کد خبر : 32187
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 جولای 2015 - 23:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خطر وابستگی به واردات محصولات فناورانه کشاورزی در کمین است بسته هستند

خطر وابستگی به واردات محصولات فناورانه کشاورزی در کمین است

خطر وابستگی به واردات محصولات فناورانه کشاورزی در کمین است

معاون وزیرجهاد کشاورزی دولت نهم گفت: در حال حاضربیش از هزار طرح تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور وجود دارد که با وجود رسیدن به مرحله تجاری سازی معطل مانده‌اند. به گزارش اهروصال، جعفر خلقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر،افزود :در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰





معاون وزیرجهاد کشاورزی دولت نهم گفت: در حال حاضربیش از هزار طرح تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور وجود دارد که با وجود رسیدن به مرحله تجاری سازی معطل مانده‌اند.

به گزارش اهروصال، جعفر خلقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر،افزود :در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ طرح‌ تحقیقاتی درسازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مرحله تجاری‌سازی رسیده و معطل حمایت و شکل‌گیری بازار اقتصادی است.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد به توانمندی‌های علمی محققان داخلی، خاطر نشان کرد: بلااستفاده رها شدن این ظرفیت‌های علمی و فناوری بخش کشاورزی نه به خاطر ناکارآمدی نیروی انسانی بخش تحقیقاتی؛ بلکه ناشی از کشش به بازار‌های خارجی است.

رئیس سابق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ادامه داد:
این رویکرد نه تنها اقتصاد ما را در بخش کشاورزی به غرب وابسته کرده؛ بلکه روحیه «ما نمی‌توانیم» و غرب‌زدگی را نیز ترویج داده است.

وی اظهار داشت: همانطورکه نگاه خودکفایی در تأمین محصولات نهایی و کشاورزی وجود دارد، درمحصولات فناورانه بخش کشاورزی نیز این نگاه باید ایجاد شود .

خلقانی با اشاره به در حال گسترش بودن واردات محصولات فناورانه بخش کشاورزی، یاد آورشد: منافع بلند‌مدت و پایدار کشاورزان درگروی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بوده؛ همان طور که امنیت غذایی پایداردر گروی تقویت کشاورزی داخلی است.

این فعال بخش تحقیقاتی کشور، بیان داشت:  در حالی محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و اساتید دانشگاه از بی‌توجهی در واردات یافته‌های تحقیقاتی گلایه دارند که به صورت افراطی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی با یک کشور غربی خاص که دشمنی آن با نظام جمهوری اسلامی ایران عیان است، بسته می‌شود.

خلقانی اظهار داشت: ابتدا قرار بود فقط برای واردات بذور اصلاح‌شده کلزا با این کشورهمکاری شود، اما هر چه جلوتر آمدیم، دیدیم، موضوع این همکاری‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری و آموزش کشاورزان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مخالف ارتباط علمی بین‌المللی نیستم اما این ارتباطات پیش‌شرط‌هایی می‌خواهد، اظهار داشت: پیش‌شرط‌‌های این امر  موازنه خودباورانه نیروی انسانی علمی ایران با کشورهای غربی، ملاحظه اصول زیست‌فناوری و مسائل پدافندی و قرنطیه‌ای، توجه به امنیت غذایی و تنوع درمبادی واردات است.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.