر تضارب آراء و گفت‌وگوهای سیاسی و فرهنگی به جامعیتی می‌رسند که می‌تواند نقشه راه مردم و مسئولین یک جامعه به سوی پیشرفت‌های همه‌جانبه و عاقب‌ بخیری در دنیا و آخرت شود.

تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده، بن‌بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند و فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌نماید و در این مسیر آنچه عاید جامعه و جوانان می‌گردد پایداری، پیروزی، پویایی، نشاط و سرزندگی سیاسی است و می‌بینیم که در جامعه اسلامی ایران احزاب موجود با همه محدودیت‌هایی که دارند چگونه از ذات اسلامی نظام که همانا یستمعون القول و یتبعون احسنه است دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند تک صدایی مردم و جامعه را ناامید و مأیوس نماید.

با تشکر از زحمات همه کسانی که در جهت نهادینه کردن تحزب در کشور تلاش می‌نمایند برگزاری کنگره حزب مردم سالاری را نیز در جهت شناسایی نکات مثبت و منفی و تقویت فرهنگ احترام به آراء و نظرات دیگران می‌خواهم و امیدوارم نتایج این کنگره فراتر از حزب به جوانان و جامعه هم برسد که تأکید اسلام عزیز است در انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبایله لتعارفو.

*ریاست جمهوری روحانی ایده‌آل اصلاح طلبان نبود/ برای انتخابات مجلس و خبرگان باید منیت‌ها را کنار بگذاریم

حجت‌الاسلام محمدحسین موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم نیز طی سخنانی، با بیان اینکه باید شکرانه نعمت انقلاب اسلامی را به جا بیاوریم، اظهار داشت: باید نعمت‌هایی را که می‌توانستیم به دست آوریم اما به دست نیاورده‌ایم را بررسی کنیم و ببینیم چرا اینگونه بوده است.

موسوی‌تبریزی با اشاره به تلاش مردم و روحانیون برای پیروزی انقلاب به تحصن مرحوم منتظری در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: آیت‌الله طالقانی تأکید داشت اسلحه ما حضور مردم است.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم ادامه داد: اگر بتوانیم از احساسات پاک جوانان در مسیر صحیح استفاده کنیم قطعا می‌توانیم پیشرفت کنیم البته هیچکس معصوم نیست و اگر مسیر درست ترسیم شود شاید بزرگان تصمیماتی را که گرفتند اتخاذ نمی‌کردند.

وی در همین زمینه به انتخات ۹۲ اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۲ هیچ گاه تحریم انتخابات حرف ما نبوده و نخواهد بود چرا که راه عزت، اصلاحات و استقلال از طریق انتخابات به دست می‌آید.

موسوی‌تبریزی با بیان اینکه خیلی‌ها دوست دارند که عده‌ای انتخابات را تحریم کنند یادآور شد: برخی دوست ندارند که انتخابات آزاد باشد آن هم به اسم تأیید و رد صلاحیت که به نظر ما همه اینها یک مسیر است.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبی غیر از ایده‌آل طلبی است، گفت:‌ ایده‌آل طلبی یعنی راه اصلاحات را بشناسیم و بر اساس آنچه می‌توان اصلاح کرد پیش برویم.

وی ادامه داد: یک انسان انقلابی و اصلاح‌طلب باید زمان‌شناس و موقعیت‌شناس باشد و سیاست را بداند چرا که یک سیاستمدار باید بتواند بین خوب و خوب‌تر بهترین را تشخیص دهد.

موسوی‌تبریزی یکی از کارهای مهم احزاب را «تشخیص» عنوان کرد و افزود: احزاب به معنای بیانیه دادن در مناسبت‌های مختلف نیست بلکه باید بتوانند مصالح جامعه را تشخیص دهند.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم به موضوع رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۲ پرداخت و اظهار داشت: اقای هاشمی می‌توانست پس از رد صلاحیت پرخاشگری، اظهار ناراحتی یا حداقل قهر کند اما او به بزرگان گفته بود بنده از آنهایی نیستم که از انقلاب قهر کنم.

وی تأکید کرد: بنابراین دیدیم آقای هاشمی پس از رد صلاحیت آنچنان فضا را مدیریت کرد که اگر در کاندیداتوری باقی می‌ماند نمی‌توانست آنگونه مدیریت کند و یا مدیریت آقای خاتمی در مسائل مختلف اینگونه بود که با وجود توهینها و اهانت‌ها صبر و مداومت کرد و با دلسوزی تمام برای نظام زحمت کشید.

موسوی‌تبریزی با تأکید بر اینکه اگر نظام به هم بریزد به نفع هیچکس نیست، گفت: آنها نیز این مسئله را می‌دانند لذا پشت سر عصبانیت هیچ تدبیری وجود ندارد.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم با بیان اینکه برخی گلایه دارند و ما هم گله‌مندیم به انتقاد از دولت پرداخت و تصریح کرد: آقای روحانی رئیس‌جمهور شد اما آنطور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد نبود و اگر ما ایشان را تقویت نمی‌کردیم و بزرگان ایشان را تأیید نمی‌کردند نمی‌توانستیم به همین مقدار هم برسیم.

وی با بیان آنچه تکرار حرف‌های صهیونیست‌ها در داخل عنوان کرد، به بحث مذاکرات پرداخت و گفت: برخی درباره مذاکرات حرف‌های صهیونیست‌‌ها را اینجا شعار می‌دهند و دو طایفه به صورت یکسان ناراحت هستند که باید بدانیم چرا اینگونه است.

موسوی‌تبریزی ادامه داد: اگر امروز کشور ما آرامش دارد و نمی‌توانند ما را به طرفداری از داعش متهم کنند به خاطر مسیر اعتدالی است که رئیس‌جمهور دنبال و رهبری حمایت می‌کند.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی و آمریکایی اشاره کرد و یادآور شد: همانطور که رهبر معظم با جوانان اروپا صحبت کردند همه ما و مسئولان نیز باید با جوانان ایران آرام صحبت کنیم و تأکید کنیم دین را از اصل و ریشه آن بگیرند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اهداف ما جز از راه انتخابات پیش نمی‌رود، تصریح کرد: ما باید به شرط کنار گذاشتن منیت‌های خود در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری عمل کنیم.

*حزب مردم‌سالاری از پیش‌قراولان جبهه اصلاحات است

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس هیأت رئیسه حزب مردم‌سالاری نیز ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: حزب مردم‌سالاری سیزدهمین کنگره خود را امروز با شعار اصلاحات لازمه اعتدال برگزار می‌کند و از این رو با برنامه‌های مدون و مشخصی پیش قراول اصلاحات است.

محسنی‌بندپی با اشاره به کنگره حزب مردم‌سالاری در بهمن ماه سال ۹۱ یادآور شد: ما در آن کنگره فضا را برای شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ ایجاد کردیم و جرقه حضور مردم زده شد.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ما از شرایط بی‌انضباطی مالی عبور کردیم و با خردورزی، اندیشه، اعتدال و تدبیر توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که به توسعه امنیت پایدار در فضای اقتصادی و نشاط و آرامش سیاسی برسیم و شاهد تکامل آن باشیم.

وی به رشد مثبت اقتصادی علیرغم کاهش شدید قیمت نفت اشاره کرد و گفت: ما با این وجود به برابری واردات و صادرات غیرنفتی رسیده‌ایم که این از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

محسنی‌بندپی در پایان با اشاره به اینکه ما در آذر ۹۳ شاهد حضور همه جریانات سیاسی بودیم اظهار امیدواری کرد که برای انتخابات مجلس دهم نیز شاهد حضور حداکثری مردم و همدلی و وفاق بین آنها باشیم.

*اصلاح‌طلبان روش «احراز صلاحیت» را برای انتخابات قبول ندارند/ نمی‌خواهیم از زیر چتر نظام بیرون برویم

حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به فعالیت حزبی در ایران گفت: اولین پیام این همایش این است که تحزب و حرکت در چارچوب قانون امری نهادینه شده است.

وی ادامه داد: با اینکه قانون اساسی ما بر موضوع تحزب تأکید داشته اما همواره این موضوع مسئله‌ای بوده که نمی‌توانیم مدعی باشیم که به صورت کامل عملیاتی شده است و نگاه به تحزب همیشه در کشور ما با شک و تردید همراه بوده است.

موسوی لاری ادامه داد: اما امروز همه قبول دارند که تحزب راه منطقی رسیدن به هدف است و این حق در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به شعار همایش «اصلاحات لازمه اعتدال» گفت: البته این شعار را به شکل‌های مختلفی می‌توان خواند. وقتی در قالب یک حزب حرکت را سامان می‌دهیم باید هدف را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: اصلاحات یعنی اینکه راه رفته را بررسی کنیم و به آینده‌ای که این مشکلات و کمی‌ها وجود ندارد بنگریم.

موسوی لاری اضافه کرد: اصلاح‌طلبی در درون خود این مسئله را دارد که با پرخاشگری و خشونت‌گری راه اصلاحات را پیمود.

وی با بیان اینکه اعتدال راه است نه هدف، گفت: اعتدال وسیله‌ای است برای تبیین گفتمان و خود به تنهایی گفتمان نیست و امروز گفتمان جامعه ما اصلاح‌طلبی است که از مسیر اعتدال می‌توان به آن رسید.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: وقتی می‌گوییم اصلاحات یعنی اینکه می‌خواهیم زیر چتر همین نظام موارد را اصلاح کنیم؛ ما اصلاح‌طلبان نمی‌خواهیم چتر نظام از روی سر ما برداشته شود و از زیر این چتر بیرون برویم.

وی انتقادات اصلاح‌طلبان و بخشی از قوانین را یادآور شد و افزود: گاهی در تلقی از قوانین اشتباه رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال در بحث انتخابات یکی از موضوعات این است که مقامات مسئول و ناظر باید احراز صلاحیت کاندیداها را انجام دهند یعنی از همان ابتدا با عینک بدبینی به همه نگاه کرده و یکی یکی افراد را از فیلتر عبور دهند که اصلاح‌طلبان این روش احراز صلاحیت را قبول ندارند.

وی ادامه داد: یک نگاه دیگر نیز می‌گوید هر کسی که قانون اساسی را قبول دارد و به انقلاب اسلامی ملتزم است وارد شود و اگر شرطی را نداشت او را رد صلاحیت کنند و در این صورت ناظران مأمور می‌شوند که عدم صلاحیت افراد را بررسی کنند.

موسوی لاری مراجعه به آرای مردم را در برخی از موارد قابل قبول دانست و اظهار داشت: جاهایی هست که خود مردم می‌توانند درباره مسائل نظر دهند؛ درست است که نمایندگان رأی می‌دهند ولی نمایندگان را نیز همین مردم انتخاب کرده‌اند.

وی تصریح کرد: چرا نمی‌توانیم بگوییم که می‌شود در جامعه به آرای مردم مراجعه کرد آن هم از طریق رفراندوم و گاهی اوقات می‌توان در مباحث مختلف با مراجعه به آرای مردم به حل آن کمک کرد.

عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه اصلاحات الزاماتی دارد و همه باید به آن پایبند باشند، افزود: اولین مسئله‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که وقتی می‌گوییم اصلاح‌طلب یعنی اینکه من پرخاشگر نیستم؛ یک عده که نامشان در دعوا و درگیری است و موجودیت خود را در حفظ فضای تنش می‌دانند ممکن است در آستانه انتخابات تلاش کنند که فضا از آرامش خارج شود.

وی اضافه کرد: باید توجه شود که اگر عده‌ای خواستند فضا را تند کنند ما اجازه این کار را ندهیم.

موسوی‌ لاری با اشاره به اختلاف‌نظر و برخی گروه‌های اصلاح‌طلبی با یکدیگر اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در برخی موارد اختلاف برداشت و سلیقه دارند ولی باید تلاش کرد این مسئله به اختلاف راه منجر نشود و اجماع اصلاح‌طلبان هرگز نباید خدشه بردارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ممکن است دست‌هایی تلاش کنند که اصلاح‌طلبان درون خود اختلاف داشته باشند که باید به این مسئله با دقت توجه کرد.

* امیدواریم اصلاح‌طلبان شرمنده شهدای انقلاب اسلامی نشوند

حجت‌الاسلام محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات هم با تأکید بر اینکه ما حامی نظام جمهوریت هستیم، اظهار داشت: ما می‌خواهیم قانون اساسی در کشور اجرا شود.

رهامی به مسئله فساد اقتصادی اشاره کرد و افزود: اگر افرادی در فساد دست داشته‌اند قوه قضاییه باید با کمترین مماشات به جای اینکه به سراغ روزنامه‌ای که نامه آقای مطهری را چاپ کرده برود، با این مفاسد برخورد کند.

این فعال اصلاح‌طلب اظهار داشت: کسانی که در فساد دست داشته‌اند حق ندارند بر صندلی مجلس بنشینند چرا که آنجا جایگاه نمایندگان مردم است و اگر معلوم شود که فاسدند دیگر نباید حق حضور در مجلس داشته باشند.

وی با بیان اینکه مجلس باید انتخاباتش تأیید شود و افراد صالح در آن حضور یابند، گفت: من نمی‌گویم که در نظام شاهنشاهی فساد و ارتشاء نبوده است اما به عنوان کسی که از سال ۵۹ وارد کار شده‌ام می‌گویم این حد از فساد در ۲۰۰ سال از حکومت کشور ما بی‌سابقه بوده است لذا باید مشخص شود چه کسانی مسئول حقوق بیت‌المال و عدم نظارت بر آن هستند.

رهامی تصریح کرد: اگر کشور در آستانه طلاق و افزایش فساد و اعتیاد قرار دارد مسئول این فاسد شدن کسانی هستند که سبب خروج بیت‌المال از کشور شده‌اند.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه ضمن انتقاد از شورای نگهبان خاطر نشان کرد: یک فرد از خانواده شهید از فیلتر شورای نگهبان رد نمی‌شود اما کسانی که به سخنرانی آقای مطهری هجوم آوردند از این فیلتر می‌گذرند، این چه فیلتری است که جلالی‌زاده‌ها از آن رد نمی‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه ما ملتزم به قانون اساسی هستیم و در آستانه پیروزی انقلاب با امام تجدید پیمان می‌کنیم ابراز امیدواری کرد که اصلاح‌طلبان در توسعه اصلاحات مؤثر توفیق یابند و شرمنده شهدای انقلاب اسلامی نشوند.

*وزارت کشور دست نفوذی‌های دولت قبل را کوتاه کند/عمده مشکلات انتخابات به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان برمی‌گردد

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز طی سخنانی گفت: برگزاری این کنگره و کنگره‌های مشابه آن نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید قدم‌های مؤثری را تاکنون برداشته است.

وی با بیان اینکه ما ۸ سال انسداد سیاسی و سکوت را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: باید جهشی را برای باز شدن فضای سیاسی شاهد باشیم زیرا سال آینده ۲ انتخابات مهم را پیش رو داریم.

وی با اشاره به اظهارات برخی سخنرانان این همایش درباره شیوه تأیید صلاحیت کاندیداها برای انتخابات با بیان اینکه باید از یک فاجعه پیشگیری شود، ادامه داد: من از آقای هاشمی خواستم حالا که مجتمع تشخیص نظام در حال بررسی سیاست‌های کلی انتخابات است به این مسئله‌ (رد صلاحیت‌ها) خاتمه دهد.

وی با بیان اینکه ما بعد از رحلت امام مشکل رد صلاحیت‌ها را داشته‌‌ایم، افزود: هیچ‌کس روی این مسئله بحث ندارد که باید فیلتری در انتخابات وجود داشته باشد برای تأیید صلاحیت افراد ولی باید قانون حاکم باشد یا سلیقه اشخاص مخصوصی که وظیفه نظارت بر عهده دارند؟

قائم مقام حزب اتحاد ملی ادامه داد: ما در دولت‌های مختلف مشکل نظارت را داشتیم ولی در دوره گذشته از مجریان انتخابات به ناظران شکایت می‌بردیم چون تنگ‌نظری در اجرا بیشتر وجود داشت و هیأت‌های اجرایی منتخب معتمدین مردم نبودند بلکه منتصب بودند.

منتجب‌نیا ادامه داد: امیدواریم وزارت کشور دولت تدبیر و امید همت کند تا دست عوامل دولت گذشته که هنوز در دولت حضور و نفوذ دارند کوتاه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر مشکل ما به هیأت‌های نظارت برمی‌گردد، ادامه داد: اکثریت کسانی که رد صلاحیت شدند تنها با این جمله که «صلاحیت شما احراز نشد» رد می‌شوند و هیأت‌های نظارت پس از تأیید استعلام‌های ۴ مرجع مشخص، می‌گویند که برای ما ثابت نشده که شما آدم خوبی هستید؛ این حرف درست نیست و من به عنوان یک حقوقدان و استاد دانشگاه این را غیرشرعی و غیرحقوقی می‌دانم که اصل را بر فساد بگذاریم مگر اینکه برای چند نفر مخصوص صلاحیت احراز شود.

وی موضوع تأیید صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان را «حربه‌ای به دست برخی آقایان» خواند و افزود: مجلس باید این مسئله را بررسی کند و برای یک بار هم که شده ریشه این تناقض را دربیاورد تا حیثیت افراد زیر سؤال نرود.

*فضای آزادی بیان در دولت یازدهم کمتر شده/ نگفته‌ام که ۹ دی یوم‌الشیطان است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری، با اشاره به شعار این کنگره «اصلاحات لازمه اعتدال» اظهار داشت: من این شعار را با عنوان «اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال» تکمیل می‌کنم.

مطهری ادامه داد: ما برای اینکه اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است که هر چندوقت یکبار در سالروز انقلاب اسلامی به آسیب‌شناسی انقلاب خود بپردازیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم تا ببینیم در کجا نواقص داشته و در چه مواردی موفق بوده‌ایم یا عقب‌گرد کرده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این همان کاری است که شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و گفتند که نهضت اسلامی ممکن است با آفاتی مواجه شود، افزود: یکی از این آثار نفوذ اندیشه‌های غیر اسلامی و بیگانه به نام اسلام در اندیشه انقلاب است.

وی در عین حال با بیان این نکته که این امر مشکل امروز ما نیست، یادآور شد: این مسئله در ابتدای انقلاب و زمانی که خیلی از انقلابیون به مارکسیست گرایش داشتند وجود داشت.

مطهری آفت دیگر انقلاب اسلامی را تجددگرایی افراطی دانست و گفت: اینکه بخواهید اسلام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم و بگوییم دنیای امروز این احکام را نمی‌پسندد در اوایل انقلاب زیاد مطرح می‌شد اما امروز کمتر دچار این آسیب هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس رخنه فرصت‌طلبان را از دیگر آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: شهید مطهری درباره ناتمام گذاشتن نهضت هشدار دادند و گفتند مبادا مانند نهضت مشروطه کار ناتمام گذاشته شود که البته ما با این امر مواجهیم.

وی ابهام در طرح‌های آینده را یکی از مشکلاتی دانست که ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم و بر همین اساس ادامه داد: آخرین آمار از نوع نعلی است یعنی اینکه اخلاص و حسن نیت ما کم شده و قدرت طلبی‌مان زیاد شود که این از آسیب‌های امروز است.

مطهری تصریح کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی را فهرست کنیم معتقدم یکی از مواردی که در چند سال اخیر حاکم و افزایش هم یافته، عدم تحمل منتقد و مخالف است که باید با آن مبارزه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به مسئله آزادی بیان پرداخت و تاکید کرد: فضای آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است؛ چون یک دولتی که گرایش اصلاح طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند.

وی بر همین اساس یادآور شد: خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خیلی بیشتر شده است و این بخاطر توقیف و لغو امتیازهاست.

مطهری به وظایف هیأت نظارت بر مطبوعات اشاره و تاکید کرد: تکلیف این هیأت باید مشخص شود چرا که بنده ۴ سال عضو این هیأت بودم و نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند و تصمیم کارشناسی می‌گیرند اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند؛ پس فلسفه این هیأت چیست؟

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بنابراین یا باید هیأت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم یا نباید بدون مجوز این هیأت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود، بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم اما هنوز این مشکل باقی است.

وی در ادامه یادآور شد: مسئله‌ای که از اول انقلاب شهید مطهری درباره آن اظهار نظر کردند این بود که حتی احزاب غیر اسلامی مشروط به اینکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعالیت کنند حق فعالیت دارند و حتی امام فرمودند کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی حق فعالیت و آزادی بیان دارند اما شما این را با وضع امروزمان مقایسه کنید.

مطهری با اشاره به اینکه ما نباید تصمیمات دوره جنگ را در بحث آزادی بیان به امروز هم سرایت دهیم چرا که در آن مقطع ما محدودیت داشته‌ایم، افزود: ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنیم در حالیکه این امر با سیره پیامبر و ائمه ما سازگار نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به لزوم برخورد با کسانی که اقدام مسلحانه انجام می‌دهند به مسئله فتنه ۸۸ پرداخت و تصریح کرد: برخی می‌گویند شما حق ندارید درباره فتنه ۸۸ صحبت کنید، مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟ می‌گویند این تصمیم نظام است و نباید درباره آن حرف بزنید؛ بالاخره ممکن است تصمیم نظام هم اشتباه بوده باشد.

وی به مسئله ریزش‌ها و رویش‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مقصود رهبر انقلاب از این مسئله ریزش و رویش‌های طبیعی است اما برخی فکر می‌کنند هرچه ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است لذا  اگر هاشمی، ناطق، موسوی و کروبی هم از قطار انقلاب پیاده شوند فقط رسایی و کوچک‌زاده برای انقلاب اسلامی باقی می‌مانند.

مطهری با تاکید بر اینکه من نگران آینده انقلاب اسلامی هستم در عین حال گفت: برخی تصور می‌کنند که من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم در حالیکه بحث من نحوه برخورد با مخالفان است و معتقدم راه فعلی قابل دوام نیست، چرا کسی که خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم سعی دارید او را از نظام بیرون کنید و به جای وحدت به دنبال ترد افراد بروید.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد و یا تندروهایی که به مجلس یا سایر نهادها وارد شده‌اند، یادآور شد: نفوذ فرصت‌طلبان مسئله مهمی است.

وی افزود: شهید مطهری گفتند که انقلاب فرزند خور نیست و اگر کوتاهی شود این کوتاهی رهبران اصلی نهضت و نخبگان راستین نظام است که باعث می‌شود فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد.

مطهری به نطق خود در مجلس شورای اسلامی درباره رفع حصر سران فتنه اشاره کرد و یادآور شد: بنده در آنجا گفتم اگر در ۹ دی تفرقه باشد دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است اما برخی رسانه‌ها نوشتند که علی مطهری گفت که ۹ دی یوم‌الشیطان است و این بسیار تفاوت دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دیوار مصنوعی بین اصولگرایی و اصلاح طلبی باید شکسته شود چرا که به انقلاب اسلامی آسیب می‌زند، گفت: اصلاح طلبی و اصولگرایی باید در مقابل افراط و فرصت طلبی بایستد تا آینده بهتری داشته باشیم.

وی راه حل اساسی رفع مشکلات امروز را بازگشت به قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی ما مترقی است اما با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقد کرده‌ایم و در همه مسائل و نهادها حتی مقابل مجلس قانونگذاری می‌کنند که ما باید اینها را اصلاح کنیم.

*انتخابات آینده مجلس مهمترین انتخابات است/ به عهد خود با دولت پایبندیم و چشم‌داشتی نداریم

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات سخنران دیگر کنگره حزب مردم‌سالاری بود که اظهار داشت: ما روند کلی حرکت دولت را مثبت می‌دانیم چرا که همه به خاطر داریم دولت یازدهم با چه شرایطی روی کار آمد و با چه معضلاتی روبه‌رو بود.

وی تأکید کرد: ما از ابتدا نگاه‌مان حمایت از دولت بدون هیچگونه چشم‌داشتی بود، بنابراین به عهد خود با دولت یازدهم وفادار خواهیم بود اما دولت نیز بر مسائل اقتصادی و شعارهای خود جامعه عمل بپوشاند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در این همایش به برنامه‌های دشمنان در فضای مجازی و تخریب دهه ۵۰ اشاره و خاطرنشان کرد: امروز دشمنان ما در فضای مجازی بزرگترین آسیب را به جوانان می‌زنند و البته یک گسست بین نسل اول و سوم انقلاب وجود دارد که باید برای کاهش این شکاف تلاش کنیم.

عارف با تأکید بر این جمله که «ما برای تبیین انقلاب در نسل سوم کوتاهی کردیم» گفت: امروز مهم‌ترین دغدغه‌ برخی‌ها حذف همدیگر است در حالی که از تبیین انقلاب برای نسل سوم غافل مانده‌ایم. برخی‌ها می‌خواهند مویی به دست آورند تا پلاسی ببافند که این خود نهایت بداخلاقی است.

وی با بیان اینکه این بداخلاقی‌ها در عرصه سیاست هیچ معیار سیاسی و اخلاقی ندارد، گفت: کسانی که در کمتر از ۱۰ سال گذشته جایگاهی همچون پیامبران برای‌شان متصور بودند به کجا رسیدند؟

عارف در ادامه به اهمیت انتخابات سال آینده (دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) اشاره و تأکید کرد: انتخابات سال آینده در انتخابات ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۰ تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین انتخابات تلقی می‌شود و نتیجه آن انتخابات سال ۹۶ را ترسیم می‌کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان به اظهارات مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در کنگره امروز حزبش مبنی براینکه اگر در شورای هماهنگی به نتیجه نرسیدیم مستقل عمل می‌کنیم اشاره و خطاب به کواکبیان تأکید کرد: لطفاً این مسائل را الان مطرح نکنید باید برای یک بار هم که شده از چنین مسائلی عبور کنیم.

عارف ادامه داد: باید تنها چیزی که در سال آینده دنبال می‌کنیم پیروزی اصلاح‌طلبان باشد نه سهم‌خواهی؛ نتیجه سهم‌خواهی را در  گذشته تجربه کرده‌ایم، بگذارید انتخابات سال ۹۴ پیروزی جبهه اصلاح‌طلبان باشد چرا که پیام انسجام و اجماع ما نیز همان خواهد بود.

وی با بیان اینکه سهم‌خواهی‌ها و وزنه‌کشی‌ها آغاز دعواهای سیاسی است، گفت: انتخابات سال آینده برای ما فرصت است فرصتی برای حاکمیت تفکر حزبی بر کشور.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه اختلاف سلایق برای کشور ارزش است، گفت: ما اختلاف سلایق را بین صفر تا یک نمی‌بنییم چرا که معتقدیم از بین صفر تا یک شماره‌های بی‌نهایت‌ دیگری نیز وجود دارد و این یک ارزش است. اما باید برادری‌مان را نیز ثابت کنیم.

به گفته عارف اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا همگرایی کامل بین آنها بوجود آید چرا که اگر خلاف این عمل شود باید در اصلاح طلب بودن افراد شک کرد چرا که اگر شعار اصلاح‌طلبی دادیم باید اجماع کامل در دستور کار قرار گیرد و همه با یک لیست واحد در عرصه انتخابات ورود کنند.

وی در ادامه به اظهارات محمدرضا باهنر (دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری) که چندی پیش گفته بود اصولگرایان با اصلاح‌طلبان معتدل ائتلاف نمی‌کنند اشاره و خاطرنشان کرد: من در مورد لیست ائتلافی با آقای مطهری صحبت کردم که با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم؛ ما همچنان معتقدیم که باید با لیست ائتلافی شرکت داشته باشیم چرا که نمایندگان موفق از این لیست به مجلس شورای اسلامی می‌توانند لولای هر دو جناح باشند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اگر نخبگان جبهه اصلاحات ما را باور داشته باشند مردم هم به ما کمک خواهند کرد.

عارف به نقش تحزب در نظام و قانون اساسی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تقویت نظام حزبی در چارچوب قانون اساسی نقش اصلی احزاب است.

وی به احزاب اصلاح‌طلب توصیه کرد که به سمت کادرسازی و توانمندسازی حرکت کنند چرا که تاکنون از این دو مقوله مغفول مانده‌اند.

معاون اول دولت اصلاحات در همین راستا تأکید کرد: فعالیت سیاسی بخش مهمی از وظایف احزاب برای رسیدن به اهداف محسوب می‌شود بنابراین باید برنامه‌ریزی جدی برای جذب در دستور کار باشد و جوانان مدنظر قرار بگیرند.

عارف ادامه داد:‌ احزاب لازم است به اولویت نظام اسناد بالادستی و سند توسعه توجه داشته باشند و سهم خود را مشخص کنند. به عنوان مثال امروز در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم بنابراین آیا احزاب نباید سهمی داشته باشند؟

وی معتقد است که اصلاح‌طلبان برای فعالیت کوتاه مدت (تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی) باید حرکت جبهه‌ای داشته باشند و این جبهه نیز باید همه احزاب اصلاح‌طلب را در بر بگیرد بنابراین به هیچ‌وجه حق نداریم گزینشی برخورد کنیم.

معاون اول دولت اصلاحات با تأکید بر اینکه نگاه حزبی در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد گفت: مهم‌ترین وظیفه جبهه اصلاح‌طلبان تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی در این جناح است حتی باید احزاب منطقه‌ای را نیز تقویت کنیم.

*باید مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری آخرین سخنران این کنگره بود که اظهار کرد: پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار گرفته است که کلید آن خانه دروغ‌گویی است.

وی افزود: خداوند است که امروز چنین تقدیر کرده که این روزها رئیس دولت نهم و دهم و معاون اولش اینچنین پشت یکدیگر را خالی و علیه یکدیگر نامه منتشر کنند.

کواکبیان تصریح کرد: برخی مدعیان اصولگرایی که آن روزها از احمدی‌نژاد و رحیمی تبرک می‌جستند این روزها اعلام برائت می‌کنند و همه این کارها ریشه در بداخلاقی دارد و ثمره جدایی اخلاق از سیاست است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به طرح تحقیق و تفحص خود از عملکرد مالی معاون رئیس جمهور وقت (رحیمی) اشاره و تأکید کرد: این طرح تحقیق و تفحص را به هیئت رئیس مجلس هشتم دادم اما اساساً اجازه طرح آن داده نشد. حتی طرح تحقیق و تفحص اینجانب از حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی را علی‌رغم تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی عقیم گذاشتند.

کواکبیان با بیان اینکه بیاید همگی با مردم روراست باشیم، تأکید کرد: معتدلین و متدینین جناح‌های سیاسی تخم نفاق، دورویی، دروغگویی، فساد، تهمت، افترا و شایعه را باید از مساحت سیاسی دینی خود ریشه‌کن کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا باید دغدغه قدرت‌طلبی در عده‌ای چنان رسوخ کند که همه چیز را از عینک جناحی بینند، اظهار کرد: علی‌رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این روزها عده‌ای برای تضعیف دستگاه دیپلماسی، مذاکره در حال قدم زدن را ذلت می‌پندارند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه ما خبر داشتیم که در دولت محمود احمدی‌نژاد با آمریکایی‌ها مستقیم مذاکره کردند، گفت: امروز کسانی که مذاکره در حال قدم زدن ظریف را ذلت می‌پندارند یک سال پیش در دولت محمود احمدی‌نژاد مذاکره غیر رسمی با آمریکا را اوج عزت می‌دیدند.

کواکبیان ادامه داد: دلواپسان افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد، فقر و بیکاری، اختلاس‌های کلان مالی و ناامنی‌های سیاسی را مهم‌ نمی‌دانند و به راحتی از آن می‌گذرند اما مذاکره برای دستیابی به منابع ملی آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زیر نظر شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری را جایز نمی‌دانند و دائماً دلواپس هستند.

وی با تأکید بر این جمله «فاین تذهبوا» گفت: راستی آیا بهتر نیست که منافع ملی را منافع همه ملت پنداریم و به جای عینک جناحی همگی با اتحاد، انسجام و اجماع ملی نه تنها به دنبال تضعیف، سؤال و استیضاح نباشیم بلکه همگی زمینه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم در سی و ششمین سالگرد فجر انقلاب مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم.

کواکبیان معتقد است: برخی مدعیان دینداری در عمل سکولار و در عرصه سیاست‌ صادقانه نقش ایفا نمی‌کنند.

در پایان این کنگره از سایت خبری حزب مردم‌سالاری با عنوان (حسنی) رونمایی شد.

قرار است بخش دوم سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری پس از اقامه نماز جماعت و بدون حضور رسانه‌ها به منظور انتخاب شورای مرکزی برگزار شود.

انتهای پیام/

source


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.