کد خبر : 24545
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 می 2015 - 10:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز طبیعی CNG بسته هستند

افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز طبیعی CNG

افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز طبیعی CNG

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمیدرضا عراقی در نشستی خبری با اعلام تصمیمات دولت در رابطه با تغییر قیمت گاز اظهار کرد: قیمت گاز در بخش دولتی، خانگی و تجاری در هر متر مکعب ۱۵ درصد افزایش می یابد و از فردا-چهارشنبه- اجرایی خواهد شد. عراقی تاکید کرد که قیمت گاز در بخش نانوایی های سنتی

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمیدرضا عراقی در نشستی خبری با اعلام تصمیمات دولت در رابطه با تغییر قیمت گاز اظهار کرد: قیمت گاز در بخش دولتی، خانگی و تجاری در هر متر مکعب ۱۵ درصد افزایش می یابد و از فردا-چهارشنبه- اجرایی خواهد شد.

عراقی تاکید کرد که قیمت گاز در بخش نانوایی های سنتی افزایشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که همواره بر جامعه، دولت و اقتصاد ما تاثیر‌گذار بوده است افزایش نرخ حامل‌های انرژی است. در بخش سوخت و حمل‌و‌نقل که البته در حوزه اختیارات ما نیست، شاهد تک‌نرخی شدن بنزین بودیم، اما در حوزه گاز سی ان جی و طبیعی که برای صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی و سایر بخش‌ها کاربرد دارد، دولت در سال جاری تصمیمی نگرفته بود.

او ادامه داد: با توجه به این‌که سوخت طبیعی ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، نگاه دولت در این مورد تخصیصی بود و در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها ما تغییر زیادی نداشتیم.

وی ادامه داد: نظر دولت در ارتباط با صنایع، پتروشیمی، کشاورزی و سایر صنایع این بود که افزایش نرخ نداشته‌ باشیم، اما در سه بخش تجاری، دولتی و خانگی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ثابت ماندن قیمت سی ان جی در واکنش به این‌که افزایش نرخ گاز فشار بیشتری را به مردمی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند وارد می‌کند، خاطر نشان کرد: در مناطق سردسیر ما پنج پلکان داریم که نرخ گاز در هر کدام از این پنج پله با دیگری متفاوت است و قیمت در هر کدام مستتر است بنابراین به هر یک از این پلکان ۱۵ درصد افزوده خواهد شد.

عراقی در ادامه به تفاوت متوسط نرخ گاز خانگی در تابستان و زمستان اشاره کرد و افزود: از ۱٫۱۶ تا ۸٫۱۵ یک نرخ و ۸٫۱۶ تا ۱٫۱۵ قیمت گاز یک نرخ دیگر اعمال می‌شود.

در ادامه این نشست ابراهیمی از عدم تغییر نرخ حداکثر تابستانه خبر داد و گفت: طبق مصوبه حداکثر نرخ ما در سال ۱۳۹۳، ۱۵۰ تومان در تابستان بوده که در سال جاری افزایشی نسبت به سال گذشته نداشته است. در زمستان نیز حداکثر نرخ ما در سال ۹۳، ۷۰ تومان بود که با ۲۰ درصد افزایش دراواخر سال گذشته به ۸۲ تومان رسید. همچنین با افزایش ۱۵ درصدی که از فردا اعمال می‌شود نرخ زمستانه ۹۶ تومان خواهد بود. ما نرخ تابستانه را ثابت نگه داشتیم تا تداخل هوای گرم به سرد و سرد به گرم برای مردم مشکلی ایجاد نکند.

عراقی همچنین در واکنش به این‌که علی‌رغم بحث‌های مطرح شده مبنی بر عدم افزایش چشمگیر قیمت گاز از سوی وزارت نفت و دولت ۳۵ درصد افزایش داشته‌ایم گفت: ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بوده است و نمی‌توان ۱۵ درصد سال جاری را با آن ۲۰ درصد ادغام کرد. ما سال ۹۴ را در نظر می‌گیریم که ۱۵ درصد در این سال افزایش نرخ خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه به پاسخ به این سوال که چرا وزارت نفت که قرار بوده است براساس بند مربوطه، بخاری با راندمان بالا به مردم ارائه دهد تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده است، خاطر نشان کرد: ما نباید این کار را انجام دهیم به‌طور کلی چهار عامل در ارتباط با انرژی تعیین کننده است. عامل نخست صنعت است که ربطی به وزارت نفت ندارد و این وزارتخانه تنها باید مسیر‌سازی و کمک‌رسانی کند تا صنعت کشور و بخش‌های مربوطه بخاری با راندمان بالا، دیوار‌ها و پنجره‌های دوجداره و عایق و سایر موارد مورد نیاز در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی را تولید کند.

وی در این باره افزود: همچنین دولت باید با پایین‌ نگه داشتن قیمت‌ها به این موضوع کمک کند. یکی از عواملی که تکنولوژی را حرکت می‌دهد قیمت است اگر ما به عنوان مثال بخاری با راندمان بالا را ۴۰۰ هزار تومان و بخاری با راندمان پایین را ۲۰۰ هزار تومان به مردم بدهیم، قطعا مردم به سمت خرید بخاری ۲۰۰ هزار تومانی می‌روند، چرا که اختلاف قیمت بین این دو زیاد است، اما اگر بخاری با راندمان بالا با قیمت پایین‌تری به دست مردم داده شود مسلما مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر نهادینه‌کردن فرهنگ صرفه‌جویی در کشور افزود: متاسفانه ما روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز داریم که ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن مصرف خانگی است. بنابراین همه سه عاملی که ذکر کردم در کنار قانون باید مدنظر قرار گیرد تا شاهد بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور باشیم. در هیچ جای دنیا شاهد نیستیم که ۷۰ درصد سبد انرژی مردم گاز باشد و در عین حال ۹۵ درصد کشور نیز از این نعمت بهره‌مند باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.